Το τετ α τετ μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Εμανουέλ Μακρόν την περασμένη εβδομάδα, φαίνεται να ξεκλειδώνει ένα μεγάλο deal, που θα εξοπλίσει σημαντικά την χώρα μας, με την αγορά δύο ισχυρών, γαλλικών φρεγατών.
Εν μέσω των Τουρκικών προκλήσεων, οι συζητήσεις που είχε ο πρωθυπουργός της χώρας με τον Γάλλο Πρόεδρο, φαίνεται πως λειτούργησε θετικά και σε συνδυασμό με την παρέμβαση του Γάλλου υπουργού Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ, το deal φαίνεται πως προχωράει.
Η Ελλάδα είχε κάνει γνωστό προς το Παρίσι, ότι ενδιαφέρεται για την απόκτηση δύο φρεγατών και μάλιστα έγινε κίνηση και εγγράφως, από το υπουργείο Αμυνας. Μάλιστα μέσω των γαλλικών τραπεζών αναμένεται να γίνει η χρηματοδότηση για την απόκτηση των δύο φρεγατών.
Με ευνοϊκούς όρους η αγορά
Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει ως τώρα, το κόστος για τη κάθε μία από τις δύο φρεγάτες, θα είναι περίπου στα 600 εκ. Ευρώ, δηλαδή 1,2 δισεκ. και για τις δύο. Λόγω του υψηλού κόστους, η Αθήνα στοχεύει στην αγορά τους με ευνοϊκούς όρους, αλλά είναι μια αγορά που για την κυβέρνηση έχει κριθεί απαραίτητη, καθώς πρέπει να ενισχυθεί το πολεμικό Ναυτικό, εν μέσω και των Τουρκικών προκλήσεων.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να θωρακίσει τη χώρα και στο πλαίσιο συνεργασίας των δύο πλευρών σε αμυντικά θέματα, έρχεται η κίνηση για την αγορά των δύο φρεγατών. Ο κ. Μακρόν είχε ρωτήσει τον Ελληνα πρωθυπουργό για το ποιες είναι οι προθέσεις του για το θέμα της αγοράς δύο φρεγατών τύπου «Belhara». Ο κύριος Μητσοτάκης φέρεται να είπε ότι υπάρχει η πρόθεση αγοράς τους, αλλά επισήμανε πως για να γίνει η παράδοση το 2023 θα πρέπει η συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του 2019. Ετσι λοιπόν φαίνεται πως υπάρχει κινητικότητα, με τον Γάλλο υπουργό οικονομικών, Μπρούνο Λε Μερ, να έχει κάνει ήδη συζήτηση με τον κ. Μητσοτάκη για το θέμα.
Φρεγάτες με στρατηγικά βλήματα scalp
Οι συγκεκριμένες φρεγάτες θα δώσουν άλλη ισχύ στο πολεμικό ναυτικό. Πρόκειται για φρεγάτες-φρούρια, όπως χαρακτηρίζονται, οι οποίες μπορούν να εξοπλιστούν με βλήματα μεγάλης εμβέλειας. Είναι πολύ δύσκολο να τις προσεγγίσει κανείς, ενώ στις δυνατότητές τους, είναι να διαθέτουν και στρατηγικά βλήματα scalp, τα οποία έχουν εμβέλεια 1.000 χλμ. Για να ολοκληρωθεί η παραγγελία απαιτείται μέσα στο 2019, καταβολή εγγύησης 150 εκατομμυρίων ευρώ για κάθε φρεγάτα.
Το γαλλικό δημόσιο εγγύηση για τις φρεγάτες
Οπως προκύπτει, η γαλλική κυβέρνηση φαίνεται πως μπορεί να εξασφαλίσει στην Ελλάδα την αναγκαία χρηματοδότηση με εγγύηση του γαλλικού δημοσίου, ώστε να αποκτηθούν οι δύο φρεγάτες και μάλιστα το γαλλικό υπουργείο οικονομικών δεσμεύτηκε να γίνει πιο συγκεκριμένο στο άμεσο διάστημα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές υπάρχει ένα νομικό σχήμα που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί μία φορά σε αγορά γαλλικών οπλικών συστημάτων από το Βέλγιο και πάνω εκεί θα μπορούσε να πατήσει το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών.
Με τις Τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο και την Κυπριακή ΑΟΖ να συνεχίζονται, Γαλλία και Ελλάδα θέλουν να ενισχύσουν την συνεργασία τους στον τομέα της άμυνας, με τον Μακρόν να έχει πάρει ξεκάθαρη θέση στο πρόσφατο παρελθόν κατά της Τουρκίας. Αυτό που μένει να φανεί είναι το αν η πρόταση Λε Μερ ικανοποιήσει την ελληνική πλευρά, ώστε η Αθήνα να προχωρήσει στην απόκτηση των δύο φρεγατών το 2023.
Και αμερικανικό ενδιαφέρον
Και οι Αμερικανοί ενδιαφέρονται να συνεργαστούν με την Αθήνα σε αυτό τον τομέα, έχοντας, μάλιστα, δείξει έντονο ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Υπάρχει ωστόσο ένα πρόβλημα. Ενα τέτοιο πρόγραμμα δύσκολα θα έχει αποτελέσματα πριν παρέλθει μια πενταετία. Ωστόσο, οι ανάγκες είναι πιεστικές.
Από τις 13 φρεγάτες του Π.Ν., οι νεότερες είναι οι τέσσερις γερμανικές τύπου ΜΕΚΟ, που ναυπηγήθηκαν πριν από 23 έως 28 έτη. Οι υπόλοιπες εννέα, ολλανδικές τύπου «S», ναυπηγήθηκαν πριν από 37 έως 42 χρόνια, αγγίζοντας, ουσιαστικά, τα όριά τους. Το Π.Ν. χρειάζεται άμεσα μονάδες που θα αποτελέσουν ενδιάμεση λύση μέχρι την παράδοση νέας φρεγάτας ή κορβέτας, τομέας στον οποίο εκτιμάται ότι οι ΗΠΑ μπορεί να παράσχουν ορισμένες αξιόπιστες λύσεις.
Πηγή: iefimerida.gr – Καθημερινή