Οι Σειρήνες του Αιγαίου ηχούν…

Του Δημήτρη Κ. Σαρρή

H  Τουρκία, διαχρονικά, ακολουθεί την πολιτική του <<καρότου και του μαστιγίου>>

-Παλαιότερα έκανε , δήθεν, δελεαστικές προτάσεις στην Ελληνική πλευρά  , να γίνουμε συνεταίροι στο Αιγαίο και όπως τόνιζαν,<<πάνω στις πλατφόρμες πετρελαίου να θεμελιώσουμε την ελληνοτουρκική φιλία>> , με το μότο <<kazanc -kazanc>>,που σημαίνει  <<και οι δύο κερδισμένοι>>….

– Τον τελευταίο,ιδιαίτερα, όμως καιρό, ο Πρόεδρος Ερντογάν ,είτε με την αποτυχημένη προσπάθεια  του να παραβιάσει τα σύνορα μας  στον Εβρο, με μαζική  εισβολή λαθρομεταναστών  ,είτε επικαλούμενος  το  παράνομο Τουρκο-Λυβικό σύμφωνο ,με την κυβέρνηση Σάρατζ,   μας απειλεί  είτε με νέο Αττίλα ,είτε με γεωτρήσεις στο Αιγαίο ακόμα κοντά στην Ρόδο και Κρήτη ,στέλνοντας πολεμικά πλοία και γεωτρύπανα στην Ελληνο- Κυπριακή ΑΟΖ,παραβιάζοντας βάναυσα ο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας

Η Κυπριακή  πλευρά ,βέβαια, σθεναρά δηλώνει ,σε όλους τους τόνους ότι ο ενεργειακός σχεδιασμός θα προχωρήσει παρά τις απειλές και  η Ελληνική πλευρά δηλώνει ότι είναι έτοιμη να προστατεύσει με όλες της τις δυνάμεις τα ελληνικά δικαιώματα ,αν απειληθούν…

-Δεν χρειάζεται ,λοιπόν μετά από αυτή την διφορούμενη στάση των Τούρκων προς την Ελλάδα ,πολλή σκέψη για να συμπεράνει κάποιος,  ότι οι  συνεχείς παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας, από τούρκικα μαχητικά αεροπλάνα και οι απειλές έχουν οικονομικά κύρια κίνητρα και συνιστούν ωμό εκβιασμό.Η Ελληνική πλευρά, βέβαια ,διαχρονικά απορρίπτει  σθεναρά τις  προτάσεις αυτές της Τουρκίας..

Είναι φανερό ,ότι οι γείτονες μας  εκμεταλλεύονται και την δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας μας ,που έχει εξέλθει από δεκαετή οικονομική κρίση,θεωρώντας  ότι θα υποκύψουμε στις σειρήνες της συνεκμετάλλευσης του Αιγαίου ,από  την αδήριτη ανάγκη κάλυψης του δημόσιου χρέους  και ελλείμματος , από  τα έσοδα εμπορίας του υπό εξόρυξη  πετρελαίου…

Η  πρόταση αυτή ,βέβαια,είναι το τυράκι για να κλειστούμε στην φάκα μέσα στην δυσμενή οικονομική συγκυρία,  σαν τρόπος εξόδου από την κρίση, όμωςαπό εθνική άποψη  ,σε περίπτωση άκριτης και  επιπόλαιας  αποδοχής της ,μπορεί να λάβει διαστάσεις   εθνικής μειοδοσίας,

