Διαγωνισμό για τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια, την κατασκευή, τη μεταφορά, την εγκατάσταση και το pre-commissioning (EPCI) των τεσσάρων υπεράκτιων τμημάτων του αγωγού EastMed, συνολικού μήκους 1.470 χλμ. και προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ, περίπου προκήρυξε η IGI Poseidon, που είναι η κοινοπραξία που υλοποιεί τον αγωγό EastMed και στην οποία συμμετέχει κατά 50% η ΔΕΠΑ.
Επισημαίνεται ότι με τη δημοσίευση της πρόσκλησης για την προεπιλογή των δύο υποψηφίων αναδόχων το έργο περνά σε νέα φάση. Ο EastMed θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα νέα κοιτάσματα στη λεκάνη της Λεβαντίνης (Νοτιοανατολική Μεσόγειος) στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας και της Κύπρου. Ο αγωγός έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το σύνολο των μελετών και ερευνών του, χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ πρόσφατα, η κοινοπραξία IGI Poseidon αποφάσισε την επένδυση 70 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των εναπομεινάντων σταδίων ανάπτυξης και ωρίμανσης του έργου σε επίπεδο λήψης τελικής επενδυτικής απόφασης.
Με αφορμή τη νέα πρόσκληση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: “Ο EastMed είναι ένας αγωγός στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη την Ευρώπη, για αυτό και παρακολουθούμε στενά την εξέλιξή του. Η νέα πρόσκληση μας χαροποιεί ιδιαίτερα, καθώς πιστοποιεί ότι η υλοποίηση του έργου προχωρά παρά τις μεγάλες αναταράξεις που προκαλεί η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία και την αγορά ενέργειας. Ως κυβέρνηση και ως υπουργείο, έχουμε καταρτίσει και εφαρμόζουμε απαρέγκλιτα έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που εγγυάται τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων ενέργειας και θωρακίζει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας”.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, σημείωσε: “Πριν από μερικούς μήνες υπογράψαμε την πρώτη συμφωνία για τη δέσμευση σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου, με έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία εξασφαλίζει την εμπορική και οικονομική βιωσιμότητα του EastMed. Τώρα προχωράμε στις αναγκαίες επενδύσεις για την ταχύτατη ωρίμανση του έργου καθώς και σε ανοικτή πρόσκληση για την επιλογή των υποψηφίων αναδόχων που θα το υλοποιήσουν, ξεκινώντας από τις προπαρασκευαστικές εργασίες. Κάθε μέρα λοιπόν, που περνά, ερχόμαστε όλο και πιο κοντά στην πραγματοποίηση αυτού του στρατηγικού αγωγού. Τους τελευταίους μήνες η ΔΕΠΑ επεκτείνει συστηματικά τις εμπορικές δραστηριότητες της και αναβαθμίζει τη συμμετοχή της στα διεθνή έργα, πρωταγωνιστώντας στις ενεργειακές εξελίξεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης”.
Οι εξελίξεις αυτές προκαλούν ταραχή και οργή στην Άγκυρα, η οποία το τελευταίο διάστημα, επωφελούμενη από το κενό ισχύος που παρατηρείται στην περιοχή, λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, που επηρέασε και τις ενεργειακές εταιρείες, έφθασε στο σημείο να μιλά ακόμα και για ακύρωση της κατασκευής του αγωγού EastMed.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, capital.gr