Η θρησκευτική εικονογραφία είναι μια «Tέχνη Iερή» και συνάμα λειτουργική. Έχει την δική της εικαστική φιλοσοφία η οποία διέπεται με νόμους και αρχές διατηρημένες σταθερά μέσα στο χρόνο.
Στην έκθεση με τίτλο «Ιερή Τέχνη» η οποία οργανώθηκε στα πλαίσια του φεστιβάλ «Καθ΄Οδόν» από την εικαστικό Χρύσα Βαθιανάκη, φιλοξενείται στο μουσείο κόσμημα της πόλης μας, Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης Αγ. Αικατερίνης «Συναϊτών» έως και αύριο Κυριακή 15 Ιουλίου 2018.
Η έκθεση συμπεριλαμβάνει πέντε πορτρέτα φαγιούμ, φιλοτεχνημένα από τον Θωμά Ξυπάκη. Θεωρώντας ότι η βυζαντινή τεχνική των φορητών εικόνων πήρε τεχνοτροπικά στοιχεία από την τεχνική των πορτρέτων φαγιούμ τα οποία κατασκευάζονταν με την μέθοδο άλλοτε της εγκαυστικής και άλλοτε της αυγοτέμπερας τα έργα αυτά υποδέχονται τον επισκέπτη για να τον προετοιμάσουν στην έκθεση αγιογραφίας που εξελίσσεται στο χώρο, ως φυσική εξέλιξη των πορτρέτων.
Την έκθεση επίσης πλαισιώνουν δεκατρία έργα μικρών και μεγάλων επιφανειών κατασκευασμένα από φυσική κυρίως πέτρας από τους ψηφιδογράφους Λουκά Πε ι νήρη, Νικόλαου Μανιουδάκη και Γιώργου Σολακάκη.
Δεν θα μπορούσε να λείψουν και δείγματα εργασίας φιλοτεχνημένα σε μάρμαρο. Η εκκλησιαστική τέχνη διακοσμημένη με στοιχεία όπως η άμπελος, ο ιχθύς κ.α, ακόμα και αντικείμενα χρήσης όπως η Κρήνη του Μιχαήλ Βουζουνεράκη . καθώς και άλλες γλυπτικές συνθέσεις του ίδιου κοσμούν την έκθεση.
Και επίσης δύο σύγχρονα έργα μεικτής τεχνικής της Βίκυς Καμένου συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση δηλώνοντας την επιρροή της χριστιανικής θεματολογίας στη σύγχρονη τέχνη και εποχή.
Στον κύριο άξονα της έκθεσης έργα καταξιωμένων αγιογράφων αλλά και μαθητών άξιων σχολών αγιογραφίας όπως του εργαστηρίου αγιογραφίας του Αγ. Τίτου με δάσκαλο τον εξαίρετο αγιογράφο κ. Γιώργο Χειρακάκη, ολοκληρώνουν την έκθεση.
Την σκυτάλη στους νέους αγιογράφους έδωσε ο αείμνηστος αγιογράφος Μανόλης Μπετεινάκης με δύο έργα μεγάλων διαστάσεων, την Κλίμακα του Ιακώβου και την Βαϊοφόρο. Έργα φιλοτεχνημένα με ιδιαιτέρες σχεδιαστικές και ζωγραφικές ικανότητες.
Από τα Χανιά ο Βαγγέλης Μαρματάκης δηλώνει την εξαιρετική παρουσία του με δύο έργα, τον Απόστολο Παύλο και τον Ιωάννη τον Πρόδρομο καθώς και η Σύλβια Πετσούρα με το συμβολικό σημαντικό έργο της τον Άγ. Σισώη, έργο αυγοτέμπερας με χρύσωμα 24k και τεχνική παλαίωσης
Από το Ρέθυμνο ο Μανόλης Ρουκούδης με έργα ιδιαίτερης τεχνικής χρυσώματος και θεματολογίας, την Παναγία Οδηγήτρια και τον Παντοκράτορα.
Από το Λασίθι ο ιερέας Θεμιστικλής Ματθαιάκης εκθέτει την εικόνα των Αγίων Νεομαρτύρων Ιεραρχών που μαρτύρησαν κατά τα έτη 1821-22.
Τέλος από τον νομό Ηρακλείου οι, ιερέας Προκοπάκης Αρσένιος,, μας δίνει ένα δείγμα επηρεασμένος από τον Μιχαήλ Δαμασκηνό ενώ οι αγιογράφοι Σισαμάκης Νικόλαος, Χατζοπούλου Καλιόπη, Γιώργος Κοντόγιαννος , Μαρία Λυδάκη, Ιωακείμ Καθέερο και Καστελιαννάκης Νεκτάριος συμμετέχουν με τη σειρά τους με έργα κρητικής κυρίως σχολής. Έργα θεόπνευστα που συνδιαλέγονται με τα έργα των μεγάλων δημιουργών της συλλογής του μουσείου. Έργα του χθες, έργα του σήμερα. Εδώ επισκέπτης έχει την δυνατότητα να θαυμάσει , να συγκρίνει να «παραδοθεί» στα αρχέτυπα των εικόνων. Να θαυμάσει τα αγέλαστα πρόσωπα των αγίων και να μπει στον υπερβατικό τους κόσμο. Αυτός είναι και ο σκοπός της αγιογραφίας, να γεφυρώσει το ανθρώπινο στοιχείο με το θείο.
Με την έκθεσή μας «Ιερή Τέχνη» στο σύντομο διάστημα της λειτουργίας της θέλουμε να πιστεύουμε ότι δόθηκε η δυνατότητα να φέρει κοντά τους επισκέπτες στην ανάγνωση της λεγόμενης Κρητικής Σχολής,, σχολής που αναπτύχθηκε στον Χάνδακα και εξελίχθηκε στο σημαντικότερο ίσως κέντρο αγιογραφίας της βενετσιάνικης επικράτειας.
Θερμές ευχαριστίες στο ανθρώπινο δυναμικό του μουσείου, στον πρόεδρο της Δ.Ε. κύριο Νίκο Γιγουρτάκη , την έφορο κ. Έφη Ψιλάκη τον Άγγελο Παυλούση και τον Γιώργο Μαυρουδή, για την όλη υποστήριξή τους να αγκαλιάσουν την έκθεση.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως και αύριο Κυριακή το απόγευμα στις 7.00.