«Η Τουρκία οφείλει να αντιληφθεί ότι η επιδείνωση των σχέσεών της με την Ελλάδα έχει κόστος, κυριολεκτικά και μεταφορικά, ενώ δεν υφίσταται όφελος», επισημαίνει ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας. Τονίζοντας ότι η συμπεριφορά της γειτονικής χώρας δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για αλλαγή της στάσης της, στην αποκλειστική συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Δένδιας δηλώνει ότι η Τουρκία θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη δημιουργία λίστας κυρώσεων από την Ε.Ε. στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου.
«Το επόμενο βήμα θα είναι η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια», διαβεβαιώνει ο κ. Δένδιας. Ενώ απαντά σιβυλλικά στο ερώτημα αν η κυβέρνηση σχεδιάζει την επέκταση της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης και στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης: «Επεξεργαζόμαστε τα επόμενα σχετικά βήματα».
Με καθαρή γλώσσα ο υπουργός Εξωτερικών σημειώνει ότι «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή σε διάρκεια αλλά και διάχυση τουρκική προκλητικότητα» και αποκαλύπτει ότι σε αυτό το κλίμα οι διερευνητικές επαφές είναι αδύνατες.
«Στις τουρκικές προκλήσεις απαντάμε με σύνεση. Δεν πέφτουμε στην παγίδα που μας στήνει η Τουρκία. Δεν επιθυμούμε τη στρατιωτικοκοποίηση της αντιπαράθεσης, ούτε είμαστε εμείς που θα ανεβάσουμε το επίπεδο της έντασης κατακόρυφα. Αυτό, όμως, δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται ως ανοχή», υπογραμμίζει ο κ. Δένδιας.
Πώς θα αποφύγουμε την παγίδα που στήνουν οι Τούρκοι κάνοντας έρευνες εδώ και σχεδόν δύο μήνες σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδας; Και ποια θα είναι η ελληνική αντίδραση στις τουρκικές προκλήσεις;
Έχουμε συνειδητά επιλέξει να δρούμε με σύνεση, ψυχραιμία, αλλά και με αποφασιστικότητα. Στην κατεύθυνση αυτή οικοδομούμε με μεθοδικό τρόπο τα διπλωματικά μας ερείσματα. Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του περασμένου Οκτωβρίου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε στους εταίρους μας ότι θα πρέπει να σταλεί σαφές μήνυμα ότι η Τουρκία πρέπει να παύσει την παραβατική της συμπεριφορά.
Στα Συμπεράσματα γίνεται σαφής μνεία στη δυνατότητα υιοθέτησης κυρώσεων σε περίπτωση που η Τουρκία συνεχίσει τις μονομερείς ενέργειες και προκλήσεις της. Πλέον η Τουρκία βρίσκεται αντιμέτωπη με τη δημιουργία λίστας κυρώσεων. Παράλληλα, έχω θέσει με επιστολές μου μία σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τη στάση της γειτονικής χώρας, από την παραβίαση της τελωνειακής ένωσης με την Ε.Ε. μέχρι το ζήτημα των εξοπλισμών από συγκεκριμένες χώρες, ενώ επανειλημμένα έχω επισημάνει σε ομολόγους μου ζητήματα όπως ο εκβιασμός της Ευρώπης από την Άγκυρα μέσω των μεταναστευτικών ροών και το μεγάλο θέμα της ασφάλειας, λόγω της διαπιστωμένης διευκόλυνσης μεταφοράς τζιχαντιστών σε Λιβύη, Συρία και Ναγκόρνο – Καραμπάχ.
Έχω θέσει επίσης αξιακά ζητήματα, όπως την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη γειτονική χώρα. Η Τουρκία οφείλει να αντιληφθεί ότι η επιδείνωση των σχέσεων της με την Ελλάδα έχει κόστος, κυριολεκτικά και μεταφορικά, ενώ δεν υφίσταται όφελος. Ειδικά όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, μένει να φανεί τις επόμενες εβδομάδες κατά πόσον αυτό το περιθώριο που δόθηκε στη διπλωματία θα αποφέρει καρπούς. Η μέχρι σήμερα συμπεριφορά της γειτονικής χώρας πάντως, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για αλλαγή της στάσης της. Η Τουρκία κατά την άποψή μου θα έπρεπε να φέρεται προς την Ελλάδα ως τη δυνάμει καλύτερη φίλη της.
