Οι γιορτές του Πάσχα αποτελούν για τους περισσότερους ευκαιρία να ξεφύγουν από την καθημερινότητα. Οι εξορμήσεις σε κοντινούς ή μακρινούς προορισμούς ή ακόμη καλύτερα η επανασύνδεση με το… χωριό αποτελεί συνηθισμένη τακτική. Πόσο έτοιμοι όμως είμαστε για να βγούμε στους ελληνικούς δρόμους, χωρίς να έχουμε κάνει νωρίτερα κάποιο σέρβις στο αυτοκίνητό μας;
Καλό είναι έστω και την τελευταία στιγμή να ελέγξουμε κάποια βασικά πράγματα για να είμαστε σίγουροι ότι θα φθάσουμε με ασφάλεια στον προορισμό μας. Φυσικά ο προσωπικός έλεγχος που κάνουμε λίγα λεπτά πριν αναχωρήσουμε δεν υποκαθιστά το σέρβις που ορίζει ο κατασκευαστής σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Πρώτα από όλα κοιτούμε περιμετρικά τη κατάσταση του αυτοκινήτου μας. Διαπιστώνουμε αν έχουμε σπασμένα φλας, προβολείς ή αν οι πινακίδες για παράδειγμα είναι καλά εφαρμοσμένες στον προφυλακτήρα μας.
Η σωστή λειτουργία των φλας και των προβολέων είναι μια διαδικασία που μπορούμε εύκολα να διαπιστώσουμε. Σε περίπτωση που κάποια λάμπα έχει καεί μπορούμε εύκολα να την προμηθευτούμε από ένα βενζινάδικο αντικαθιστώντας την παλιά. Τα στοπ πίσω είναι αναγκαίο να λειτουργούν, καθώς αυτά θα ορίσουν την απόσταση του αυτοκινήτου που ακολουθεί από πίσω, κυρίως το βράδυ.
Ένα άλλο εξίσου σημαντικό κομμάτι του αυτοκινήτου είναι οι υαλοκαθαριστήρες. Η καλή κατάστασή τους θα μας βοηθήσει να έχουμε καλή ορατότητα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού αν βρέχει ή και το βράδυ όπου θέλουμε το παρμπρίζ να είναι καθαρό. Σε περίπτωση που τα λαστιχάκια είναι φθαρμένα μπορούμε εύκολα στο πρώτο βενζινάδικο να προμηθευτούμε καινούριους υαλοκαθαριστήρες. Και μια που μιλάμε για υαλοκαθαριστήρες θα πρέπει να δούμε την πλήρωση του νερού στο ειδικό δοχείο. Αν επιθυμούμε μπορούμε να συμπληρώσουμε ειδικό καθαριστικό υγρό τζαμιών για να απομακρύνει τους λεκέδες, τα μυγάκια και τυχόν βρωμιές.
Τα ελαστικά είναι ένα από βασικά σημεία, καθώς από την κατάστασή τους εξαρτάται η πρόσφυση με την άσφαλτο. Θα πρέπει να διαπιστώσουμε αρχικά αν είναι φθαρμένα. Αν είναι φθαρμένα, τότε καλό είναι να αναβάλλουμε το ταξίδι μέχρι να τα αντικαταστήσουμε γιατί που προέχει είναι η ασφάλεια η δική μας, των δικών μας και των συνανθρώπων μας. Ελέγχουμε -επίσης- την πίεση των ελαστικών σε ένα βενζινάδικο, χρησιμοποιώντας τις ατμόσφαιρες που ορίζει ο κατασκευαστής. Καλό είναι αν είμαστε ιδιαίτερα φορτωμένοι να ανεβάσουμε μία ή δύο ατμόσφαιρες παραπάνω που όμως θα τις μειώσουμε όταν επιστρέψουμε. Κοιτάμε πάντα και την κατάσταση της ρεζέρβας, η οποία πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση σε περίπτωση που χρειαστεί να την χρησιμοποιήσουμε.
