Δεν μένει καθόλου αδιάφορη η Κομισιόν στο θέμα της καληδιακής διασύνδεσης Κρήτης (Κορακιά) – Αττικής και την απασχολεί πολύ το ποιός τελικά και με ποιούς όρους θα αναλάβει την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου.
Έτσι, και ενώ η ΡΑΕ είναι έτοιμη να αναθέσει απευθείας στον ΑΔΜΗΕ το έργο, παρακάμπτοντας την EuroAsia Interconnector, οι Βρυξέλλες καλούν τις δυο πλευρές να βρίσκονται εκεί την ερχόμενη Δευτέρα, σε μια ύστατη προσπάθεια εξεύρεσης λύσης που θα επτρέψει τη συνεργασία τους.
Αναλυτικότερα:
Στα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης κατά το μεταβατικό στάδιο 2020 – 2022 μέχρι δηλαδή την υλοποίηση του έργου της μεγάλης διασύνδεσης με την Αττική επικεντρώνουν τις κινήσεις τους υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Την ίδια στιγμή μία ακόμη απόπειρα εξεύρεσης λύσης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την EuroAsia Interconnector επιδιώκεται την ερχόμενη Δευτέρα στις Βρυξέλλες. Οι δύο πλευρές, σύμφωνα με πληροφορίες κάθονται ξανά στο τραπέζι παρόντων εκπροσώπων της Κομισιόν και των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου, με τα περιθώρια, όμως, για συμβιβασμό ως προς τον έλεγχο του μεγάλου επενδυτικού σχεδίου της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής να είναι ελάχιστα.
Με αυτό το δεδομένο, και σύμφωνα με πηγές, η ΡΑΕ ίσως και την ερχόμενη εβδομάδα να ανακοινώσει την ανάθεση του έργου Κρήτης – Αττικής στον ΑΔΜΗΕ με τους όρους και τις προϋποθέσεις που έγραψε το energypress.gr στις 30 Ιουλίου. Δηλαδή ο Διαχειριστής να αναζητήσει εταίρους σε εταιρία κοινού σκοπού που θα συστήσουν προκειμένου να τρέξει τη διασύνδεση. Φυσικά την πλειοψηφία θα έχει ο ΑΔΜΗΕ.
Η απόφαση της ΡΑΕ, φρέναρε, για τις εξελίξεις που ενδεχομένως να προκύψουν την ερχόμενη Δευτέρα στις Βρυξέλλες.
Πάντως η Αρχή και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φέρονται να έχουν καταλήξει σε κινήσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ασφάλειας εφοδιασμού που θα αντιμετωπίσει η Κρήτη την περίοδο μέχρι την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της με την Αττική. Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη, ότι αυτή δεν πρόκειται με τίποτα να είναι έτοιμη το 2020.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να ζητηθεί από την Ευρ. Επιτροπή εξαίρεση από την εφαρμογή των αυστηρών κοινοτικών οδηγιών για τους ρύπους έστω για κάποιες από τις ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ στο νησί. Πρέπει να σημειωθεί ότι από τους σταθμούς συνολικής ισχύος 813 MW, θα πρέπει να παύσουν να λειτουργούν το 2020 μονάδες παραγωγής ισχύος 601 MW.
Αν και δεν είναι καθόλου σίγουρη η έκβαση του αιτήματος της ελληνικής πολιτείας εντούτοις οι εκτιμήσεις θέλουν πως θα επιδιωχθεί η πλέον κατάλληλη τεκμηρίωση.
Η άλλη λύση την οποία ήδη η ΡΑΕ φαίνεται να επισπεύδει είναι η μεταφορά της μικρής μονάδας της εταιρίας «ΗΡΩΝ» ισχύος 150 MW στην Κρήτη από τη Βοιωτία. Αυτή έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει και με πετρέλαιο. Με τον τρόπο αυτό θα παρασχεθεί άλλη μία λύση για την επάρκεια εφοδιασμού, χωρίς, βέβαια, να είναι και η σωτήρια…
Παράλληλα, μέχρι το 2020 θα έχει ολοκληρωθεί και η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο με καλώδιο ισχύος 150 με 180 MW.
Όπως και να έχει η άσκηση θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη για την επάρκεια του νησιού, ενώ δεν αποκλείεται η ΡΑΕ, σύμφωνα με πηγές, να εξετάσει και το ενδεχόμενο δρομολόγηση διαγωνιστικών διαδικασιών και για μονάδες ΑΠΕ, όπως φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις οι οποίες δεν καθυστερούν ως προς το κατασκευαστικό τους κομμάτι.
energypress.gr