Η χρήση Η/Υ μοχλός στήριξης του Τουρισμού, του δημόσιου τομέα, του διεθνούς εμπορίου και των εξαγωγών μας
Του Δημήτρη Κ. Σαρρή (πρ. Υφυπουργού – ΓΓΑ – Νομάρχη Ηρακλείου)
Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι η μέσω Η/Υ, δηλαδή της Τηλεματικής, αυτοματοποίηση των εμπορικών συναλλαγών ενός φυσικού ή νομικού προσώπου με κάποιον άλλο εταίρο.
Στο νέο περιβάλλον το οποίο βιώνουμε, στις προηγμένες χώρες, το εμπόριο έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις υπερβαίνοντας τα όποια εθνικά σύνορα, μέσα από τις υπερεθνικούς «λεωφόρους» της πληροφορίας.
Για την ένταξη μιας επιχείρησης, ιδιωτικής ή δημόσιας στους κανόνες του Ηλεκτρονικο Εμπορίου, απαιτείται η προσαρμογή του τρόπου οργάνωσής της και η αυτοματοποίησή της, δηλαδή της δημιουργίας μιας νέας εμπορικής σχέσης μέσω του διαδικτύου του Internet , εστιάζεται πλέον για νααναζητήσει την μητρική εταιρεία κάποιος επίδοξος αντιπρόσωπος ενός προϊόντος, να ταξιδεύσει στην Ιαπωνία π.χ.
Πολύ εύκολα, μέσω του Iντερνετ, μπορεί να βρει τα πλήρη στοιχεία της συγκεκριμένης εταιρείας, της οποίας θέλει να αντιπροσωπεύσει το προϊόν.
Υπάρχει δυνατότητα πλέον ανταλλαγής πληροφοριών και εγγράφων.
Μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις ήδη δεν δέχονται έντυπα τιμολόγια. Οι συναλλαγές γίνονται ηλεκτρονικά από τον υπολογιστή της μιας εταιρείας στον υπολογιστή της άλλης. Εφ’ όσον δε τα προϊόντα είναι ψηφιοποιημένα, υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής παράδοσης των προϊόντων αυτών.
Αυτή λοιπόν η εξέλιξη έχει επηρεάσει αρκετά επαγγέλματα, όσα έχουν προσαρμοσθεί στο νέο περιβάλλον, όπου οι πληροφορίες διακινούνται όχι σε έντυπο χαρτί, αλλά είναι άυλες…
Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα με απλό και ευχάριστο τρόπο να επικοινωνεί ο χρήστης του με άπειρους ηλεκτρονικούς υπολογιστές σε ολόκληρο τον κόσμο, αντλώντας απ’ αυτούς χρήσιμες πληροφορίες, φέρνοντας επανάσταση στο εμπόριο.
Μέσα από το διαδίκτυο παρέχεται η δυνατότητα σε εξαγωγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις να διαφημίζουν τα προϊόντα τους με χαμηλό σχετικά κόστος.
Οι χρήστες του Iντερνετ στην Αμερική είναι το 25% του πληθυσμού , στις Σκανδιναβικές χώρες το 30% ενώ στην Ελλάδα μόνο το 1%.
Την επανάσταση που έχει επιφέρει στον τομέα του εμπορίου, το Ηλεκτρονικό Εμπορίου, αποδεικνύει το γεγονός ότι ένα κατάστημα λουλουδιών στην Ολλανδία κατάφερε το 1996 να πουλήσειηλεκτρονικά λουλούδια αξίας 30 εκατ. δολαρίων, ενώ εταιρεία πληροφορικής στην Αμερική πουλάει καθημερινά 6 εκατ. Η/Υ μέσω του Iντερνετ, έκαστος δε, σημειωτέον, κοστίζει 25% φθηνότερα.
Το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο του κόσμου, το <<Αμαζών>>, δεν υπάρχει ως χώρος
βιβλιοπωλείου όπως τον γνωρίζουμε σήμερα.
