Τουρισμός: O Βασικός παράγων της Οικονομίας της Κρήτης

Του Δημ. Κων. Σαρρή (τ.Υφυπουργού - Νομάρχη Ηρακλείου)

Ο τομέας του τουρισμού είναι ένας από τους  βασικότερος  της οικονομίας του νομού Ηρακλείου. Η Κρήτη δέχτηκε το έτος 2019 περίπου 4.4 εκατομμύρια τουρίστες  από αυτούς ένα ποσοστό 40% έχουν σαν τελικό προορισμό το Ηράκλειο. Τα μεγέθη αυτά αντιπροσωπεύουν το 25% του συνολικού αριθμού των επισκεπτών στην Ελλάδα. 

Σήμερα, ο τουρισμός ταυτίζεται σχεδόν ολοκληρωτικά με το μαζικό παραθεριστικό τουρισμό, ο οποίος αξιοποιεί το συμβατικό ελληνικό τουριστικό προϊόν (ήλιος και θάλασσα). Για το λόγο αυτό, άλλωστε, η τουριστική αγορά, οργανωμένη με προσανατολισμό  τη ζήτηση του συμβατικού τουριστικού προϊόντος, εμφανίζει σημαντική συγκέντρωση στο χρόνο και στο χώρο. 

Στον τομέα του τουρισμού το μονοδιάστατο τουριστικό προϊόν «Ήλιος – θάλασσα» και η κυριαρχία τουρισμού μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος παραμένουν ως τα βασικά του χαρακτηριστικά. Επίσης η ολιγοψωνιακή διάρθρωση της τουριστικής ζήτησης με λίγους tour operators αποτελεί εξ ίσου σοβαρό πρόβλημα, με μόνιμο πρόβλημα τις ισχυρές πιέσεις για χαμηλότερες τιμές. 

Οι άξονες στρατηγικής προς αυτή την κατεύθυνση είναι η αειφόρος αξιοποίηση των προαναφερομένων πόρων ώστε να αποτελέσουν ένα ολοκληρωμένο διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν που θα κάνει χρήση και των συγκριτικών  πλεονεκτημάτων του νομού.

Τα κυριότερα μειονεκτήματα –απειλές που θα πρέπει να επισημανθούν και να λάβουμε υπόψη  είναι :

Η εποχικότητα του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος

Η ανισορροπία της ανάπτυξης μεταξύ βορρά-νότου και παραλίων- ορεινών περιοχών 

Η  ανεπάρκεια των περιβαλλοντικών υποδομών σε σχέση με τον μεγάλο αριθμό των επισκεπτών και άλλες επιβαρυντικές δραστηριότητες

 — Η ατελής εφαρμογή της χωροταξικής πολιτικής που έχει οδηγήσει σε αυθαίρετη και άναρχη οικιστική ανάπτυξη 

Η κατάσταση του οδικού δικτύου που  σε συνδυασμό με την πολιτική των υφιστάμενων μέσων μαζικής μεταφοράς αποθαρρύνουν την εσωτερική κινητικότητα επισκεπτών και κατοίκων, 

Το χαμηλό μέσο επίπεδο αξιοποίησης των  νέων τεχνολογιών και ενσωμάτωσης καινοτομιών που συνδέονται με την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών

Η σημαντική εξάρτηση από τους ξένους τουριστικούς επιχειρηματίες .

Η ανυπαρξία τεκμηριωμένης, έρευνας και χάραξης ολοκληρωμένης στρατηγικής.

Ο υψηλός ανταγωνισμός από άλλους τουριστικούς προορισμούς  με χαμηλότερο κόστος και υψηλότερο μέσο επίπεδο υπηρεσιών. 

Η περιορισμένη αγορά (μικρός αριθμός διαφορετικών κρατών προέλευσης των τουριστών) στην οποία στηρίζεται η Κρήτη. 

Κυριότερα πλεονεκτήματα του τουριστικού τομέα της Κρήτης που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο στρατηγικό σχεδιασμό είναι τα εξής:

— ο «δοκιμασμένος» χαρακτήρας του τουριστικού προϊόντος,— το σχετικά ικανοποιητικό μέσο επίπεδο παροχής υπηρεσιών — η σχετικά σταθερή  ισχυρή τάση προτίμησης της αγοράς,  ο μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων που προσφέρουν υψηλής ποιότητας  υπηρεσίες, — το μεγάλο πλήθος σημαντικών πολιτιστικών, ιστορικών και φυσικών  πόρων, – το ευνοϊκό για υπαίθριες δραστηριότητες κλίμα σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους, 

— οι καλές αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.  

  • Στον τομέα του Τουρισμού – Πολιτισμού υλοποιήθηκαν έργα και δράσεις στο Νομό ύψους πολλών Δις, με στόχο τον εμπλουτισμό, τη διαμόρφωση και προβολή του τουριστικού προϊόντος, του Εκσυγχρονισμού των τουριστικών καταλυμάτων, την ανάδειξη – αξιοποίηση των φυσικών και πολιτιστικών πόρων, την αποκατάσταση των ιστορικών κτιρίων, μνημείων και αρχαιολογικών χώρων και την προώθηση νέων μορφών τουρισμού. 


ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content