ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΣΕΧΟΦ
Η ελληνική σκηνή και το «μυστήριο Τσέχοφ»
(1902-2019)
Σειρά: Θεατρικοί Τόποι
Oι σκηνικές και εκδοτικές τύχες του έργου του Αντόν Παύλοβιτς Τσέχοφ (Антон Павлович Чехов, 1860-1904) στον ελληνικό χώρο έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όχι μόνο γιατί αφορούν έναν από τους πυλώνες του σύγχρονου θεάτρου με παγκόσμια επιρροή αλλά και διότι επιτρέπουν να μελετήσουμε την ανέλιξη του νεοελληνικού θεάτρου κατά τον 20ό και 21ο αιώνα, στον βαθμό που η δεξίωση των έργων του συγγραφέα και οι σκηνικές απαιτήσεις που αυτά εγείρουν εγγράφονται τόσο σε περιόδους κυριαρχίας του βεντετισμού όσο και κατά την εδραίωση του σκηνοθέτη ως καλλιτεχνικού ενορχηστρωτή ενός ομοιογενούς αισθητικά θεάματος.
Στην ελληνική τσεχοφική παραστασιολογία/ παραστασιογραφία επιχειρήθηκε η απόδοση της συγκίνησης μέσα από την ευθύγραμμη σκηνική αφήγηση της ιστορίας των δραμάτων, η υπογράμμιση του λυρικού και μελαγχολικού κλίματος, η ανάδυση του ≪κρυμμένου κειμένου≫ με τα πολύπλοκα δίκτυα υπαινιγμών, η εγγραφή των εικονοκλαστικών σκηνικών κόσμων ενός μοντερνιστή δημιουργού.
Βασικός στόχος της μελέτης υπήρξε η αξιοποίηση διαφορετικών πηγών, τεκμηρίων και μεθόδων παραστασιολογικής ανάλυσης, προκειμένου να αναδυθεί η ιστορία των σκηνικών αναγνώσεων των έργων του Τσέχοφ. Παράλληλα με τις σημαντικότερες παραστάσεις του συγγραφέα στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές σκηνές κατά τον 20ό αιώνα, μελετώνται, και σε δραματολογικό επίπεδο, τα πολύπρακτα και τα μονόπρακτα έργα αλλά και οι διασκευές των πεζογραφημάτων του Ρώσου καλλιτέχνη. Κατόπιν αναλύονται, εκ του σύνεγγυς ή μέσω τεκμηρίων, όλες οι παραστάσεις του Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή, μεταξύ 1902 και 2019, με έμφαση σε εκείνες που φέρουν την υπογραφή του Κάρολου Κουν, του Μίνωα Βολανάκη, του Λευτέρη Βογιατζή, του Γιώργου Μιχαηλίδη αλλά και νεότερων δημιουργών κατά τον 21ο αιώνα. Στο πολυσέλιδο επίμετρο της μελέτης καταγράφονται συστηματικά όλα τα στοιχεία των παραστάσεων, οι κριτικές για όλα τα θεάματα και οι μεταφράσεις στα ελληνικά όχι μόνο των θεατρικών έργων αλλά και των πεζογραφημάτων του συγγραφέα, ενώ σχολιάζεται και η διεθνής βιβλιογραφία αναφορικά με τις τσεχοφικές σπουδές.
ISBN 978-960-02-3603-3, Σχήμα 14x21, Σελίδες 1062, Τιμή: €47,00 (δεν συμπερ. 6% ΦΠΑ), Βάρος: 1230gr, Έκδοση Αθήνα 2020
Ο συγγραφέας
Ο Κωνσταντίνος Κυριακός είναι Καθηγητής της Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου διδάσκει στον προπτυχιακό και μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Εργάσθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Τμήμα Φιλολογίας), στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βόλου και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Αρθρογραφεί στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο και είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Στο συγγραφικό του έργο συναριθμούνται περισσότερα από εκατόν είκοσι μελετήματα και άρθρα δημοσιευμένα σε συλλογικούς τόμους και Πρακτικά Συνεδρίων, καθώς και δεκαπέντε μονογραφίες με αντικείμενο το ρωσικό/σοβιετικό θέατρο, τη σκηνική πρόσληψη του Αντόν Τσέχοφ, την ιστορία και θεωρία της υποκριτικής τέχνης, τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις του θεάτρου με τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, τον αρχαίο μύθο και τον κινηματογράφο, και τις αναπαραστάσεις του κοινωνικού φύλου και της ετερότητας στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.
Στην ελληνική τσεχοφική παραστασιολογία/
Βασικός στόχος της μελέτης υπήρξε η αξιοποίηση διαφορετικών πηγών, τεκμηρίων και μεθόδων παραστασιολογικής ανάλυσης, προκειμένου να αναδυθεί η ιστορία των σκηνικών αναγνώσεων των έργων του Τσέχοφ. Παράλληλα με τις σημαντικότερες παραστάσεις του συγγραφέα στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές σκηνές κατά τον 20ό αιώνα, μελετώνται, και σε δραματολογικό επίπεδο, τα πολύπρακτα και τα μονόπρακτα έργα αλλά και οι διασκευές των πεζογραφημάτων του Ρώσου καλλιτέχνη. Κατόπιν αναλύονται, εκ του σύνεγγυς ή μέσω τεκμηρίων, όλες οι παραστάσεις του Τσέχοφ στην ελληνική σκηνή, μεταξύ 1902 και 2019, με έμφαση σε εκείνες που φέρουν την υπογραφή του Κάρολου Κουν, του Μίνωα Βολανάκη, του Λευτέρη Βογιατζή, του Γιώργου Μιχαηλίδη αλλά και νεότερων δημιουργών κατά τον 21ο αιώνα. Στο πολυσέλιδο επίμετρο της μελέτης καταγράφονται συστηματικά όλα τα στοιχεία των παραστάσεων, οι κριτικές για όλα τα θεάματα και οι μεταφράσεις στα ελληνικά όχι μόνο των θεατρικών έργων αλλά και των πεζογραφημάτων του συγγραφέα, ενώ σχολιάζεται και η διεθνής βιβλιογραφία αναφορικά με τις τσεχοφικές σπουδές.
ISBN 978-960-02-3603-3, Σχήμα 14x21, Σελίδες 1062, Τιμή: €47,00 (δεν συμπερ. 6% ΦΠΑ), Βάρος: 1230gr, Έκδοση Αθήνα 2020
Ο συγγραφέας
Ο Κωνσταντίνος Κυριακός είναι Καθηγητής της Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου διδάσκει στον προπτυχιακό και μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Εργάσθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Τμήμα Φιλολογίας), στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βόλου και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Αρθρογραφεί στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο και είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Στο συγγραφικό του έργο συναριθμούνται περισσότερα από εκατόν είκοσι μελετήματα και άρθρα δημοσιευμένα σε συλλογικούς τόμους και Πρακτικά Συνεδρίων, καθώς και δεκαπέντε μονογραφίες με αντικείμενο το ρωσικό/σοβιετικό θέατρο, τη σκηνική πρόσληψη του Αντόν Τσέχοφ, την ιστορία και θεωρία της υποκριτικής τέχνης, τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις του θεάτρου με τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, τον αρχαίο μύθο και τον κινηματογράφο, και τις αναπαραστάσεις του κοινωνικού φύλου και της ετερότητας στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.