Στην τελική μορφή που θα έχει το «καλάθι του νοικοκυριού» φαίνεται πως καταλήγουν σταδιακά τα στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Το «καλάθι του νοικοκυριού» θα είναι ουσιαστικά μια λίστα με 50 βασικά προϊόντα, τα οποία θα διατηρούνται σε προσιτές τιμές, χαμηλότερες του πληθωρισμού.
Η τιμή αναφοράς γι’ αυτά τα προϊόντα θα είναι αυτή που είχαν στις 5 Οκτωβρίου, δηλαδή πριν από την ανακοίνωση του μέτρου από το υπουργείο Ανάπτυξης, επομένως δεν υπάρχει πλέον δυνατότητα να «φουσκώσει» κάποια αλυσίδα την τιμή.
Ταυτόχρονα, οι πολίτες θα μπορούν να βλέπουν και να συγκρίνουν τα προϊόντα που θα βάζει στο «καλάθι» κάθε αλυσίδα μέσα από την πλατφόρμα e-katanalotis.
Το «καλάθι» θα ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα και, σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida.gr, το πιθανότερο σενάριο είναι να κάνει «πρεμιέρα» στα σούπερ μάρκετ την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου.
Ο σχεδιασμός, μέχρι στιγμής, είναι το μέτρο να παραμείνει σε ισχύ για τουλάχιστον πέντε μήνες, δηλαδή από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι και τον Μάρτιο του 2023, προκειμένου να περάσει ο δύσκολος -λόγω τιμών στην ενέργεια και τα καύσιμα, και όχι μόνο- χειμώνας για τα νοικοκυριά.
Αλλάζει το «καλάθι του νοικοκυριού»: Ποια προϊόντα μπαίνουν στη λίστα
Τις τελευταίες ημέρες υπήρχε μια έντονη φημολογία για αλλαγές στη σύσταση του «καλαθιού», με αφαίρεση προϊόντων και προσθήκη άλλων.
«Υπάρχει μια συζήτηση για δύο αγαθά, τα οποία είναι αρκετά σημαντικό να προστεθούν στο “καλάθι του νοικοκυριού”. Το ένα είναι το αλεύρι. Μιλάμε για το αλεύρι για όλες τις χρήσεις, που είναι και η βασική κατηγορία που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές. Το δεύτερο είναι τα όσπρια. Τα σούπερ μάρκετ μπορούν να επιλέξουν μια κατηγορία οσπρίων ή και περισσότερες, προκειμένου να τις προσθέσουν στο καλάθι. Πρόκειται για βασικά αγαθά που είναι αναγκαία για κάθε νοικοκυριό, ανεξάρτητα από το εισόδημά του», λέει στο iefimerida.gr, επιβεβαιώνοντας την πληροφορία, ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο αριθμός, ωστόσο, των προϊόντων που θα είναι στο «καλάθι του νοικοκυριού» δεν θα αλλάξει, θα παραμείνει στο 50. «Έχουμε εξ αρχής πει ότι αν το “καλάθι” ανοίξει σε πάρα πολλές κατηγορίες προϊόντων τότε θα χάσει και την αξία του, την αποτελεσματικότητά του. Εμείς θα παρακολουθούμε την πορεία και ανάλογα με τον βαθμό αποτελεσματικότητάς του θα μπορούμε, αν χρειαστεί, να προβαίνουμε σε αλλαγές, σε επίπεδο αγαθών», προσθέτει ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Τα δύο προϊόντα που βγαίνουν από το «καλάθι»
Ωστόσο, για να μείνει ο αριθμός σταθερός «θα προβούμε σε αφαίρεση κάποιων αγαθών από τη λίστα, προκειμένου να παραμείνει το “καλάθι του νοικοκυριού”, ώστε να είναι αποτελεσματικό στην πράξη» σημειώνει ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή και συνεχίζει:
«Το ένα είναι το νερό. Το νερό είναι βασικό αγαθό μεν αλλά στη συγκεκριμένη κατηγορία, δηλαδή στα εμφιαλωμένα, υπάρχει πολύ υψηλός ανταγωνισμός και η τιμή του δεν έχει παρουσιάσει σημαντική αύξηση τους τελευταίους μήνες. Το δεύτερο αγαθό που αντικαθίσταται είναι τα αναψυκτικά. Θέλαμε αρχικά να εντάξουμε και τα αναψυκτικά, καθώς για πολλές οικογένειες είναι ένα αναγκαίο συνοδευτικό για το καθημερινό τραπέζι. Δεν είναι, ωστόσο, ένα απολύτως απαραίτητο αγαθό, όπως τα όσπρια ή το αλεύρι που παίρνουν τη θέση τους στο “καλάθι του νοικοκυριού”» (*δείτε στο τέλος του κειμένου ολόκληρη τη νέα λίστα).
Και «χριστουγεννιάτικο καλάθι»
Την επόμενη εβδομάδα, που θα ψηφιστεί το μέτρο, αναμένεται να προστεθεί και μια διάταξη που θα ορίζει ότι ο καθορισμός της λίστας θα πρέπει να γίνεται και θα μπορεί να τροποποιείται με υπουργική απόφαση και όχι με νέα νομοθετική ρύθμιση.
«Έτσι θα μπορούμε να είμαστε πιο ευέλικτοι και να τροποποιούμε τη λίστα των απαραίτητων για το νοικοκυριό αγαθών όταν, για παράδειγμα, βλέπουμε ότι υπάρχει αυξημένη ανάγκη για ένα προϊόν. Επίσης, η λίστα των κατηγοριών των αγαθών θα μπορεί να τροποποιείται λόγω εποχικότητας της ζήτησης για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Για παράδειγμα, τα Χριστούγεννα ίσως θα πρέπει να προσθέσουμε κάποια αγαθά που να αφορούν τη συγκεκριμένη περίοδο και είναι σημαντικά για το τραπέζι του καταναλωτή», επισημαίνει ο κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
iefimerida.gr