Πλούσιος απολογισμός του 2021 για το Κέντρο Πρόληψης του Δήμου Ηρακλείου

Η χρονιά που πέρασε ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για το Κέντρο Πρόληψης Ηρακλείου γιατί, εκτός από τις αντικειμενικές δυσκολίες που βιώνουμε όλοι μας τα τελευταία χρόνια (κοινωνικές, οικονομικές, υγειονομικές, περιβαλλοντικές, πολιτικές-πόλεμος), υπήρξαν και εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης, τόσο σε διοικητικό όσο και σε επιστημονικό προσωπικό. Για πρώτη φορά μετά από 32 χρόνια συνεχούς λειτουργίας αντιμετωπίζουμε σοβαρό ζήτημα ως προς την ίδια την υπόσταση του Κέντρου.

Όμως, παρά τις δυσκολίες, καταφέραμε να λειτουργήσουν όλοι οι Τομείς Δράσεων του ΚΕΣΑΝ και να ανταποκριθούμε θετικά στα περισσότερα αιτήματα που απευθύνθηκαν στο Κέντρο μας.

Ευχαριστούμε θερμά όλες και όλους που είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε με τελικό στόχο  τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας, ώστε να μη χρειαζόμαστε κανενός είδους ναρκωτικό για να την κάνουμε  πιο υποφερτή.

 

Απολογισμός δράσεων ανά τομέα

 

  1. Επιμόρφωση Γονέων Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 
  • Τρεις (03) Ομάδες Γονέων για γονείς παιδιών 4-11 ετώνμε θέμα: “Επικοινωνία στην οικογένεια – Ενίσχυση Γονεϊκού ρόλου”.
  • Τρεις (03) Ομάδες Γονέων για γονείς παιδιών 12-17 ετώνμε θέμα: “Επικοινωνία στην οικογένεια – Ενίσχυση Γονεϊκού ρόλου”.
  • Μία (01) Διαδικτυακή Ενημερωτική Συνάντηση για Γονείς του 53ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, με θέμα:“Ο ρόλος του γονέα στην πρόληψη των εξαρτήσεων”. Σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του Σχολείου.

(Σύνολο: 82 γονείς)

* Οι Ομάδες Γονέων υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης με τίτλο: «Δίκτυο Δομών και Υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων», με Κωδικό ΟΠΣ 5055293 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Ε.Π.) «Κρήτη 2014-2020».

 

  1. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Ένα (01) Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Νεοδιόριστων Νηπιαγωγών με θέμα: “Ξεκινώντας ένα νέο ταξίδι στην εκπαιδευτική κοινότητα”. Σε συνεργασία με την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ60 της 3ης Ενότητας Κρήτης των Σχολικών Μονάδων Π.Ε. Ηρακλείου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης.
  • Ένα (01) Εκπαιδευτικό Πρόγραμμασε Δασκάλους Γ’ και Δ’ τάξης Δημοτικού με θέμα: “Το Σπίτι των Παιδιών”. Σε συνεργασία με την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΠΕ70 της 7ης Ενότητας των Σχολικών Μονάδων Π.Ε. Ηρακλείου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης.
  • Ένα (01) Διαδικτυακό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: “Ο Εαυτός μου και οι Άλλοι”. Σε συνεργασία με την Υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Σχολικών Μονάδων Π.Ε. Ηρακλείου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης (19 άτομα).

(Σύνολο: 32 εκπαιδευτικοί)

 

  1. Εκπαίδευση Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

3.1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:

  • Τρία (03) Βιωματικά Εργαστήρια, με θέμα: “Συζητώντας για τα συναισθήματα… σε έναν κόσμο που αλλάζει!”, σε μαθητές Β’ τάξης του 46ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου. Σε συνεργασία με τις δασκάλες των τμημάτων, που υλοποιούν μακροχρόνιο πρόγραμμα για τα συναισθήματα, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

3.2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

  • Ένα (01) Βιωματικό Εργαστήριομε θέμα: “Η φύση της εργασίας στο Κέντρο Πρόληψης – Το προφίλ των εργαζομένων”, σε μαθητές του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας. Σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του Σχολείου.

