Περιπλέκεται ακόμα περισσότερο η υπόθεση της κατασκευής του καλωδίου διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής και το περιβάλλον που διαμορφώνεται χαρακτηρίζεται από έντονη απροσδιοριστία σχετικά με τις εξελίξεις της επόμενης μέρας, καθώς στη «μάχη» των επιχειρηματικών συμφερόντων μπαίνουν πλέον και τα νομικά όπλα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη δημοσίευση της απόφασης με την οποία η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ “Aριάδνη Interconnection” ορίστηκε από τη ΡΑΕ ως φορέας για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ήρθε άμεσα η «απάντηση» την οποία είχε ουσιαστικά προαναγγείλει η εταιρεία Euroasia Interconnector .
Συγκεκριμένα η εταιρεία κατέθεσε στη ΡΑΕ αίτηση αναθεώρησης της σχετικής απόφασης, ως πρώτο βήμα της νομικής αμφισβήτησής της. Η επιχειρηματολογία της αναφέρει ότι η απόφαση είναι άκυρη γιατί η ΡΑΕ δεν έχει σχετική αρμοδιότητα σύμφωνα με τον κανονισμό για τα ευρωπαϊκά PCI.
Το πρόβλημα για την ελληνική πλευρά είναι ότι η επιχειρηματολογία της Euroasia Interconnector στηρίζεται ουσιαστικά στις θέσεις που εμφανίζονται να υποστηρίζουν, στις επιστολές που έχουν στείλει, τόσο η ίδια η Κομισιόν, όσο και το συντονιστικό των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας της Ε.Ε. (ACER).
Νέα επιστολή Κομισιόν
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του energypress, η Κομισιόν δια του επιτρόπου Μπόρχαρτ, επανήλθε την εβδομάδα αυτή και σε νέα επιστολή της κάνει απολύτως σαφές ότι εάν η ΡΑΕ δεν αποσύρει ή αναθεωρήσει την απόφαση ανάθεσης του έργου στην «Αριάδνη» του ΑΔΜΗΕ, η ένταξη της διασύνδεσης στα έργα PCI της Ευρωπαϊκής Ένωσης παύει να ισχύει.
Δηλαδή, πέραν της συζήτησης επί της πρότασης της Κομισιόν (την οποία δεν αποδέχεται ο ΑΔΜΗΕ, ενώ ΥΠΕΝ και ΡΑΕ έχουν στείλει αντιπροτάσεις), υπάρχει ένα δεύτερο επίπεδο που αφορά το κατά πόσον μπορεί να συνεχίσει να ισχύει η ανάθεση στην «Αριάδνη» όσο το έργο παραμένει PCI.
Επί αυτού του δεύτερου επιπέδου έχει δημιουργηθεί πλέον μια βασική διελκυστίνδα, με την Κομισιόν να πιέζει και την Euroasia να κινείται νομικά για ανατροπή της απόφασης.
Ας σημειωθεί ότι στην αίτηση αναθεώρησης η εταιρεία Euroasia Interconnector υποστηρίζει επίσης ότι το να παρεμβαίνει η ΡΑΕ σε όρους εμπορικούς και τεχνικούς σε συμβάσεις μεταξύ αντισυμβαλλόμενων μερών είναι αντισυνταγματικό.
Τέλος, έχει κατατεθεί ερώτηση στην Ευρωβουλή για το θέμα από τον Κύπριο ευρωβουλευτή Κώστα Μαυρίδη.
Το θέμα της διαλειτουργικότητας
Σε ότι αφορά πάντως την ουσία της πρότασης της Κομισιόν, οι διεργασίες έχουν επικεντρωθεί στο θέμα της «επιτροπείας» που σχετίζεται με τις τεχνικές προδιαγραφές και τη διαλειτουργικότητα του έργου.
Η Κομισιόν έχει προτείνει επιτροπή που θα αποφασίζει για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, απαρτιζόμενη από εκπροσώπους: του SPV Κρήτης – Αττικής, του SPV Κρήτης – Κύπρου, του SPV Κύπρου – Ισραήλ, εκπροσώπους της ΡΑΕ και της ΡΑΕΚ, καθώς και ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα.
Σύμφωνα με πληροφορίες για το θέμα αυτό έχουν απαντήσει στην Κομισιόν, με δικές τους αντιπροτάσεις, τόσο η κυβέρνηση (δια του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε γνώση όμως και του Μεγάρου Μαξίμου), όσο και η Ρυθμιστική Αρχή.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει προτείνει να συμμετέχουν στην Επιτροπή για τη διαλειτουργικότητα, τόσο οι Διαχειριστές όσο και οι Ρυθμιστές των τριών εμπλεκομένων χωρών (Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ)
Η ΡΑΕ προτείνει μια επιτροπή διαλειτουργικότητας στην οποία θα συμμετέχουν μόνον οι δύο Διαχειριστές Ελλάδας και Κύπρου (μέλη και οι δύο του ENTSO-E).
Τέλος, σε ό,τι αφορά το θέμα της διαλειτουργικότητας, o ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας τόσο με αρμόδια στελέχη της Κομισιόν όσο και των υπόλοιπων εμπλεκόμενων θεσμικών φορέων (και δη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Κύπρου), ώστε να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα με τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, στη βάση μιας θεσμικής λύσης και λαμβάνοντας υπόψη το προηγούμενο άλλων διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων εντός της ΕΕ.