Όχι … Λιβυκό, αλλά Νότιο Κρητικό Πέλαγος!

Το βαπόρι απ’ την Περσία, πιάστηκε στην Κορινθία. – τόνοι έντεκα γεμάτο, με χασίσι μυρωδάτο. – (Ρεφραίν) Τώρα κλαιν όλα τ’ αλάνια, που θα μείνουνε χαρμάνια – … και μετά – Βρε μπουρνάζε μου τελώνη, τη ζημιά ποιος την πληρώνει; – …και σ’ αυτή την ιστορία μπήκαν τα λιμεναρχεία! – Ήταν προμελετημένη, καρφωτή και λαδωμένη – Δυο μεμέτια(*) τα καημένα, μες το κόλπο ήταν μπλεγμένα.

Αυτό ήταν και η τελευταία μεγάλη επιτυχία του Βασίλη Τσιτσάνη. Είναι εμπνευσμένο από ένα πραγματικό γεγονός, που συνέβη στις 7 Ιανουαρίου 1977, όταν σε έλεγχο στο μότορσιπ «Γκλόρια», που έπλεε κοντά στα Ίσθμια, οι άνδρες του Λιμενικού ανακάλυψαν (αν και η δουλειά ήταν καρφωτή) 11 (έντεκα) τόνους χασίς, από τις μεγαλύτερες ποσότητες ναρκωτικών, που είχαν ανακαλυφθεί μέχρι τότε… Το πλοίο είχε φορτώσει από το λιμάνι του Λιβάνου και κατευθυνόταν προς την Αμβέρσα, του Βελγίου.

O Τσιτσάνης πληροφορήθηκε το περιστατικό από μία φίλη του. «Βάζεις το χέρι στο βαγγέλιο ότι άκουσες καλά;… Έντεκα τόνοι μαύρη! Πρωτοφανές!» της είπε, έκπληκτος, μην ξέροντας τι είναι όλα αυτά και πώς διακινούνται.. Σχεδόν αμέσως του ήρθε η έμπνευση και άρχισε να γράφει την πρώτη στροφή του τραγουδιού και το βράδυ άρχισε να το ντύνει με νότες. «Ήταν Σάββατο», θυμάται. «Πιάνω από δω, πιάνω από κει… Δεν μου άρεσε το τέμπο. Μετά έγραψα τη δεύτερη στροφή πίσω από ένα αγγελτήριο γάμου. Μετά μου ήρθαν στο νου οι μουσικές που γύρευα και όλα πήγαν ρολόι».

Συνδετικός κρίκος του παραπάνω περιστατικού με τη σημερινή, λυπη(τε)ρή, ιστορία, είναι τα «μεμέτια»(*), δύο τούρκοι συνοδοί του φορτίου, που συνελήφθησαν. Ο καπετάνιος, ανανήψας λαθρέμπορος και συνεργαζόμενος με την DEA (Drug Enforcement Administration), αφέθηκε ελεύθερος και έλαβε αμοιβή 1,5 εκατομ. Δρχ.! Είχε τηλεγραφήσει στην DEA, πότε και από πού θα απέπλεε το πλοίο, … «με φορτίο σοκολάτες»!!! Αλλάζουμε, όμως, σκηνικό, αλλά όχι κλίμα. Αλλάζουμε το δρομολόγιο και την εθνικότητα του πλοίου. Και ενώ ο Τσιτσάνης, «ποιητική αδεία» θέλει το βαπόρι να είναι από την Περσία, εμείς, θέλοντας και μη, έχουμε ένα βαπόρι, που φορτώνει  –όχι σοκολάτες, αλλά- … σχολικά είδη, κρουασάν, σβιγάκια, είδη ραπτικής και οικιακής χρήσης και ό,τι άλλο χρήσιμο βάζει ο νους του ανθρώπου. Το πλοίο, που το όνομά του είναι Cirkin (που στα τούρκικα σημαίνει ΑΣΧΗΜΟΣ), με σημαία Τανζανίας, ξεκινά από την Κωνσταντινούπολη και καμαρωτό – καμαρωτό διασχίζει το Αιγαίο, πάντα υπό στενή, αξιοπρεπή και διακριτική παρακολούθηση από ελληνικής πλευράς. Δεν είναι η πρώτη φορά, που τουρκικά πλοία κάνουν σπεράντζα κοντά στο Σαρωνικό, αλλά ας πούμε ότι διέσχισε διεθνή ύδατα. Για καλό και για κακό, συνοδεύεται και από τρεις (!) τουρκικές φρεγάτες, εγείροντας το ερώτημα τι σόι γκουρμέ προϊόντα και τι «σινιέ» χρηστικά αντικείμενα μεταφέρει… Χωρίς αμφιβολία, θα μπορούσε να αράξει (με το θάρος και το θράσος που έχουν πάρει) για ένα διήμερο σε κάποιο τουριστικό σημείο του Αργοσαρωνικού, τώρα που όλα είναι κενά, να ανεφοδιαστεί και να ψυχαγωγηθεί το πλήρωμα των φρεγατών. Δεν το έκαμαν, όμως, λόγω της επιμελούς εκτέλεσης της αποστολής τους. Κάποτε, μας τελειώνει και το Αιγαίο, όμως τα σκάφη πλέουν στη νεοσυσταθείσα Τουρκο-λιβυκή ΑΟΖ, με υπερηφάνεια και καμάρι.