Στο πλαίσιο του εγκεκριμένου από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προγράμματος The Tipping Point in Education (TTP), όπου στέλεχος του ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης αναλαμβάνει το ρόλο του “μέντορα” και συνομιλεί με μαθητές, με στόχο την πρόληψη των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας, υλοποιήθηκαν:

  • Τριάντα μία (31) Διαδικτυακές Διαδραστικές Συναντήσεις σε Μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου, με θέμα: “Διαχείριση άγχους εν μέσω πανδημίας”.
  • Μια (01) Διαδικτυακή Διαδραστική Συνάντηση σε Μαθητές Γ’ Λυκείου, με θέμα: Πρόληψη των Εξαρτήσεων και Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας”.
  • Μια (01) Διαδικτυακή Διαδραστική Συνάντηση σε Μαθητές Β’ Λυκείου, με θέμα: “Προαγωγή των σχέσεων και της ψυχοκοινωνικής υγείας στη σχολική κοινότητα”.
  • Τρεις (03) Διαδικτυακές Διαδραστικές Συναντήσεις σε Μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου, θέμα: «Health Literacy» – Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας: Πρόληψη των Εξαρτήσεων”. Υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του SNF Nostos Conference σε συνεργασία με το πρόγραμμα “The Tipping Point in Education (TTP)” και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η συγκεκριμένη δράση εντάσσεται στη θεματική “Ενημερωμένοι νέοι – Ενημερωμένοι πολίτες”.

(Σύνολο: 814 μαθητές)

 

  1. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση φοιτητώντου Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, της Σχολής Επιστημών Υγείας, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο της εργαστηριακής και πρακτικής τους άσκησης.
  • Εκπαίδευση μεταπτυχιακής φοιτήτριαςτου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών “Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας”, της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
  • Μία (01) Ομάδα Φοιτητών, με θέμα: “Η φωτογραφία ως μέσο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη του Ηρακλείου”.

(Σύνολο: 23 φοιτητές)

 

 

 

  1. Παιδιά /Έφηβοι εκτός Σχολικού Πλαισίου
  • Στο πλαίσιο του Προγράμματος MOVERE: Μια (01) Βιωματική Ομάδα σε νέους 12-18 ετών από τα σχολεία Αρκαλοχωρίου, Θραψανού και Καστελλίου του Δήμου Μινώα Πεδιάδος με θέμα: “Super Skills for Life”. Με την εθελοντική συνεργασία δύο εκπαιδευτικών, μιας καθηγήτριας εικαστικών και μιας ειδικής παιδαγωγού

(Σύνολο: 11 άτομα)

 

  1. Δικτύωση με Κοινότητα – Φορείς

6.1. Παρεμβάσεις: 

  • Ένα (01) Διαδικτυακό Διαδραστικό Εργαστήριομε θέμα: “Αξιοποιώντας τις προσωπικές αξίες στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας στον χώρο της Πρόληψης” σε εργαζόμενους του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΟΚΑΝΑ, στο πλαίσιο του προγράμματος “Κατάρτισης Στελεχών Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΟΚΑΝΑ”. Σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Εποπτείας ΟΚΑΝΑ.
  • Σύνταξη και κατάθεση στον Τομέα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ του Προγράμματος Πρόληψηςτου ΚΕΣΑΝ – Κέντρου Πρόληψης για το έτος 2022, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές ποιότητας στην Πρόληψη της Χρήσης Ουσιών (ΕυΠρο).

6.2. Συνεργασίες με Φορείς της Τοπικής Κοινότητας: 

