ΚΟΙΝΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Δ.Ε.Ε.Π. (ΝΟ.Δ.Ε.) Ν.Δ. ΚΡΗΤΗΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ν.Ο.
ΚΡΗΤΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΒΟΑΚ
Ποιος έχτιζε με λόγια, ανώγεια και κατώγεια…
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) βρίσκεται στο επίκεντρο του κυβερνητικού σχεδιασμού όπως αποδείχτηκε στη συνεδρίαση της 22ας Δεκεμβρίου 2020 του Υπουργικού Συμβουλίου, όπου το σχέδιο κατασκευής του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου της Κρήτης, περιελήφθη στο «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής του 2021».
Ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα την κατασκευή του ΒΟΑΚ και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, όπως και πρόσφατα στη Βουλή, ο Υφυπουργός κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, έχουν παρουσιάσει εκτενώς όλες τις πρωτοβουλίες της παρούσας κυβέρνησης για να γίνει επιτέλους ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που έχει ανάγκη η Κρήτη.
Στις 22 Δεκεμβρίου 2020, την ίδια μέρα που ο ΒΟΑΚ ήταν θέμα συζήτησης στο Υπουργικό Συμβούλιο, οι Νομαρχιακές Επιτροπές ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου, Λασιθίου, Ρεθύμνου και Χανίων εξέδωσαν μια σκληρή ανακοίνωση με πλεόνασμα βαρύτατων χαρακτηρισμών καταλογίζοντας ψεύδη, εγκληματική αδιαφορία και επικοινωνιακές φούσκες στην παρούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Υπάρχουν μάλιστα και αστήρικτες αναφορές περί «φίλων» και «συνεταίρων» που θα ήταν σοφό να είχαν απαλειφθεί.
Ας αποκατασταθεί λοιπόν η αλήθεια και ας ενημερωθούν και οι εκλεκτοί συντοπίτες μας για τις «ημέρες και τα καθόλου έργα» της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον ΒΟΑΚ.
- Καταρχάς δεν είναι καθόλου ακριβές ότι ο σχεδιασμός της παρούσας κυβέρνησης είναι ο ίδιος με αυτόν της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, απλώς και μόνο επειδή υπάρχουν τρία μοντέλα χρηματοδότησης.
- Ο προηγούμενος σχεδιασμός επί ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος με μια χάραξη προτιμητέα που έφτασε ως διαδικασία έως το στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος και της επιλογής των οικονομικών φορέων. Ένα απλό και πρώιμο στάδιο, όπως γνωρίζει όλος ο τεχνικός κόσμος.
Ο σημερινός σχεδιασμός περιλαμβάνει και το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, τις τρεις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου και φυσικά την επέκταση από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία. Επιπλέον, περιλαμβάνονται και οι κάθετες συνδέσεις του Οδικού Άξονα στον νομό Λασιθίου όπως η Παχιά Άμμος – Ιεράπετρα. Κατά συνέπεια, έχουν αλλάξει τα γεωμετρικά, κατασκευαστικά, χρηματοδοτικά δεδομένα του συμβατικού αντικειμένου και συνεπώς, δεν ακολουθείται το ίδιο διαγωνιστικό πλαίσιο.
- Είναι προφανές ότι με τον νέο σχεδιασμό κανένα μέρος της Κρήτης δεν μένει χωρίς σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, σε αντίθεση με την επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ να αγνοήσει το ανατολικό και δυτικό άκρο της Κρήτης, ακόμη και στο επίπεδο των «σκίτσων».
- Όσον αφορά στα περί 18 μηνών καθυστέρησης που επικαλούνται τα κομματικά όργανα του ΣΥΡΙΖΑ, αναφορικά με το διάστημα από τον Μάρτιο του 2019, οπότε έγινε η έγκριση της προτιμητέας χάραξης λειτουργικού σχεδιασμού στο τμήμα Χανιά – Νεάπολη, έως σήμερα, υπενθυμίζονται τα παρακάτω.
- Σε αυτό το διάστημα, λοιπόν, έγινε πρώτα η τροποποίηση και μετά οριστικοποίηση της Προτιμητέας Χάραξης Λειτουργικού Σχεδιασμού, γιατί στον σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν ληφθεί υπόψη οι απαιτήσεις που άπτονται των αρμοδιοτήτων των υπουργείων Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο γίνεται λόγος περί «σκίτσων και γονατογραφημάτων».
- Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι η «επιστημονική επάρκεια» της «χάραξης – ΣΥΡΙΖΑ» αγνοούσε τους ήδη οριοθετημένους και κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους στα Άπτερα, στο τμήμα Δράμια – Γεράνι και στην περιοχή του Εσταυρωμένου.
Χρειάστηκε, λοιπόν, στενή συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία ώστε να βρεθούν τεχνικές λύσεις που επιτάσσουν τον συγκερασμό όλων των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων με την αναγκαιότητα της βιωσιμοτητας και της δυνατότητας χρηματοδότησης του έργου.
- Επίσης, κατά το ίδιο διάστημα υλοποιήθηκαν μελέτες γεωμετρικού σχεδιασμού (οδοποιίας, στατικές, υδραυλικές και γεωλογικές) που είναι προϋπόθεση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Διενεργούνται, επίσης και οι γεωτεχνικές έρευνες και δοκιμές επί της επιλεγείσας χάραξης που αποτελούν βασικό όρο για την επιτυχή δημοπράτηση του έργου και χωρίς αυτές, η οποιαδήποτε εξέταση δανειοδότησης θα ήταν άνευ αντικειμένου.
- Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε εκφράσει τη βούληση να συνταχθούν οι γεωτεχνικές μελέτες από πλευράς των προεπιλεγέντων ομίλων, παρά τους οικονομικοτεχνικούς κινδύνους που ελλοχεύει μια τέτοια επιλογή, στην περίπτωση που απουσιάζει ο χαρακτηρισμός εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου της ποιότητας των εδαφών. Ούτε λόγος περί «φίλων» και «συνεταίρων»….
Κατά το ίδιο διάστημα επίσης των 18 μηνών, που ακολούθησε τα 4 και πλέον έτη της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κατά τα οποία δεν είχε γίνει ούτε «σκίτσο» για τον ΒΟΑΚ, δρομολογήθηκαν και πραγματοποιούνται τα εξής απαραίτητα βήματα για την πρόοδο του έργου:
- Προωθημένη αναγνωριστική μελέτη πλήρους δικτύου παράπλευρων οδών, προκειμένου να αποκατασταθούν οι προσβάσεις στις ιδιοκτησίες
- Κτηματογράφηση της ζώνης διέλευσης για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις
- Βαθμονόμηση του τοπογραφικού υποβάθρου του Εθνικού Κτηματολογίου, κυρίως όσον αφορά στην υψομετρική ακρίβεια
- Καταγραφή των απαλλοτριώσεων που είχαν γίνει στο παρελθόν (ούτε αυτό δεν είχε γίνει επί 4,5 έτη)
- Μελέτη ειδικής οικολογικής αξιολόγησης που είναι απαραίτητη για την εκπόνηση της ΜΠΕ
- Προμελέτη οδικών και υδραυλικών έργων για τις τρεις παρακάμψεις Ηρακλείου, Χανίων και Ρεθύμνου
Επιπλέον, εκπονούνται οι απαιτούμενες μελέτες οδοποιίας, υδραυλικές και τοπογραφικές προκειμένου να μπει στην προαίρεση το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά για το οποίο δεν υπήρχε καμία απολύτως μελέτη. Συνεπώς και καμία προετοιμασία για να μπει στην προαίρεση!
Ταυτόχρονα, εκπονούνται μελέτες και για το τμήμα Νεάπολη – Σητεία, το οποίο θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο, για το οποίο επίσης δεν υπήρχαν πλήρεις μελέτες.
Συνεπώς, στον σχεδιασμό της παρούσας κυβέρνησης συμπεριλήφθηκε μεγαλύτερο τμήμα του νομού Λασιθίου και όχι μόνο το μικρό τμήμα μέχρι τη Νεάπολη που είχε επιλέξει ο κ. Σπίρτζης τον Μάρτιο του 2019.
Με βάση, λοιπόν, τη χάραξη που είχε κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στα επίσημα δημόσια έγγραφα και όχι στις προφορικές εκφράσεις ευχών, ο ΒΟΑΚ ξεκινούσε από τα Χανιά και σταματούσε στη Νεάπολη.