Τελικά, νοτιοδυτικά της Κρήτης, τα πλοία εισέρχονται στην περιοχή που ελέγχει η ευρωπαϊκή δύναμη IRINI (δηλ. ΕΙΡΗΝΗ), με μοναδικό σκάφος … την ελληνική φρεγάτα «Σπέτσαι». Τιμητικό που η Ελλάδα εκπροσωπείται στην (και εκπροσωπεί την) Ευρώπη, αλλά το σχήμα αυτό υπονοεί ότι μάλλον μας έχουν για να βγάζουμε τα κάστανα από τη φωτιά … και δυστυχώς, όπως θα δούμε, ούτε και αυτό. Ο Ιταλός διοικητής της ευρωπαϊκής δύναμης έδωσε εντολή στον κυβερνήτη της ελληνικής φρεγάτας να απογειώσει ελικόπτερο και να ελέγξει το πλοίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, μόλις το ελληνικό ελικόπτερο προσέγγισε το Cirkin, δέχτηκε κλήση από μια τουρκική φρεγάτα, που έστειλε το μήνυμα, ότι το πλοίο βρίσκεται «υπό την προστασία της τουρκικής Δημοκρατίας»… Τότε, ο ιταλός διοικητής διέταξε το ελληνικό ελικόπτερο να επιστρέψει στη φρεγάτα «Σπέτσαι» και η παρακολούθηση να συνεχιστεί (πάντα με ψυχραιμία, διακριτικότητα και αξιοπρέπεια).

Εδώ εξάγεται ένα πολύ σημαντικό και θλιβερό ηθικό δίδαγμα… ότι η δήλωση της παρουσίας της Τουρκικής Δημοκρατίας, μας δίνει το εισιτήριο για να οργώσουμε όλη την (ανατολική) Μεσόγειο! Το Cirkin ήταν ύποπτο για μεταφορά στρατιωτικού υλικού στη Λιβύη. Όμως, χωρίς έλεγχο … «άπιαστα πουλιά»! Το δίδαγμα είναι ότι η Τουρκία, πότε με τον ένα και πότε με τον άλλο τρόπο, όχι μόνο διασχίζει ανενόχλητη το Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, αλλά εμποδίζει και τον έλεγχο σε σκάφη υπό ξένη σημαία –τα προστατεύει! Το θράσος και η ασυδοσία επεκτείνεται και στον αέρα. Εκεί, οι τουρκικές πτήσεις (και υπερπτήσεις πάνω από τα νησιά μας) είναι κατά πολύ περισσότερες από τις ελληνικές. Και μάλιστα σε βαθμό, όπου δικά μας αεροσκάφη, (ακόμα και το ελικόπτερο που μεταφέρει την ηγεσία των ενόπλων δυνάμεών μας), να «εμποδίζουν» και να θέτουν σε κίνδυνο τις πτήσεις (και τις υπερπτήσεις) των τουρκικών αεροσκαφών… Νισάφι, που λέμε!

