Τι σημαίνει για το Ηράκλειο και τους Ηρακλειώτες η πώληση του λιμανιού μας σε ιδιώτες;
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ Μηνάς Παπαδάκης απαντά σε καίρια ερωτήματα της ΝΕΑΣ ΔΡΑΣΗΣ
Πολύ σημαντική για τα τοπικά δεδομένα θεωρείται η χθεσινή ανακοίνωση ότι αρχίζουν οι διαδικασίες για την εκποίηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου σε ιδιώτες, αυτό που στην καθομιλουμένη λέμε “πώληση του λιμανιού μας”.
Τι σημαίνει όμως αυτό το γεγονός; Και τι επιπτώσεις θα έχει στην τοπική οικονομία αλλά και στην καθημερινότητά μας;
Το καίριο και επίκαιρο αυτό ερώτημα απευθύναμε στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΗ κ. Μηνά Παπαδάκη. Τις απαντήσεις του θα δείτε στη συνέχεια, ενώ με την ευκαιρία θέσαμε στον κ. Παπαδάκη κι άλλες ερωτήσεις που αφορούν στις αρμοδιότητές του.
Του Κώστα Τριγώνη
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Κύριε Παπαδάκη, με ικανοποίηση διαπιστώνουμε ότι, παρά την κρίση που βιώνουμε, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου κινείται αρκετά δραστήρια και ανταποκρίνεται πλήρως στις διευρυμένες υποχρεώσεις του. Πόσο όμως και πώς έχει επηρεαστεί ο ΟΛΗ από την κρίση λόγω πανδημίας;
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Ο Ο.Λ.Η. υπήρξε από τους μεγάλους πληγέντες της πανδημίας αφού τα έσοδα του εξαρτώνται από την επιβατική, εμπορική και τουριστική κίνηση. Η συνολική μείωση εσόδων για το 2020 ανήλθε σε 25%, με τον τομέα της κρουαζιέρας να σημειώνει την μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση. Το 2021 η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο λόγω του συνεχόμενου lockdown. Παρόλα αυτά ο Ο.Λ.Η. προσπαθεί να διατηρήσει την δραστηριότητα του σε υψηλά επίπεδα ώστε παράλληλα με την εκπλήρωση των στόχων του, να συμβάλλει στην προσπάθεια στήριξης της εθνικής οικονομίας.
Τι σημαίνει η εκποίηση του λιμανιού μας;
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Χθες Δευτέρα, δημοσιοποιήθηκε το σημαντικό γεγονός έναρξης των διαδικασιών για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΗ. Θα θέλαμε να μας αναλύσετε, τί ακριβώς σημαίνει αυτό για το λιμάνι του Ηρακλείου.
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Με την πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο του Ο.Λ.Η. Α.Ε. το λιμάνι του Ηρακλείου εισέρχεται σε μία νέα εποχή. Μία νέα εποχή ανάπτυξης και δημιουργίας για το λιμάνι, για την περιφέρεια της Κρήτης και για την εθνική οικονομία. Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα πολυθεματικό λιμάνι, με δραστηριότητες που καλύπτουν όλους τους τομείς των λιμενικών δραστηριοτήτων, ακτοπλοϊα, εμπορευματοκιβώτια, χύδην και ξηρό φορτίο, κρουαζιέρα και θαλάσσιο τουρισμό. Είναι ένα λιμάνι που διψάει για νέες επενδύσεις και έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Μιλάμε σήμερα για “πώληση” και για “αξιοποίηση” του ΟΛΗ. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό στην πράξη, και πόσο θετική ή αρνητική είναι η εξέλιξη αυτή για τους πολίτες;
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Μιλάμε για αξιοποίηση και όχι για πώληση, αφού ναι μεν πωλείται το 67% των μετοχών του Ο.Λ.Η. Α.Ε., όμως στον Ο.Λ.Η. έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων , κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ο Ο.Λ.Η. δηλαδή δεν είναι ιδιοκτήτης του λιμανιού, αλλά παραχωρησιούχος. Συνεπώς πρόκειται ουσιαστικά για μακροχρόνια μίσθωση του λιμανιού και όχι για πώληση του. Ο νέος ιδιοκτήτης του Ο.Λ.Η. Α.Ε. πέραν του τιμήματος που θα καταβάλει για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, θα αναλάβει και την υποχρέωση να προβεί σε συγκεκριμένες επενδύσεις εντός του λιμένος. Και εδώ βρίσκεται η τεράστια πρόκληση για την τοπική οικονομία, αφού οι εγκαταστάσεις του λιμανιού μας είναι απαρχαιωμένες και η ανάγκη ανανέωσης και εκσυγχρονισμού είναι κάτι παραπάνω από άμεση, είναι επιτακτική.