Τι νόημα θα είχαν οι διερευνητικές επαφές -ακόμη κι αν σταματήσει η περιπλάνηση του Oruc Reis- για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, από την στιγμή που οι Τούρκοι υποστηρίζουν ότι η περιοχή ερευνών αποτελεί δική τους υφαλοκρηπίδα;
Το πλαίσιο των διερευνητικών επαφών είναι συγκεκριμένο και αυστηρά καθορισμένο. Αφορούν αποκλειστικά το ζήτημα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Όμως, οι κινήσεις της Τουρκίας το τελευταίο διάστημα αποδεικνύουν ότι δεν επιθυμεί προς το παρόν εποικοδομητικό διάλογο με προκαθορισμένους κανόνες και πλαίσιο.
Αντί να προτείνει συγκεκριμένη ημερομηνία για την επανέναρξη των διερευνητικών επαφών, η Τουρκία επέλεξε να διαμορφώσει ένα κλίμα, το οποίο τις καθιστά αδύνατες. Σε κάθε περίπτωση, όσο οι παράνομες τουρκικές δραστηριότητες συνεχίζονται σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο δεν υπάρχει δυνατότητα έναρξης εποικοδομητικού διαλόγου. Εμείς καλούμε την Τουρκία να σταματήσει τις προκλητικές ενέργειες και να πάψει να χρησιμοποιεί παρελκυστικές τακτικές.
Γιατί καθυστερεί η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Ιόνιο;
Ήδη από τις 26 Αυγούστου ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής την απόφαση της κυβέρνησης για επέκταση των χωρικών υδάτων από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο. Πρέπει, ωστόσο, να προηγηθεί το κλείσιμο των κόλπων και η χάραξη ευθειών γραμμών βάσης.
Τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα έχουν ετοιμαστεί και έχουν ήδη κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Το επόμενο βήμα θα είναι η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο, όπως ορίζει το Σύνταγμα. Η υλοποίηση αυτής της απόφασης της κυβέρνησης δείχνει για μια ακόμα φορά τη συνέπεια της χώρας μας έναντι των κανόνων του διεθνούς δικαίου και ειδικότερα του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, το οποίο υπογραμμίζει το αναφαίρετο δικαίωμα για μονομερή επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια.
Γιατί ήταν επιτυχία η συμφωνία με την Αλβανία για παραπομπή στη Χάγη της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών; Κι αν το Διεθνές Δικαστήριο δεν δικαιώσει τις ελληνικές θέσεις 100%; Μήπως η Χάγη είναι ο τρόπος για έναν συμβιβασμό που αλλιώς δεν μπορούν να αποδεχθούν οι Έλληνες;
Με την Αλβανία συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε στην από κοινού υποβολή του ζητήματος της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ούτως ώστε να επιλυθεί, στη βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, μία μακρόχρονη εκκρεμότητα. Αυτή η συμφωνία είναι εξ ορισμού ιδιαίτερα σημαντική κοινή επιτυχία, δεδομένου ότι η χώρα μας και η Αλβανία πρεσβεύουν ότι οι διμερείς διαφορές θα πρέπει να επιλύονται με αποκλειστικό γνώμονα το διεθνές δίκαιο και με διάλογο.
Εφόσον ο διάλογος δεν οδηγήσει σε συμφωνία, τότε οι διαφορές πρέπει να λύνονται με διεθνή διαιτησία. Η Ελλάδα κατάφερε να ολοκληρώσει σε διάστημα ενός έτους δύο συμφωνίες οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών, πρώτα με την Ιταλία και στη συνέχεια με την Αίγυπτο. Στην περίπτωση της Αλβανίας, η συμφωνία για παραπομπή της διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, η πρώτη φορά που η Ελλάδα και μια γειτονική της χώρα συμφωνούν στην διαδικασία αυτή, δημιουργεί ένα πολύ σημαντικό προηγούμενο για την ευρύτερη περιοχή και στέλνει ένα σαφές μήνυμα προς την Τουρκία.
Επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω ότι η συμφωνία που επιτεύχθηκε στα Τίρανα πριν από δύο εβδομάδες έχει την πλήρη στήριξη των πολιτικών δυνάμεων στην Αλβανία, τόσο της κυβέρνησης όσο και της αντιπολίτευσης. Επιτρέψτε μου επίσης να τονίσω ότι η παραπομπή με συνυποσχετικό θα γίνει μετά από την επέκταση των χωρικών υδάτων της χώρας μας στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια. Όλα αυτά γίνονται σε απόλυτη συμφωνία με την αλβανική πλευρά, στην οποία αξίζει αναγνώριση για τον σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο.
Σχεδιάζετε την μερική επέκταση της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια στην θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης και πότε;
Η Ελλάδα διατηρεί το αναφαίρετο δικαίωμα μονομερούς επέκτασης των χωρικών της υδάτων από τα 6 στα 12 ν.μ. με βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Έχει ήδη αποφασισθεί η επέκταση στο Ιόνιο και στο Υπουργείο Εξωτερικών επεξεργαζόμαστε τα επόμενα σχετικά βήματα. Είναι σαφές ότι το ίδιο αποκλειστικό μας δικαίωμα ως παράκτιου κράτους υφίσταται και για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα ασκηθεί όποτε κριθεί σκόπιμο, με βάση τον συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας και βεβαίως το εθνικό συμφέρον.
Σας ενοχλεί όταν ακούτε προτάσεις για «φινλανδοποίηση» της Ελλάδας; Οργίζεστε όταν διαβάζετε καθηγητές που σας καλούν να μην τσακώνεστε με τους γείτονες για «μερικές βραχονησίδες» και σας προτρέπουν να αναγνωρίσετε ότι η Τουρκία είναι περιφερειακή υπερδύναμη και μεγάλη αγορά;
Καταρχήν θα ήθελα να τονίσω ότι ο ρόλος του Υπουργού Εξωτερικών δεν είναι να σχολιάζει τις απόψεις που κατά καιρούς ακούγονται. Η ελευθερία της έκφρασης, όπως ορίζεται από το Σύνταγμα, είναι αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός και για το λόγο αυτό δεν επιθυμώ να εισέλθω στις διάφορες συζητήσεις, που βεβαίως αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του δημοκρατικού βίου.
Μήπως η κυβέρνηση, αλλά και η ελληνική κοινωνία, διατρέχει τον κίνδυνο μιθριδατισμού απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις; Μήπως συνηθίζουμε και αδιαφορούμε για την επιθετικότητα του Ερντογάν;
Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή σε διάρκεια αλλά και διάχυση, τουρκική προκλητικότητα. Η λίστα είναι μακριά. Πέρα από την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού, στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, διαπιστώνονται συνεχείς παραβιάσεις του εναερίου χώρου, πρωτοφανής αριθμός υπερπτήσεων άνωθεν ελληνικού εδάφους, αποστολή ερευνητικών σκαφών σε περιοχές που επικαλύπτουν την ελληνική υφαλοκρηπίδα κ.α.
Η χώρα μας αντιδρά άμεσα στις προκλήσεις. Για κάθε παράνομη ενέργεια της τουρκικής πλευράς, προβαίνουμε σε αυστηρό διάβημα διαμαρτυρίας, και παράλληλα ενημερώνουμε τους εταίρους μας, καθώς και τους Διεθνείς Οργανισμούς, όπως η ΕΕ, ο ΟΗΕ και το ΝΑΤΟ. Δεν αφήνουμε αναπάντητη καμία τουρκική πρόκληση και δεν θα αφήσουμε ποτέ στο μέλλον.
