Ο τουρισμός στην Ελλάδα με τη ματιά των δημοσιογράφων

Γράφει ο Αιμίλιος Παττακός

Παίρνω αφορμή για αυτό το κείμενο με τον τρόπο αντιμετώπισης των θεμάτων που έχουν να κάνουν με τον τουρισμό και πως παρουσιάζονται από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.
Έπεσε το μάτι μου χθές σε ένα άρθρο από την έγκριτη και έγκυρη Καθημερινή. Στο ρεπορτάζ της Αλεξάνδρας Κασσιμη υπάρχει ένας βαρυγδουπος τίτλος , για να κινήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη: “Ερασιτέχνες του τουρισμού αμαυρώνουν την εικόνα”. Αρκετά πιασαρικο.
Ακολουθεί περιγραφή κάποιων περιστατικών, μερικά υπαρκτά , άλλα ανύπαρκτα, μερικά ανακριβή, άλλα στοχευμένα, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πολλοί στον τουρισμό είναι ερασιτέχνες και αμαυρώνουν την εικόνα.
Μια δεύτερη είδηση που δημοσιεύτηκε στον Αγγλικό τύπο που αναπαρήγαγαν και τοπικά μέσα , αναφερόταν στα Μάλια για ακολασίες που συμβαίνουν στην περιοχή.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν  με μια αντικειμενική ματιά – πράγμα δύσκολο επειδή θεωρώ τον εαυτό μου κομμάτι του τουρισμού – να θέσουμε κάποια ερωτήματα και να δώσουμε κάποιες απαντήσεις.
Σίγουρα πιο πιασαρικος είναι ένας τίτλος που περιέχει λίγη υπερβολή, άρνηση, για να δημιουργήσεις κλίμα για το άρθρο σου. Αν βέβαια το συνοδεύεις με φωτογραφίες, από την Κνωσό με ουρές, η ένα χοντρό ταβερνιάρη, το ενδιαφέρον γίνεται μεγαλύτερο.
Το θέμα δεν είναι μόνο η εικόνα και ο έξυπνος τίτλος, αλλά η αποφυγή στοχοποίησης ενός ολόκληρου κλάδου, ο οποίος είναι ο μόνος οικονομικός πυλώνας που στηρίζει την οικονομία, έμεινε όρθιος στην περίοδο της κρίσης. Ένας κλάδος που μόνο για ερασιτεχνισμο δε διακρίνεται.
Μπορείς σίγουρα να βρεις πολλούς επαγγελματίες οι οποίοι αφιερώνουν πολλές ώρες και μέρες από τη ζωή τους για να προσφέρουν ένα προιόν ανταγωνιστικό, αξιοπρεπες, value for money, αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες τους, προσέχουν τον πελάτη τους.
Βέβαια υπάρχουν ξενοδόχοι , εστιατόρια καταστηματάρχες που δεν παρέχουν σωστές υπηρεσίες. Όμως νομίζουμε ότι προσφέρουμε καλή υπηρεσία στην πατρίδα όταν μιλάμε μόνο για αυτούς;
Είναι γνωστό ότι ο ανταγωνισμός και ο υπερεπαγγελματισμός δημιουργούν συνθήκες ευνοϊκές για τον πελάτη . Δίνεται η δυνατότητα επιλογής , δεν υπάρχουν μονοπώλια , αλλά και με τη βοήθεια της τεχνολογίας υπάρχει η δυνατότητα άμεσης πληροφόρησης.
Το κακό νέο αναπαράγεται άμεσα , άρα και ο κακος επαγγελματίας αποβάλλεται άμεσα η δέχεται τις συνέπειες της πράξης του. Οι πλατφόρμες που λειτουργούν για την εξυπηρέτηση του τουρίστα αρκετές και κατατοπιστικες.
Ενώ λοιπόν υπάρχουν τα μέσα για πληροφόρηση και συγχρόνως προστασία του επισκέπτη , είναι απορίας άξιο η στοχοποίηση ενός ολόκληρου κλάδου.