Ουσιαστικά είναι ένας Η/Υ. Ο καταναλωτής παραγγέλλει στο «Βιβλιοπωλείο-Η/Υ» το βιβλίο, η παραγγελία διαβιβάζεται στον εκδότη του βιβλίου, ο οποίος το αποστέλλει με αντικαταβολή σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, φθηνότερα και μάλιστα, εφ’ όσον κάποιος επιθυμεί, του αποστέλλεται
μέσα σε πολυτελές περιτύλιγμα.
Μεγάλο πρόβλημα για όλα τα κράτη αποτελούν οι προμήθειες του δημοσίου.
Στην Αμερική έχουν προχωρήσει στις προμήθειες του δημοσίου ηλεκτρονικά. Το όλο κύκλωμα προμηθειών έχει αυτοματοποιηθεί πλήρως. Από τη διακήρυξη μέχρι τις προδιαγραφές των προϊόντων.
Με τον τρόπο αυτό κατάφεραν να μειώσουν το κόστος των προμηθειών του δημοσίου κατά το αστρονομικό ποσόν του 10%.
Η Σιγκαπούρη, μια χώρα που έχει έκταση μικρότερη από την Αττική, έχει αυτοματοποιήσει όλες τις εμπορικές της συναλλαγές και έχει καταφέρει να γίνει η δέκατη πλουσιότερη χώρα του κόσμου, αφού κατέστη σπουδαίο διαμετακομιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.
Ο Τουρισμός είναι ένας βασικός κλάδος που χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό
εμπόριο. Πολλά ελληνικά ξενοδοχεία συνδέονται απ’ ευθείας με τους καταναλωτές, μέσω ιντερνετ .
Υπάρχουν και τα λεγόμενα ηλεκτρονικά πολυκαταστήματα δίπλα στα παλαιού τύπο πολυκαταστήματα.
Τα επόμενα χρόνια, πιστεύεται ότι πάνω από το 10% των πωλήσεων θα γίνεται ηλεκτρονικά για κάποια προϊόντα.
Πρόοδος επίσης υπάρχει στις «ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες». Σχεδόν όλες οι ελληνικές τράπεζες σύντομα θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους όλο το εικοσιτετράωρο στους πελάτες τους, με ηλεκτρονικό τρόπο με τη χρήση ηλεκτρονικών πιστωτικών καρτών.
Επίσης, ευρεία χρήση του «ηλεκτρονικού εμπορίου» μπορεί να γίνει από τις εφημερίδες. Με την αυτοματοποίηση και την ψηφικοποίηση των αρχείων τους μπορούν να τα εκμεταλλεύονται εμπορικά, πουλώντας τις πληροφορίες που κατέχουν.
Η Ελληνική Βουλή έχει ψηφιοποιήσει τα αρχεία της.
Ως χώρα, μέσω του «ηλεκτρονικού εμπορίου» μπορούμε να αξιοποιήσουμε
εμπορικάμεταδίδοντας ταυτόχρονα τον πολιτισμό μας.
Επίσης μέσω του «ηλεκτρονικού εμπορίου» μπορεί να υπάρξει μεγάλη βελτίωση της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης ώστε ο Έλληνας πολίτης να μπορεί να λάβει κάποιες πληροφορίες που τον αφορούν, εύκολα και ως φορολογούμενος να διευκολύνεται στην εκπλήρωση των φορολογικών του υποχρεώσεων.
Απαιτείται βέβαια μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Στην κοινωνία της πληροφορίας κύριος στρατηγικός στόχος είναι η ανάδειξη
της Ελλάδας σε ισότιμο και ισχυρό εταίρο του σύγχρονου διεθνούς
εμπορικού περιβάλλοντος.
Για την επίτευξη του στόχου αυτού απαιτείται να υλοποιηθούν οι
παρακάτω δράσεις:
1. Αυτοματοποίηση των συναλλαγών των επιχειρήσεων με το
κράτος
2. Δημιουργία του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου
3. Έμπρακτη στήριξη των πρωτοπόρων εταιρειών
Η επιτυχία του ως άνω στόχου θα συμβάλλει τα μέγιστα στην
προώθηση του εξαγωγικούεμπορίου της χώρας και στην ενίσχυση της πρωτογενούς μας παραγωγής, ιδιαίτερα των εξαγώγιμων αγροτικών προϊόντων