Δεν αντιδράμε απλά όμως. Παίρνουμε πρωτοβουλίες, δημιουργούμε πλέγματα σχέσεων με άλλες χώρες, οι οποίες βλάπτονται επίσης από τον τουρκικό επεκτατισμό. Έχουμε ξεκινήσει μια εκστρατεία απομυθοποίησης της εικόνας της Τουρκίας ως ενός δυτικόστροφου εταίρου. Προβάλλουμε σε όλους την εικόνα της πραγματικής σημερινής Τουρκίας. Μιας χώρας με νεο-οθωμανικές διαθέσεις, η οποία θέλει να επιβάλει την βούλησή της στην περιοχή και παράλληλα μια χώρα που υποστηρίζει ακραίες ισλαμιστικές οργανώσεις.
Αλλά, στις τουρκικές προκλήσεις, απαντάμε με σύνεση. Δεν πέφτουμε στην παγίδα που μας στήνει η Τουρκία. Δεν επιθυμούμε την στρατικοποίηση της αντιπαράθεσης, ούτε είμαστε εμείς που θα ανεβάσουμε το επίπεδο της έντασης κατακόρυφα. Αυτό, όμως δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται σαν «ανοχή». Θα αντιδρούμε πάντα, σε αναλογία των εκάστοτε προκλήσεων. Επιθυμία μας είναι μία διαφορετική Τουρκία η οποία θα σέβεται τις αρχές ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ γειτονικών κρατών και θα έχει εκ νέου ευρωπαϊκή προοπτική. Δεν υπάρχει αντίθεση με την τουρκική κοινωνία. Η αντίθεσή μας αφορά τη συγκεκριμένη πολιτική που ασκείται και η οποία εύχομαι επιτέλους να αλλάξει. Σε συνδυασμό και με μια νέα προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού, μπορούμε να ανοίξουμε μία νέα σελίδα στις μεταξύ σχέσεις μας, εάν υπάρξει η αναγκαία πολιτική βούληση από την πλευρά της Άγκυρας.
Στην κοινή γνώμη υπάρχει σύγχυση για την κόκκινη γραμμή της κυβέρνησης. Είναι τα 12 νμ; Τι απαντάτε σε όσους προβάλλουν σαν επιτυχία ότι το Oruc Reis και τα πολεμικά που το συνοδεύουν δεν έχουν εισβάλλει για έρευνες εντός της ζώνης των 6 νμ από τα ελληνικά νησιά;
Η θέση της χώρας μας έχει εκφραστεί επανειλημμένα και δεν χρήζει ερμηνειών. Εξίσου σαφής έχει καταστεί η πρόθεσή μας να υπερασπιστούμε την εθνική κυριαρχία μας και τα κυριαρχικά δικαιώματά μας. Δεν θα ανεχθούμε ουδεμία τέτοια απόπειρα. Κανένα τετελεσμένο. Και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η Τουρκία.
Έχετε εξήγηση για την ατιμωρησία που απολαμβάνει το καθεστώς Ερντογάν από την ΕΕ και ισχυρές χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία;
Καταρχήν επιτρέψετε μου να σας πω ότι η εικόνα της Τουρκίας στην ΕΕ αλλάζει. Και αλλάζει γρήγορα. Αυτό οφείλεται τόσο στις τουρκικές ενέργειες, όσο και στις ενέργειές μας. Έχει καταστεί σαφές στους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι η απειλή της Τουρκίας δεν είναι ένα ελληνο-τουρκικό ζήτημα. Είναι μια συνεχής και ανερχόμενη απειλή για το σύνολο της Ευρώπης και τις ιδέες που η Ευρώπη επίσης εκπροσωπεί.
Η Τουρκία αποσταθεροποιεί το σύνολο της περιοχής, από τον Καύκασο μέχρι τη Λιβύη, περνώντας από το Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο, την Κύπρο, τη Συρία, αλλά και την Αίγυπτο, όπου με την ανοιχτή υποστήριξη των Αδελφών Μουσουλμάνων εναντιώνεται στον Πρόεδρο Σίσι. Προωθεί διχαστικό λόγο και τείνει να γίνει το φερέφωνο του ακραίου Ισλάμ τόσο στην Ευρώπη, όσο και στη Μέση Ανατολή.