Το προηγούμενο με την COSCO
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Πριν από λίγα χρόνια, πωλήθηκε ένα σημαντικό κομμάτι από το λιμάνι του Πειραιά στην κινεζική COSCO. Τα όσα ακολούθησαν, κρίνονται ως θετικά από όλες σχεδόν τις πλευρές. Εδώ, στο λιμάνι του Ηρακλείου, τι προβλέπεται να ακολουθήσει;
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Τόσο η πώληση του λιμένος Πειραιά όσο και η πώληση του λιμένος Θεσσαλονίκης συνοδεύτηκαν από αξιοσημείωτες οικονομικές επιδόσεις. Επειδή και οι δύο εταιρείες είναι εισηγμένες, η οικονομική τους πρόοδος αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο στην ανοδική πορεία της χρηματιστηριακής τους αξίας. Η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ έχει υπερδιπλασιαστεί μετά την πώληση του στην COSCO, ενώ το ελληνικό δημόσιο εισπράττει σήμερα μεγαλύτερο ποσό μερίσματος με σημαντικά μικρότερο ιδιοκτησιακό ποσοστό. Ο Πειραιάς δε έχει γίνει το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου σε κίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Αντίστοιχη δυναμική αναμένεται να αναπτύξει και το λιμάνι του Ηρακλείου, εφόσον επιλεγεί ο κατάλληλος επενδυτής και προβεί στις απαιτούμενες επενδύσεις. Υπάρχουν τομείς δραστηριοτήτων, όπως χαρακτηριστικά ο τομές της κρουαζιέρας που το λιμάνι μας μπορεί κυριολεκτικά να απογειωθεί και να αποτελέσει το στολίδι της Ανατολικής Μεσογείου. Μία θέση που του ανήκει ιστορικά και δικαιωματικά.
Εξαιρείται της διαδικασίας το ενετικό λιμάνι
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Πριν από λίγες εβδομάδες, έγιναν διαμαρτυρίες για το ενδεχόμενο πώλησης του ενετικού λιμανιού του Ηρακλείου και δόθηκε η υπόσχεση ότι δεν θα πωληθεί. Σήμερα τί ισχύει; Αλλάζει κάτι ως προς αυτό, μετά τις νεότερες περί πώλησης εξελίξεις;
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Στην πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ο Ενετικός Λιμένας Ηρακλείου εξαιρείται οριστικά από την σύμβαση παραχώρησης. Αυτό περιγράφεται με απόλυτη σαφήνεια. Το γεγονός αυτό αποτελεί δικαίωση των συστηματικών προσπαθειών της σημερινής διοίκησης του Ο.Λ.Η. που εδώ και πολλούς μήνες έθεσε το ζήτημα στο ΤΑΙΠΕΔ και στους τεχνικούς του συμβούλους και ανέδειξε όλες του τις πτυχές.
Οι φετινές προοπτικές για την Κρουαζιέρα
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Διανύουμε ήδη τον Απρίλιο, τον επόμενο μήνα αρχίζει ουσιαστικά η νέα τουριστική περίοδος, και θα ήθελα, κύριε Παπαδάκη, να μας μιλήσετε σήμερα για τις φετινές προοπτικές της Κρουαζιέρας στο λιμάνι του Ηρακλείου. Τι λένε τα σχετικά στοιχεία του ΟΛΗ;
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Όπως θα θυμάστε το Ηράκλειο άνοιξε πέρυσι πρώτο και έκλεισε τελευταίο την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο εν μέσω πανδημίας. Αναλάβαμε ένα τεράστιο ρίσκο, αφού είχαμε κάνει όμως την απαραίτητη προετοιμασία και υλοποιήσαμε με ιεραποστολική ευλάβεια τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα ώσυε να διασφαλίσουμε την απόλυτη ασφάλεια των επιβατών αλλά και της τοπικής κοινωνίας. Αυτή μας την επιτυχία ερχόμαστε να κεφαλαιοποιήσουμε φέτος και είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι στο ξεκίνημα της φετινής χρονιάς. Ήδη η ζήτηση παρουσιάζεται σημαντικά αυξημένη και εφόσον δεν υπάρξει κάποια αρνητική έκπληξη από την πανδημία ευελπιστούμε να προσεγγίσουμε το 35% της κίνησης επιβατών μίας φυσιολογικής χρονιάς τύπου 2019.
Ποιά έργα εκτελούνται ή προγραμματίζονται
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Νομίζω ότι στο σημείο αυτό πρέπει να σας ρωτήσω για τα έργα που εκτελούνται ή προγραμματίζονται αυτή την περίοδο από τον ΟΛΗ.
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Τα δύο σημαντικά έργα που βρίσκονται ένα βήμα πριν την προκήρυξη διαγωνισμού, είναι η ενίσχυση του προσήνεμου μόλου και η αποκατάσταση του ενετικού λιμένος. Είναι δύο έργα προϋπολογισμού 1.5 εκ. ευρώ το καθένα και θα οι διαγωνισμοί τους προβλέπεται να βγουν προς το τέλος του τρέχοντος τριμήνου. Έχουμε ακόμα και ένα μικρότερο έργο έκπληξη, το οποίο θα ομορφήσει σημαντικά το λιμάνι μας, όμως δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε αυτό ακόμα. Το φυλάμε σαν μία ευχάριστη έκπληξη στους συμπολίτες μας.
ΝΕΑ ΔΡΑΣΙΣ: Πριν κλείσουμε τη σημερινή ενδιαφέρουσα συνέντευξη, θα θέλαμε να μας αναπτύξετε με λίγα λόγια τη γενικότερη στρατηγική που ακολουθεί ο ΟΛΗ αυτή την περίοδο.
ΜΗΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ: Ενόψει της διαδικασίας αξιοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη, εστιάζουμε στην ισχυροποίηση της ανταγωνιστικής μας θέσης στον τομέα της κρουαζιέρας, στην διατήρηση του αξιόμαχου στον εμπορικό λιμένα και στην ακτοπλοϊα και στο ξεκίνημα των ήδη ώριμων έργων υποδομής.