Και αν είχαν γίνει έστω κάτι από όλα αυτά που έγιναν τους τελευταίους 18 μήνες τα προηγούμενα 4 και πλέον έτη, οι εργασίες στον ΒΟΑΚ θα μπορούσαν να ξεκινήσουν πριν από το 2022 που αξιώνει σήμερα η παράταξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Στην πρόσφατη ανακοίνωση των Νομαρχιακών Επιτροπών ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου, Λασιθίου, Ρεθύμνου και Χανίων γίνεται αναφορά περί δρομολόγησης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μοντέλου εξασφαλισμένης χρηματοδότησης από Κίσσαμο μέχρι Σητεία, χωρίς ανταποδοτικά τέλη από τους μόνιμους κατοίκους.
Πρώτον, με καλή πίστη, τους καλούμε να μας δείξουν έστω ένα έγγραφο που να μαρτυρά ότι είχε δρομολογηθεί μια τέτοια λύση με αξιόπιστη πιθανότητα υλοποίησης.
Δεύτερον, σε νομικό επίπεδο, η διάκριση των χρηστών της οδού με κριτήριο τον τόπο κατοικίας τους θα προσέκρουσε στα ευρωπαϊκά όργανα και θα υπήρχε σοβαρός κίνδυνος να ανατραπεί όλος ο χρηματοοικονομικός σχεδιασμός του έργου με ότι αυτό συνεπάγεται.
Επίσης, αρχίζουν οι μελέτες για το τμήμα Σούδα – Αεροδρόμιο, το οποίο δεν είχε περιληφθεί στο αντικείμενο της παραχώρησης. Η ιστορία της μελέτης του «ορφανού έργου» είναι ευρέως γνωστό πως είναι μακρά. Πλέον, ευτυχώς, γίνονται απτά βήματα.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 150 εκατ. Ευρώ, έχει προταθεί να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία θα υλοποιηθεί με συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.
Όσον αφορά στις κατηγορίες περί αύξησης του κόστους, οι πρόσθετε επιβαρύνσεις προκύπτουν από τρεις βασικούς λόγους:
- Την ενσωμάτωση του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, που δεν υπήρχε στον σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ όσο και αν αυτό δυσαρεστεί κάποιους
- τις πρόσθετες κατασκευαστικές απαιτήσεις βάσει της αρχαιολογίας και
- την αναγκαία αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων παρακάμψεων ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων
Επιπλέον, οι παραδοχές που υπάρχουν στην ανακοίνωση των Νομαρχιακών Επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ είναι έωλες, αν όχι αντιφατικές.
Τέλος, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη χρέωση των διοδίων που προέβλεπε ο σχεδιασμός του έργου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (γιατί φυσικά υπήρχαν διόδια και στον γραπτό σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ, ανεξάρτητα από τις δηλώσεις).
Μάλιστα, επειδή το κόστος μελετών κατασκευών έχει αυξηθεί λόγω αύξησης του κατασκευαστικού αντικειμένου, δηλαδή μεγαλύτερο έργο, προκειμένου να μην υπάρξει αύξηση στα διόδια, προβλέπεται σημαντική ενίσχυση της χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου.
Η παρούσα κυβέρνηση αναγνωρίζει, εμπράκτως, με αυτό τον τρόπο τη σημασία του ΒΟΑΚ ως μια αναγκαία υποδομή για τη χώρα, που θα συμβάλλει στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και της ανάπτυξης της Κρήτης.
Ας περιμένουν λοιπόν λίγες ημέρες ακόμη οι δήθεν “ανυπόμονοι” και δήθεν “ανησυχούντες” εκπρόσωποι του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ, και πολύ σύντομα θα λυθούν όλες οι όψιμες ανησυχίες και απορίες τους.
Ο ΒΟΑΚ θα γίνει γιατί είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, που εργάζεται για αυτόν τον σκοπό και δεν χτίζει με τα λόγια, ανώγεια και κατώγεια, όπως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι Πρόεδροι των Δ.Ε.Ε.Π (Νο.Δ.Ε.) Ν.Δ. Κρήτης
Χανίων Γιώργος Μαρκουλάκης
Ρεθύμνου Εμμ. Φουρφουλάκης
Ηρακλείου Ευάγγ. Καρκανάκης
Λασιθίου Γιώργος Μπαρμπούνης