Είπατε στον Σεργκέι Λαβρόφ ότι «η Τουρκία έχει καταστεί γραφείο ταξιδίων για τζιχαντιστές, οι οποίοι μεταφέρονται σε διάφορες εστίες προβλημάτων στην περιοχή». Δεν βλέπουν οι ευρωπαϊκές χώρες ότι τέτοιες πρακτικές μπορούν να οδηγήσουν σε εμπλοκή τζιχαντιστών σε τρομοκρατικές επιθέσεις;
Η Τουρκία έχει αποδεδειγμένα εμπλακεί στη μεταφορά τζιχαντιστών από τη Συρία στη Λιβύη και εσχάτως στον Καύκασο. Οι ενέργειες αυτές ελλοχεύουν πάντα τον κίνδυνο μεταφοράς τους στις Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και σε άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής. Βασικό μας μέλημα είναι η αποτροπή εισόδου τέτοιων ατόμων από τα ελληνικά σύνορα, τα οποία είναι και ευρωπαϊκά σύνορα. Η αποτελεσματικότητα είναι εμφανής, για όποιον παρατηρεί την επικαιρότητα.
Ο κίνδυνος είναι ότι τα ακραία αυτά στοιχεία μπορούν να αποσταθεροποιήσουν, όχι μόνο την Ευρώπη, αλλά και άλλες χώρες της ευρύτερης γειτονίας μας με αρνητικά βέβαια αποτελέσματα για όλους μας.
Πώς σχολιάζετε το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών; Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, πρέπει η Ουάσιγκτον να επιβάλλει κυρώσεις στην Άγκυρα για τους S-400;
Ανεξάρτητα από την ολοκλήρωση της καταμέτρησης των ψήφων, το βέβαιο είναι ότι θα εργαστούμε σκληρά, με την όποια Κυβέρνηση των ΗΠΑ, για την περαιτέρω εμβάθυνση του ήδη εξαιρετικού επιπέδου των διμερών μας σχέσεων. Όσον αφορά τους S-400, όπως γνωρίζετε, οι ΗΠΑ έχουν αναστείλει την παράδοση των F-35, ενώ παράλληλα αυξάνονται στο Κογκρέσο οι φωνές που ζητούν την επιβολή κυρώσεων.
Παρά τον φονικό σεισμό στη Σάμο και τη Σμύρνη, αυτή την φορά η διπλωματία δεν απέδωσε. Μπορεί η θετική διάθεση να σταματήσει αυτούς που ονειρεύονται επανάληψη του Μαντζικέρτ;
H θετική διάθεση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την άμβλυνση των εντάσεων. Όμως δεν είναι από μόνη της αρκετή. Χρειάζεται επίσης να προέρχεται και από τις δύο πλευρές και να είναι γίνεται με καλή πίστη. Οι ενέργειες της Τουρκίας, και συγκεκριμένα ή έκδοση νέας παράνομης Navtex με την οποία δεσμεύει για σεισμικές έρευνες περιοχές άνωθεν της ελληνικής υφαλοκρηπίδας μία μόλις ήμερα μετά τη συνομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Τούρκο Πρόεδρο, καθώς και της δικής μου με τον Τούρκο ομόλογό μου, δυστυχώς δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.