  • Συμμετοχή στηνΕπιστημονική και στην Οργανωτική Επιτροπή “Παρεμβάσεις Πρόληψης: Αλκοόλ και Νέοι”, που συντονίζει η 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης.  Διοργάνωση ημερίδας (30/06/2022), μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, για τους Επαγγελματίες Υγείας όλων των Υγειονομικών Περιφερειών της Ελλάδας, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να υλοποιήσουν παρεμβάσεις πρόληψης της χρήσης αλκοόλ στο μαθητικό πληθυσμό της χώρας. Συνεργαζόμενοι Φορείς: 7η ΥΠΕ, ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης, ΚΕΘΕΑ “Αριάδνη”, Αλκοολογικό Ιατρείο ΠΑΓΝΗ, Σύλλογος Στήριξης Εξαρτημένων από το Αλκοόλ “Επιστροφή”, Κοινωνική Υπηρεσία ΠαΓΝΗ, Ψυχιατρική Υπηρεσία ΠαΓΝΗ.
  • Συνεργασία με εκπροσώπους του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστήμιου Κρήτης, Σχολής Επιστημών Υγείας, Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, για την υλοποίηση της Εργαστηριακής Άσκησης – Εποπτείας των φοιτητών του Τμήματος.
  • Συνεργασία με εκπροσώπους της ομάδας του εγκεκριμένου από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προγράμματος “The Tipping Point in Education (TTP)” και εκπρόσωπο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της παρέμβασης σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα, με τίτλο: “Health Literacy”, του SNF Nostos Conference, με στόχο την ενημέρωση /ευαισθητοποίηση των μαθητών για τη σχέση του ανθρώπου με την υγεία στα αρχικά στάδια και όχι μόνο : “Ενημερωμένοι νέοι – Ενημερωμένοι πολίτες”.
  • Συμμετοχή στις δράσεις του Φεστιβάλ Πολιτισμού Refugee Week Greece 2022, με το επιτραπέζιο παιχνίδι “Shir Boz”, ένα παραδοσιακό Αφγανικό παιχνίδι, που κατασκευάστηκε από ομάδα Αφγανών προσφύγων μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του προγράμματος “Το Παιχνίδι μας ενώνει!”, που διοργάνωσε το ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Ηρακλείου, που υλοποιεί το πρόγραμμα Στήριξης Έκτακτης Ανάγκης για την Ένταξη και τη Στέγαση “ESTIA”.
  • Συμμετοχή στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: “Πρόγραμμα Υπηρεσιών Πρόληψης στην Περιφέρεια Κρήτης”.Δράση: “Διερεύνηση και αποτύπωση υφιστάμενων και αναδυόμενων αναγκών ψυχοκοινωνικής υγείας”. Σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ και το ΕΚΤΕΠΝ – ΕΠΙΨΥ.
  • Διερεύνηση παρεμβάσεων στις σεισμόπληκτες περιοχές – Διερεύνηση αναγκών πληγέντων. Συναντήσεις με Φορείς, Επαγγελματίες Υγείας και πληγέντες του Δήμου Μινώα Πεδιάδος.

6.3. Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης:

Το ΚΕΣΑΝ – Κέντρο Πρόληψης είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης, μιας μορφής σύνδεσης φορέων που αναπτύσσουν προγράμματα πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας στην Ελλάδα και Κύπρο. Από τον Ιανουάριο του 2016 έως και σήμερα ένα (01) Στέλεχος του ΚΕΣΑΝ συμμετέχει στην οκταμελή Συντονιστική Επιτροπή του Πανελλήνιου Δικτύου. Το τελευταίο έτος η συμβολή του ΚΕΣΑΝ στο Πανελλήνιο Δίκτυο αφορά τα παρακάτω:

  • Συντονιστική Επιτροπή: Συμμετοχή σε δεκαεφτά (17) διαδικτυακές συναντήσεις εργασίας για τη διοργάνωση μιας Τακτικής Ολομέλειας για Φορείς – μέλη του Δικτύου, καθώς και τη διοργάνωση και προετοιμασία της 13ης Πανελλήνιας Συνάντησης Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης που θα πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα, στις 28/09 – 01/10/2022.
  • Επιστημονική Επιτροπή 13ης Πανελλήνιας Συνάντησης.

 

  1. Ατομικά ραντεβού:
  • Ατομικά ραντεβού,κυρίως, με γονείς ή εκπαιδευτικούς που χρειάζονται βοήθεια στη διαχείριση δυσκολιών -που άπτονται της πρόληψης των εξαρτήσεων- σε σχέση με τα παιδιά τους ή τους μαθητές τους.

(Σύνολο: 14 άτομα)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content