Το καθημερινό άγχος από το κόστος των καυσίμων ξαναμπαίνει στην εξίσωση των επιβαρύνσεων για τους καταναλωτές.
Η ολοκλήρωση του 2ου κύκλου επιδοτήσεων στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης δυστυχώς συνέπεσε με τις αρνητικές εξελίξεις στη διεθνή ενεργειακή σκακιέρα, όπου πέρα από τα σκληρά παζάρια για το φυσικό αέριο, η πρόθεση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών να συγκρατήσουν σε υψηλά επίπεδα την τιμή του πετρελαίου, ανάβει φωτιές στις κυβερνήσεις και φυσικά σε νοικοκυριά- επιχειρήσεις.
Πριν μπει το τρίτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, η τιμή του “μαύρου χρυσού” είχε πάρει τον κατήφορο, καθώς οι αγορές προεξοφλούσαν αυξημένες πιθανότητες επιβράδυνσης ή ύφεσης παγκοσμίως, άρα και μείωση ζήτησης για πετρέλαιο. Στις 30 Σεπτεμβρίου η τιμή του Brent είχε υποχωρήσει στα 85,9 δολάρια, δηλαδή στα επίπεδα του περασμένου Ιανουαρίου και το βασικό σενάριο εργασίας ήταν ότι θα συνεχίσει να υποχωρεί.
Αυτή ακριβώς ήταν και η βασική παραδοχή του ελληνικού οικονομικού επιτελείου, που μετρώντας τα δημοσιονομικά περιθώρια επέλεξε να ρίξει το βάρος των επιδοτήσεων στο ρεύμα και το φυσικό αέριο. Και κάπου εδώ άρχισε να αλλάζει το σκηνικό.
Οι πληροφορίες ανέφεραν ότι ο ΟΠΕΚ θα “κόψει” την παραγωγή του για να διατηρήσει το πετρέλαιο γύρω στα 100 δολάρια. Η τελική απόφαση ήταν ακόμα χειρότερη μετά από το σήμα των Σαουδαράβων, η παραγωγή “ψαλιδίζεται” κατά 2 εκατ. Βαρέλια την ημέρα και το πετρέλαιο ξαφνικά βρέθηκε στα 94 δολάρια, ανάβοντας “φωτιές”.
Ήδη, χωρίς να έχουν φτάσει ακόμα στην εφοδιαστική αλυσίδα τα παλιρροϊκά κύματα από την απόφαση του ΟΠΕΚ, η τιμή των καυσίμων έχει αναπτύξει τάσης… φυγής. Κι αυτό που “καίει” περισσότερο το οικονομικό επιτελείο είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης, καθώς πέρα από την επιβάρυνση των οδηγών, δημιουργείται νέα εστία ανατιμήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω μεταφορικών.
Ουσιαστικά από το ξέσπασμα του πολέμου μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, είχε αναπτυχθεί ανάχωμα στο κόστος των μεταφορικών, με την οριζόντια επιδότηση των 0,15 ευρώ/λίτρο. Πλέον, αυτό το ανάχωμα δεν υπάρχει και σε συνδυασμό με τις αρνητικές διεθνείς εξελίξεις, αυτό ξεκίνησε από την 1η του μήνα κιόλας, να φαίνεται στην αντλία του πετρελαίου κίνησης:
30 Σεπτεμβρίου (τελευταία ημέρα επιδότησης): 1,828 ευρώ
1 Οκτωβρίου: 1,853 ευρώ
2 Οκτωβρίου: 1,858 ευρώ
3 Οκτωβρίου: 1,895 ευρώ
4 Οκτωβρίου: 1,921 ευρώ
5 Οκτωβρίου: 1,941 ευρώ
Σημειωτέον, ότι σε πολλά πρατήρια το πετρέλαιο κίνησης έχει σπάσει το φράγμα των 2 ευρώ, ενώ η μέση τιμή είναι ήδη πάνω από τα 2 ευρώ στα Δωδεκάνησα, την Ευρυτανία, τις Κυκλάδες, τη Φωκίδα.
Το πρόβλημα φυσικά δεν περιορίζεται στο πετρέλαιο κίνησης. Μετά από μια βαθιά “ανάσα”, η τιμή της αμόλυβδης άγγιξε πανελλαδικά το όριο των 2 ευρώ ανά λίτρο, ενώ σε 25 νομούς έχει ξεπεράσει ήδη το 2ευρο. Σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη η Ελλάδα διατηρείται στην πρώτη 5άδα, ενώ απέχει σχεδόν 0,20 ευρώ από το μέσο όρο της Ευρωζώνης και περίπου 0,25 ευρώ από τη μέση τιμή των 27, “πληρώνοντας” την πολύ υψηλή φορολογία της, τόσο ως προς τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης όσο και ως προς το ΦΠΑ.
Το επόμενο ερώτημα που “καίει” είναι τι θα συμβεί με το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο κάνει πρεμιέρα σε 10 ημέρες και σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης θα πρέπει να λειτουργήσει ως κράχτης για όσους χρησιμοποιούσαν ρεύμα ή φυσικό αέριο. Θα αποδειχθεί αρκετή η οριζόντια επιδότηση των 0,25 ευρώ/λίτρο για να είναι ελκυστική η τιμή του;
iefimerida.gr