Πριν λίγα, μόλις, χρόνια  ειδικοί της Shell, βασιζόμενοι σε δορυφορικές φωτογραφίσεις ,εξέφρασαν δημόσιατην άποψη  ότι στο Κεντρικό και Βόρειο Αιγαίο, στο Ιόνιο Πέλαγος μεταξύ Επτανήσων και ΒορειοδυτικήςΠελοποννήσου, στα Δωδεκάνησα και στις ακτές της Ηπείρου, μπορούν να αντληθούν από 2 έως 4 δις βαρέλια αργού πετρελαίου. Δεδομένου ότι η Ελλάδα καταναλώνει περίπου 100 εκ. βαρέλια ετησίως, αν οι υπολογισμοίείναι σωστοί, τα αποθέματα καλύπτουν το 100% των αναγκών της χώρας τουλάχιστον για 20 χρόνια. Οι εξελίξεις αυτές έχουν προκαλέσει σκεπτικισμό στην Ελληνική πλευρά, αφού κάποιες εκ των περιοχών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, όπου εκτιμάται ότι υπάρχουν αξιοποιήσιμα κοιτάσματα πετρελαίου, ανήκουν στην κατηγορία αυτών που η Άγκυρα θεωρεί «γκρίζες ζώνες».Το ίδιο ισχύει και για την νότια Κρήτη.

 Υπενθυμίζεται ότι μετά το «θερμό» επεισόδιο 1987 με το ερευνητικό <<Σισμίκ>> , συνοδεία πολεμικών πλοίων, προσπάθησε να διεξάγει έρευνες σε μικρή απόσταση από την αιγιαλίτιδα ζώνη των ελληνικών νησιών, πού απετράπη από την σθεναρή στάση του τότε Έλληνα Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου,αλλά   από τότε κάθε ερευνητική προσπάθεια στο Αιγαίο έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί.

Είναι γνωστό οτι το ζήτημα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας παραμένει το σημαντικότερο ελληνοτουρκικό πρόβλημα και η μόνη νομικής φύσεως διαφορά που επισήμως δέχεται η ελληνική πλευρά.

Η Τουρκία θεωρεί ότι έχει δικαιώματα υφαλοκρηπίδας δυτικά των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Αν κάτι τέτοιο ίσχυε, τα νησιά θα εγκλωβίζονταν σε μία ζώνη τουρκικής δικαιοδοσίας. Η Ελλάδα αναγνωρίζει την νομική φύση του ζητήματος, αντίθετα με την Άγκυρα που επιδιώκει να το αναγάγει σε πολιτικό πρόβλημα.

Οπως σαφώς προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο και τη σχετική νομολογία (Σύμβαση τηςΓενεύης 1958, Σύμβαση 1982 ΗΝ.ΕΘΝΩΝ. για το Δίκαιο της Θάλασσας, Απόφαση Διεθνούς Δικαστηρίου για την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας της Βόρειας Θάλασσας 1969) τα νησιά έχουν πλήρη δικαιώματα υφαλοκρηπίδας παρά τους περί του αντιθέτου αβάσιμους νομικά ισχυρισμούς της Τουρκίας.

Ως προς την επίλυση της διαφοράς, η Τουρκία επικαλείται την αρχή της ευθυδικίας (equity), χωρίς να μπορεί να τη στηρίξει σε κριτήρια ασφαλή και συγκεκριμένα. 

-Σύμφωνα με την Ελλάδα, για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας εφαρμόζεται το Διεθνές Δίκαιο (συμβατικό και εθιμικό), στο πλαίσιο του οποίου ο κανόνας της μέσης γραμμής αποτελεί την επικρατούσα αρχή του Δικαίου της οριοθέτησης. Αυτό άλλωστε βεβαιώνεται και από τη διεθνή πρακτική

Παρά το  ότι  η  τιμή του «μαύρου χρυσού» ,λόγω <<κορονοοιού>>, έχει φτάσει σε χαμηλά  επίπεδα,  οι πολυεθνικοί κολοσσοί του πετρελαίου δεν έχουν μειώσει το ενδιαφέρον τους  για νέα κοιτάσματα.Κάποιοι ειδικοί θεωρούν ότι ορισμένες περιοχές, όπου η Άγκυρα αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία, έχουν και τις περισσότερες πιθανότητες να διαθέτουν αξιοποιήσιμα κοιτάσματα πετρελαίου.

Απαιτείται, λοιπόν, ιδιαίτερη    προσοχή , εθνική ομοψυχία και επαγρύπνηση , καθώς και η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση  του πολιτικού κόσμου , ώστε   να υπάρξει αποφασιστική διαφύλαξη των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων ,στην βάση του Διεθνούς Δικαίου.

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content