Του Νίκου Αντωνακάκη
Έχουν τεθεί σε “ομηρία” χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων χωρίς δική τους υπαιτιότητα
Το άρθρο 24 του Συντάγματος ανάγει σε υποχρέωση του Κράτους τη σύνταξη δασολογίου, δηλαδή τη συνολική αποτύπωση των δασών και δασικών εκτάσεων όλης της Χώρας.
Αποτελεί μία διάταξη δημοσίου συμφέροντος για την προστασία του περιβάλλοντος, αναγνωρισμένη ήδη, νομολογιακά, πριν από τη συνταγματική της κατοχύρωση.
Η πρόβλεψη προστασίας του δικαιώματος στο περιβάλλονείναι μία νίκη της σύγχρονης αστικής φιλελεύθερης Δημοκρατίας.
Το περιβάλλον αποτελεί συνταγματικό αγαθό μείζωνοςσημασίας που στην πράξη είναι εκτεθειμένο σε καθημερινές απειλές κάθε είδους, σε μία κοινωνία εθισμένη πολλές φορές στην αυθαιρεσία, σε βάρος της φύσης.
Η αποτύπωση λοιπόν του δασικού πλούτου της Χώρας σε αναγνωρισμένους και επίσημους χάρτες είναι μία εξέλιξη ζωτικής σημασίας για την ίδια την ύπαρξή μας.
Εξάλλου δεν είναι μυστικό ότι, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις δύσκολες συνθήκες της κλιματικής αλλαγής και οι πυρκαγιές απαίτησαν τη χάραξη ειδικής δασικής πολιτικής.
Η ελληνική Κυβέρνηση δεν έχει διστάσει.
Χάραξε στρατηγική, έθεσε πολιτικές και στόχους.
Προχώρησε στη δασική πολιτική, σε μία ακόμη πολυεπίπεδημεταρρύθμιση με καθαρούς μετρήσιμους στόχους για την προστασία των δασών.
Έκανε διορθωτικές ενέργειες.
Αφού τακτοποίησε νομοθετικά κάθε είδους αβελτηρίες του παρελθόντος, όπως η θέσπιση του μαχητού τεκμηρίου υπέρ του Δημοσίου στην Κρήτη, προχώρησε στην πιο τολμηρή παρέμβαση της, τη μεταφορά της αρμοδιότητας των Δασικών Υπηρεσιών από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις στο υπουργείο Περιβάλλοντος.
Για την καλύτερη εποπτεία της δασικής πολιτικής η οποία αποτελεί αναμφισβήτητα και βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης.
Στη συνέχεια, επειδή στις πολιτικές, «μόνο ό,τι μετριέται γίνεται» παραθέτουμε κάποια μετρήσιμα στοιχεία ως προς την επίτευξη των στόχων.
Στοιχεία σχετικά με τους ρυθμούς εξέτασης των αντιρρήσεων κατά των δασικών χαρτών στην Κρήτη.
Που θα διευκολύνουν και την Κυβέρνηση να προβεί σε περαιτέρω διορθωτικές ενέργειες, όπως έχει κάνει μέχρι σήμερα σταθερά και αποφασιστικά, για το συγκεκριμένο θέμα.
Στο Ηράκλειο, η επιτροπή αντιρρήσεων, η οποία συνήθως συνεδριάζει μήνα παρά μήνα, εξετάζει κατά μέσο όρο 120 αντιρρήσεις, τη στιγμή που σε επίπεδο Π.Ε. Ηρακλείου έχουν κατατεθεί 7.000 αντιρρήσεις.
Επιπλέον η μία επιτροπή που υπήρχε στην Π.Ε. Ηρακλείου καταργήθηκε.
Αρχικώς στο Ηράκλειο είχαν συσταθεί 2 επιτροπές.
Η μία δε λειτούργησε ποτέ, γιατί ο δασολόγος που είχε οριστεί σε αυτήν στάλθηκε για να καλύψει τις ανάγκες της επιτροπής στο Λασίθι.