Δυστυχώς, με την «αξιοπρεπή και ψύχραιμη στάση μας», η Τουρκία έχει de facto εγκαθιδρύσει την επικυριαρχία της στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, με εμάς να παρατηρούμε αδύναμοι και να καταμετρούμε (πάντα με αξιοπρέπεια και ψυχραιμία) τις παραβάσεις και παραβιάσεις των τουρκικών πλοίων και αεροπλάνων… για να μην αναφερθούμε στη σχετικά πρόσφατη διέλευση τουρκικού σεισμογραφικού σκάφους, μέσα από δικές μας θαλάσσιες περιοχές, με όλη του την άνεση, με τα καλώδιά του ανεπτυγμένα (μπορεί να μην κατέγραφε, αλλά θα μπορούσε) και με εμάς πάλι να παρακολουθούμε και να κρατούμε λογαριασμό της διάρκειας της παραβίασης, (πάντα με ψυχραιμία και αξιοπρέπεια), αρκούμενοι στη σαθρή δικαιολογία, ότι το πλοίο παρασύρθηκε από τον άνεμο – αν είναι δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο και μάλιστα σήμερα, όπου το GPS προσδιορίζει με ακρίβεια εκατοστών του μέτρου, τη θέση ενός σκάφους… «Γραντίσαμε», που έλεγαν οι παλιοί!

Όλοι γνωρίζουμε ότι μια αντιπαράθεση σε ένα θερμό επεισόδιο, δεν είναι όπως ακριβώς περιγράφεται από τις εκάστοτε αρμόδιες ηγεσίες, που με το προσήκον θάρρος, μας διαβεβαιώνουν για ετοιμότητα και αποφασιστικότητα εκ μέρους μας. Η υπεροχή των γειτόνων μας σε όλα τα όπλα είναι πάνω από 2,5 φορές και σε ανθρώπινο δυναμικό πολύ περισσότερο…

Οι σύμμαχοί μας βρίσκονται σε αδυναμία, λόγω οικονομικών συμφερόντων, να πάρουν μια ξεκάθαρη θέση κι ακόμα πιο δύσκολο, έως αδύνατο, να έχουν μια ενεργό συμμετοχή σε ενδεχόμενη συμπλοκή – έστω και τοπική. Έχουμε να λύσουμε ένα σταυρόλεξο κενό, που ο αντίπαλος, μας κρύβει και τα οριζοντίως και τα καθέτως!!!

Τουλάχιστον, αυτό που γράφουμε εδώ και τόσα χρόνια, να φροντίσουμε να το διορθώσουμε και να το προβάλουμε: Δεν λέμε Λιβυκό, αλλά Νότιο Κρητικό Πέλαγος. Η Λιβύη δεν εκτείνεται μέχρι τη Γαύδο και τα Σφακιά ή το Γαϊδουρονήσι. Χρειάζεται, λοιπόν, συντονισμός, ώστε ο όρος Νότιο Κρητικό Πέλαγος να υιοθετηθεί από όλους μας και να περάσει στους χάρτες όλων των υπηρεσιών, καθώς και στα σχολικά βιβλία. Ιδιαίτερα, μάλιστα, να προσέξουν οι παρουσιαστές ενημερωτικών εκπομπών από την τηλεόραση… Θα είναι κρίμα, παρανόηση και δικό μας πάθημα, αν κάποτε, αντληθεί πετρέλαιο νότια της Κρήτης, να γράφεται στα ΜΜΕ ότι «η Ελλάδα αντλεί πετρέλαιο … από το Λιβυκό Πέλαγος». Σαν να ομολογούμε ότι … το κλέβουμε από τη Λιβύη, που φέρεται να έχει σήμερα κοινή (έστω και παράνομη) ΑΟΖ με την Τουρκία!

Παρακαλείσθε για τις δικές σας ενέργειες…

 HYPERLINK “mailto:[email protected][email protected]

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content