Δύσκολη χρονιά για προμηθευτές και σούπερ μάρκετ
Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις του κλάδου θα «γράψει» ζημίες, αναφέρει έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Ζημίες αναμένει ότι θα «γράψει» μία στις τέσσερις επιχειρήσεις του κλάδου των ταχυκίνητων αγαθών, συμπεριλαμβανομένων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών, τη φετινή χρονιά, εξέλιξη που σχετίζεται αφενός με το αυξημένο κόστος λειτουργίας που μειώνει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους και αφετέρου λόγω της μείωσης των πωλήσεων. Η εξέλιξη αυτή έρχεται έπειτα από δύο χρόνια σημαντικής αύξησης τζίρου και κερδών για τον κλάδο και ειδικά για τους λιανεμπόρους και δείχνει ότι τελικά οι πληθωριστικές πιέσεις, απόρροια και του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν πολύ μεγαλύτερο αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση από ό,τι η πανδημία.
Τα παραπάνω ευρήματα προκύπτουν μεταξύ άλλων από την κυλιόμενη έρευνα τάσεων στο λιανεμπόριο FMCG (Fast Moving Consumer Goods – ταχυκίνητα αγαθά, δηλαδή αγαθά που καταναλώνονται συχνά και γι’ αυτό αγοράζονται συχνά) του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 13 έως 25 Μαΐου 2022 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 150 ανώτερα και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων (λιανεμπόριο – αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα μάρκετινγκ, πωλήσεων, αγορών, οικονομικών, πληροφορικής κ.λπ. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το ΙΕΛΚΑ στην ανακοίνωσή του υποστηρίζει ότι η κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο είναι δύσκολο να αναστραφεί άμεσα.
Η πλειονότητα των επιχειρήσεων, και συγκεκριμένα το 56%, αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2022, ενώ μόλις 11% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα. Κέρδη αναμένει το 49% των επιχειρήσεων, όμως το 25% εξ αυτών θεωρεί ότι θα είναι έως 2%.
Σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου, το κόστος ενέργειας είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την αύξηση των τιμών, με το 100% των ερωτωμένων να αναγνωρίζουν ότι αυτό το κόστος επηρεάζει πολύ (15%) ή πάρα πολύ (85%) αυξητικά τις τιμές.
Αντίστοιχα, μεγάλη σημασία δίνεται στις διεθνείς τιμές πρώτων υλών με 98% (71% πάρα πολύ και 27% πολύ) και στα κόστη μεταφορών με 97% (61% πάρα πολύ και 36% πολύ) που σχετίζονται με τα καύσιμα. Για το σύνολο των ερωτώμενων ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδρά αυξητικά στις τιμές των προϊόντων, με το 47% να υποστηρίζει ότι επιδρά πάρα πολύ, το 41% πολύ και το 12% λίγο. Αυξητικά στις τιμές, αλλά με την επίδρασή τους να θεωρείται λιγότερο σημαντική, λειτουργούν οι έμμεσοι φόροι, το εργασιακό κόστος, η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, το κόστος της πανδημίας και το κόστος δανεισμού.
Οι επιχειρήσεις έχουν απορροφήσει μέρος των ανατιμήσεων, κάτι που σε μεγάλο βαθμό σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν και άλλες ανατιμήσεις στη συνέχεια, ειδικά μάλιστα καθώς δεν παρατηρείται αποκλιμάκωση των τιμών των ενεργειακών προϊόντων, αλλά ούτε και των πρώτων και δεύτερων υλών. Οπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ, όσο οι τιμές δεν αποκλιμακώνονται, η απορρόφηση των ανατιμήσεων δεν θα αποτελεί βιώσιμη λύση για τις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, 9 στις 10 επιχειρήσεις έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων. Το ποσοστό της αύξησης που έχουν απορροφήσει ανέρχεται μεσοσταθμικά σε 25%. Το 26% των επιχειρήσεων έχει απορροφήσει έως 10%, το 26% έχει απορροφήσει 10%-25%, το 27% έχει απορροφήσει 25%-50% και το 20% πάνω από 50%.
Kathimerini.gr