Ομοίως αντίστοιχοι είναι οι ρυθμοί και τα προβλήματα στις άλλες επιτροπές, με μία μοναδική επιτροπή στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου αρμόδια για 8.000 αντιρρήσεις.
Μάλιστα, στο Λασίθι το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο καθώς εδώ και 2 χρόνια δεν εξετάζονται ούτε οι πιο απλές ενστάσεις που έχουν να κάνουν με αναδασωμένους αγρούς καθώς παραιτήθηκε ο δασολόγος από το Ηράκλειο πουμετείχε στην επιτροπή.
Ομοίως η μοναδική επιτροπή στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου να έχει να διαχειριστεί 9.500 υποθέσεις.
Στο νομό Χανίων υπάρχουν μεν περισσότερες επιτροπές, συγκεκριμένα 4, αλλά είναι αναλογικά πολλαπλάσιος ο όγκος των αντιρρήσεων που έχουν υποβληθεί για τους δασικούς χάρτες και ανέρχεται στις 30.000.
Έτσι, στην Κρήτη ενώ συνολικά έχουν κατατεθεί πάνω από 50.000 ενστάσεις οι αρμόδιες Επιτροπές είναι μόλις 7.
Με αυτό το ρυθμό εξέτασης αντιρρήσεων, για το σύνολο των υποθέσεων θα απαιτηθούν πολλά χρόνια από σήμερα για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στην Κρήτη.
Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει εκρηκτικό κοινωνικό πρόβλημα στην Κρήτη.
Έχουν τεθεί σε “ομηρία” χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων.
Οι ιδιοκτήτες των εν λόγω «υπό δασική αμφισβήτηση»εκτάσεων δεν μπορούν να τις μεταβιβάσουν, να τις πουλήσουν, να εκδώσουν οικοδομικές άδειες και γενικότερα να τις εκμεταλλευτούν έως ότου περατωθεί η εξέταση των αντιρρήσεων.
Οι επιτροπές αντιρρήσεων στην Κρήτη φαίνεται είναι τελικά πολύ λίγες σε σχέση με τον όγκο των υποθέσεων που καλούνται να εξετάσουν.
Δεδομένου ότι η νομοθεσία για τις επιτροπές προβλέπει εξέταση 100 υποθέσεων ανά μήνα φαίνεται ότι είναι αναγκαίο να αυξηθεί ο αριθμός των επιτροπών, ώστε να λειτουργούν παράλληλα «μέτωπα εργασίας» σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα
Ώστε να εξετάζονται πολλαπλάσιες αντιρρήσεις ανά μήνα με στόχο την εξασφάλιση, αφενός, της ορθότητας των δασικών χαρτών και την ταχύτερη διεκπεραίωση, αφετέρου, των χιλιάδων αντιρρήσεων που έχουν συσσωρευθεί.
Είναι βέβαιο ότι, οι αρμόδιοι φορείς θα ενσκήψουν αποφασιστικά στο πρόβλημα γιατί οι καθυστερήσεις δημιουργούν μία εικόνα Κράτους αγκυλώσεων με εγγενείς δυσχέρειες δυσλειτουργίες και αναποτελεσματικότητα των διοικητικών μηχανισμών, που δεν συνάδουν με το πνεύμα και σκοπό της ψηφιακής μετάβασης, αποτελεσματικής επίτευξης στόχων και κοινωνικής ευημερίας που υπηρετεί η Κυβέρνηση των Ελλήνων.
Είμαι πεπεισμένος ότι, ο Πρωθυπουργός θα δώσει σίγουρα τις κατάλληλες οδηγίες ώστε να αντιμετωπιστούν το συντομότερο οι απελπιστικά αργοί ρυθμοί διοικητικής επίλυσης των αναφυόμενων διαφορών στους δασικούς χάρτες της Κρήτης ώστε η Διοίκηση να επιβάλει χωρίς ανώφελες καθυστερήσεις το σεβασμό στη συνταγματική νομιμότητα.
Νικος Αντωνακακης