Και μιλάμε για στοχοποίηση  όταν η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται από αρνητικά νέα , υπερβολές και τσουβάλιασμα.
Οποιοσδήποτε θελήσει να γράψει κάτι για τον τουρισμό, θα χρησιμοποιήσει ανακρίβειες , γενικεύσεις και σκανδαλιστικες εικόνες , μόνο επειδή αυτό πουλάει.
Θεωρώ ότι αυτό που γίνεται είναι άδικο, ένας ολόκληρος κλάδος να πυροβολείται συνεχώς, όπως είναι εξίσου άδικο να γίνονται κάθε είδους απλουστεύσεις και γενικεύσεις.
Βέβαια δεν παίρνουν ολοι οι αγρότες με ψευτικες δηλώσεις αποζημιώσεις για ζημιές , ούτε όλοι οι κτηνοτρόφοι χαριστικές επιδοτήσεις , δεν παίρνουν όλοι οι γιατροί φακελάκι  , ούτε είναι όλοι οι δημ. υπάλληλοι  τεμπέληδες. Αυτές είναι πολύ λαϊκίστικες και μίζερες προσεγγίσεις. Είναι στερεότυπα που πρέπει να γκρεμιστούν.
Γιατί τα πράγματα έχουν και άλλη όψη από αυτή που μας παρουσιάζεται από το άρθρο στην Καθημερινή , θα έπρεπε συγχρόνως να δείχνει ένα παππού 85 ετών να διατηρεί παραδοσιακό καφενείο , δίνοντας χρώμα στην περιοχή του.
Δεν θα δείξει κάποιο ξενοδόχο ο οποίος έχει ευχαριστημένους επαναλαμβανόμενους πελάτες , ίσως και τρεις φορές στη διάρκεια της σεζόν.
Ούτε θα διαβάσεις κάπου για καταστήματα  η στα εστιατόρια , ότι υπάρχει μια άλλη εντελώς σχέση από αυτή που συνήθως παρουσίαζεται.
Έναν επαγγελματία ο οποίος έχει άμεση επαφή με τον πελάτη του , δημιουργεί σχέσεις σεβασμού και εμπιστοσύνης , ένα δέσιμο, μια ανθρώπινη σχέση, που κατέχει ομολογία του τουρίστα δεν τη συναντά πουθενά αλλού. Γι’αυτό ένα μεγάλο ποσοστό επηρεαζόμενοι από τη φιλοξενία τη ζεστασιά και τη φιλική ατμόσφαιρα , επιλέγει τη χώρα ξανά για το ταξίδι του.
Είναι λοιπόν εύκολοι οι αφορισμοί και η δημιουργία κλίματος με χρησιμοποίηση λέξεων κλειδιά , όπως αισχροκέρδεια , απόδειξη , κραιπάλη , ερασιτέχνες, φοροφυγαδες. Το αποτέλεσμα που δημιουργούν είναι αντίθετο από αυτό που επιθυμούν οι δημιουργοί τους , που τάχα ισχυρίζονται ότι πλήττεται το τουριστικό προϊόν από τα παραπάνω.
Το τουριστικό προϊόν πλήττεται περισσότερο από λογικές που εξισώνουν όλους τους επαγγελματίες , όλων των τάξεων , γενικεύουν , λαικίζουν , δημιουργώντας αντανακλαστικά στον πολίτη με αλληλοκατηγορίες , συμβάλλοντας  στο να γίνεται νοσηρό το κλίμα.
Καλό λοιπόν να υπάρχει σεβασμός από τον ένα κλάδο στον άλλο, ας κάνουμε  μαθήματα στον εαυτό μας καθώς και αυτοκριτική.
Τελειώνοντας, οι ασχολουμενοι με τον τουρισμό όσο γίνεται να απομονώνουμε τους συναδέλφους που χαλάνε την εικόνα και δημιουργούν κακές εντυπώσεις. Επειδή κάποιοι περιμένουν στη γωνία για να κάνουν την εξαίρεση κανόνα.
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content