Προ ημερών, ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας είχε μεταβεί στο Ισραήλ, όπου με τον Ισραηλινό ομόλογό του κ. Νετανιάχου και τον Κύπριο Πρόεδρο Αθανασιάδη, συνυπέγραψαν συμφωνίες τριμερούς συνεργασίας για τα ενεργειακά και συγκεκριμένα για τον αγωγό φυσικού αερίου, που θα ξεκινά από το Ισραήλ και μέσω Κύπρου θα διέρχεται από την Κρήτη και θα καταλήγει στην ηπειρωτική Ελλάδα, από εκεί δε θα προχωρεί μέσω Ιταλίας για να τροφοδοτεί με φυσικό αέριο διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Κάτι ανάλογο είχε ξεκινήσει και με την καλωδιακη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας. Το καλώδιο θα ξεκινούσε από το Ισραήλ, θα περνούσε από την Κύπρο, θα κατέληγε στην Κορακιά κι από εκεί θα προχωρούσε και θα έφθανε μέχρι την Αττική. Φορέας υλοποίησης του δεύτερου έργου, ήταν αρχικά η Euroasia Interconnector, στην οποία θα συνέπρατταν οι τρεις χώρες, Το Ισραήλ δηλαδή, η Κύπρος και η Ελλάδα.
Ξαφνικά, ο ΑΔΜΗΕ, στον οποίο μπήκαν οι Κινέζοι με κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ, αποφάσισε πως η Euroasia Interconnector “δεν είναι φερέγγυος φορέας”. Και, αντ’ αυτού, δημιούργησε την Αριάδνη Interconnector, προκειμένου να αναλάβει αυτή το έργο από την Κορακιά μέχρι την Αττική.
Σίγουρα θα υπάρξουν πολλοί που θα πουν: “Καλύτερα δεν είναι, να αναλάβει τις σχετικές πρωτοβουλίες η Αριάδνη, που είναι ελληνική, αντί του Euroasia όπου εμπλέκονται Κύπρος και Ισραήλ;”.
Η άποψη αυτή, θυμίζει κάποιους παλιούς θυμόσοφους που υπερασπίζονταν την άποψη “μικρό – μικρό το αλώνι μου, μα είναι μοναχικό μου”.
Αυτή η άποψη όμως, δεν συμβαδίζει με τις σύγχρονες αντιλήψεις. Ούτε με την γενικοτερη τάση που υπάρχει, υπέρ των συνεργασιών. Όταν μάλιστα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας, πριν από λίγες ημέρες, πανηγύριζε με τον κ. Νετανιάχου και τον κ. Αναστασιάδη, την επίτευξη τριμερούς συνεργασίας μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας. Εκτός κι αν, για μια φορά ακόμα, ο κ. Τσίπρας υποκρινόταν, επιχειρώντας να κοροϊδέψει και τον κ. Νετανιάχου και τον κ. Αναστασιάδη, κάτι που ειλικρινά δεν θέλουμε να το πιστέψουμε.
Τί συμβαίνει λοιπόν με το περίφημο “καλώδιο”; Γιατί ο υπουργός Τεχνολογίας κ. Σταθάκης υποστηρίζει με τόσο πείσμα την Αριάδνη, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος δεν έχει ούτε ένα ελληνικό ευρώ στο ταμείο του αλλά μόνο τα 200 εκατ. ευρώ των Κινέζων;
Μια πρώτη, πρόχειρη ερμηνεία του πείσματος του κ. Σταθάκη, είναι ότι μέσω ΑΔΜΗΕ, θα μπορούσε η ελληνική κυβέρνηση να “βολέψει”αρκετά δικά της παιδιά, σε υψηλά αμοιβόμενες θέσεις.
Μια δεύτερη ερμηνεία, θα μπορούσε να είναι η επιμονή των Κινέζων να εισχωρήσουν στα ενεργειακά της Ευρώπης. Άλλωστε, οι Κινέζοι δείχνουν πρόθυμοι να αυξήσουν όσο χρειασθεί την συμμετοχή τους στον ΑΔΜΗΕ και να κάνουν τα πρώτα 200 εκατ. ευρώ που έδωσαν, 400 ή και περισσότερα.
Σίγουρα, υπάρχουν κι άλλες ερμηνείες του υπουργικού πείσματος, που θα μπορούσαν άλλοι αρμοδιότεροι ημών, να τις παρουσιάσουν και να τις αναλύσουν.
Εμάς όμως, ένα κυρίως πράγμα μας απασχολεί: Η υλοποίηση του μεγάλου έργου της διασύνδεσης Κορακιάς – Αττικής, να γίνει με τον πιο συμφέροντα τρόπο, όχι για τις όποιες εταιρείες αναμιχθούν, αλλά για τον Κρητικό και κατ’ επέκταση τον Ελληνικό λαό. Και σ’ αυτά τα πλαίσια, ακούγεται πολύ παράδοξη η άποψη που εκφράζει ο κ. Σταθάκης, ο ΡΑΕ και ο ΑΔΜΗΕ, ότι δηλαδή “το έργο (της διασύνδεσης Κορακιάς – Αττικής) θα γίνει έστω και εκτός RCI, δηλαδή χωρίς άμεση χρηματοδότηση από την Κομισιόν αλλά ως εθνικό έργο, που (θα επιδιωχθεί) να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ”!
Σαν πολύ “κορώνα – γράμματα” δεν παίζει με το συγκεκριμένο έργο ο κ. Σταθάκης και οι άνθρωποι της κυβέρνησης στη ΡΑΕ, τον ΑΔΜΗΕ και την (μόνο στα χαρτιά ευρισκόμενη) Αριάδνη; Όταν μάλιστα οι ίδιοι κραδαίνουν το ενδεχόμενο, από το 2020 κι ύστερα, η Κρήτη να αντιμετωπίζει οξύτατη έλλειψη ενέργειας;
Πολυμπέρδεψε, νομίζουμε, η όλη υπόθεση. Που ήδη ξεφεύγει από την αρμοδιότητα του κ. Σταθάκη και των συνεργατών του. Γιατί, την όποια αστοχία, δεν θα την πληρώσει ο κ. Σταθάκης, που πολύ λίγο καιρό ακόμη θα βρίσκεται στην υπουργική του καρέκλα. Θα την πληρώσει πανάκριβα η Κρήτη και η εθνική μας Οικονομία!