Οι Γερμανοί δεν κάνουν εμπάργκο όπλων ούτε σταματούν την ναυπήγηση έξι υποβρυχίων για την Τουρκία. Αδιαφορεί το Βερολίνο για τον υπερεξοπλισμό της Τουρκίας; Και πώς μπορούν οι Γερμανοί να θεωρηθούν έντιμοι μεσολαβητές;
Ένα από τα βασικά ζητήματα που έθεσα στο σύνολο των συνομιλητών μου στο Βερολίνο πριν από λίγες ημέρες, αρχής γενομένης από τον Ομοσπονδιακό Πρόεδρο κ. Steinmeier, ήταν ακριβώς το ζήτημα της παράδοσης των υποβρυχίων Τ-214 από τη Γερμανία στην Τουρκία. Τόνισα επανειλημμένα ότι στην περίπτωση αυτή θα αλλάξει η ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή και υπογράμμισα ότι δεν είναι προς το συμφέρον της Γερμανίας να εξοπλίζει με προηγμένα οπλικά συστήματα μια χώρα με αναθεωρητικές βλέψεις, η οποία ενδέχεται να χρησιμοποιήσει τα όπλα αυτά για να απειλήσει Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην περίπτωση της χώρας μας, και Σύμμαχο του ΝΑΤΟ.
Δεν ανέμενα από τις συνομιλίες αυτές κάποιο άμεσο αποτέλεσμα. Όμως, επέστρεψα ικανοποιημένος γιατί τα επιχειρήματα που ανέπτυξα στους Γερμανούς συνομιλητές μου έγιναν δεκτά με κατανόηση και δημιούργησαν έντονο προβληματισμό. Ορισμένοι, μάλιστα, εκφράστηκαν ανοιχτά υπέρ της επιβολής άμεσου εμπάργκο όπλων κατά της Τουρκίας και υπογράμμισαν ότι θα καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να επιβληθεί. Η προσπάθεια αυτή είναι προσπάθεια μακράς πνοής.
Πώς διαμορφώνεται το πλέγμα συμμαχιών της Ελλάδας; Ποιες χώρες έχουν προστεθεί στο πλευρό της Αθήνας;
Οι συμμαχίες είναι συνυφασμένες με δύο πράγματα: την στρατιωτική διάσταση και την ύπαρξη ενός εχθρού. Η μόνη στρατιωτική συμμαχία στην οποία συμμετέχει η Ελλάδα σήμερα είναι το ΝΑΤΟ, στο οποίο ανήκει και η Τουρκία. Αυτό το οποίο πράττει η Ελλάδα σήμερα είναι να δημιουργεί και να εμβαθύνει σχέσεις κατανόησης και κοινής ανάγνωσης της πραγματικότητας με μια σειρά από κράτη, τόσο σε διμερές, όσο και σε πολυμερές επίπεδο.
Πέρα από τους θεσμικούς μας εταίρους στην ΕΕ, όπως ανέφερα, έχουμε ενισχύσει ιδιαίτερα τις σχέσεις μας με τις ΗΠΑ και για να δανειστώ τις λέξεις του Αμερικανού ομολόγου μου, είμαστε ένας πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή. Αλλά, παράλληλα, ενισχύουμε τις σχέσεις μας με τις χώρες της ευρύτερης περιοχής, όπως την Αίγυπτο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ, τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ, το Μπαχρέιν, την Ιορδανία, το Ιράκ και άλλες χώρες.
Επίσης ανοίγουμε διαύλους επικοινωνίας και ενισχύουμε τις επαφές μας με ανερχόμενες δυνάμεις, όπως με την Ινδία, τον ΥΠΕΞ της οποίας θα υποδεχθώ στην Αθήνα στο τέλος του μήνα, και σε μέσο χρόνο με την Αυστραλία. Τέλος, επιστρέφουμε στον ιστορικό μας χώρο, τα Βαλκάνια, ενώ δηλώνουμε παρουσία στο ορατό μέλλον σε περιοχές που είναι σημαντικές, αλλά με τις οποίες η Ελλάδα είχε παραμελήσει τις σχέσεις της, όπως για παράδειγμα με χώρες της Αφρικής. Επιτρέψτε μου όμως να υπογραμμίσω ότι οι σχέσεις που δημιουργούμε δεν στρέφονται εναντίον κανενός. Είμαστε ανοιχτοί στη συμμετοχή της Τουρκίας στα σχήματα αυτά, αλλά υπό ένα όρο: τον πλήρη σεβασμό των αρχών του Διεθνούς Δικαίου.
Πρώτο Θέμα