Παράλληλα με τον οπτικό έλεγχο, βλέπουμε αν υπάρχουν εξογκώματα στο λάστιχο. Αν υπάρχουν, τότε τα ελαστικά είναι επικίνδυνα και θα πρέπει το συντομότερο να πάμε σε βουλκανιζατέρ χωρίς να πραγματοποιήσουμε ταξίδι.
Αφήνοντας τα εσωτερικά τμήματα του αυτοκινήτου, μπαίνουμε στο κυρίως μέρος του οχήματος που δεν είναι άλλο από την μηχανή. Το λιπαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντικό. Ο έλεγχος της στάθμης αποτελεί σημαντικό μέλημά μας. Σε περίπτωση που η στάθμη είναι χαμηλότερη, τότε συμπληρώνουμε λιπαντικό μέχρι εκεί που ορίζει ο κατασκευαστής. Με αυτό τον τρόπο θα έχουμε ικανοποιητική λίπανση του κινητήρα, λιγότερες φθορές και μακροζωία του κινητήρα. Ο έλεγχος των λιπαντικών πραγματοποιείται οπτικά με το δείκτη λαδιού που υπάρχει στον κινητήρα του αυτοκινήτου, με την προϋπόθεση ότι έχεις σταθμεύσει σε επίπεδο έδαφος. Αφαιρώντας το δείκτη καθαρίζουμε μ’ ένα χαρτομάντιλο ή με ένα παλιό πανί το δείκτη και το επανατοποθετούμε. Βγάζοντας το θα δούμε την στάθμη του λιπαντικού. Επίσης, ελέγχουμε και το χρώμα του λιπαντικού. Όσο πιο μαύρο είναι το λιπαντικό, τόσο παλιό είναι και με την πρώτη ευκαιρία καλό είναι να το αντικαταστήσουμε.
Έναν ακόμη έλεγχο που πρέπει να κάνουμε είναι το ψυγείο. Κοιτούμε την στάθμη του υγρού. Αν υπολείπεται τότε συμπληρώνουμε μέχρι το σημείο που ορίζει ο κατασκευαστής με ένα αντιψυκτικό ή με νερό χωρίς άλατα. Στο ψυγείο θα πρέπει να δίνουμε μεγάλη βαρύτητα όταν η θερμοκρασία είναι υψηλή ή αν πρόκειται να κάνουμε ένα εξαιρετικά μεγάλο ταξίδι.
Κάνουμε έλεγχο της μπαταρίας οπτικά, καθώς οι τελευταίου τύπου μπαταρίες είναι ξηρού τύπου και δεν επιδέχονται επέμβασης. Απλά συμβουλευόμαστε το βιβλίο σέρβις για να δούμε αν είναι παλιά ή όχι. Να θυμίσουμε ότι μια μπαταρία σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έχει 3-4 χρόνια ζωής ανάλογα με την χρήση και 6-7 χρόνια όταν είναι καινούριο, επειδή δεν υπάρχουν ελάχιστες απώλειες ηλεκτρικής ενέργειας.
Τέλος, θα πρέπει να έχουμε σε εύκολα προσβάσιμο μέρος τα είδη έκτακτης ανάγκης, όπως φαρμακείο με βασικά είδη, καλώδια εκκίνησης, αντανακλαστικό τρίγωνο, πυροσβεστήρες, σταυρό και γρύλλο για να μπορέσουμε να αλλάξουμε το ελαστικό. Επίσης, καλό είναι να έχουμε μαζί μας φακό, γάντια και ιμάντες ρυμούλκησης για κάθε ενδεχόμενο.
Πριν ξεκινήσουμε πρέπει να ελέγξουμε τα έγγραφά μας αν είναι ενημερωμένα, εάν έχουμε το δίπλωμα οδήγησης και την ασφάλεια αυτοκινήτου. Όταν ξεκινήσουμε το ταξίδι για ακόμα καλύτερη λειτουργία του κινητήρα και με δεδομένο ότι θα κάνουμε εύκολα χιλιόμετρα, καλό είναι να έχουμε γεμάτο το ρεζερβουάρ μας με βενζίνη πολλών οκτανίων για να μπορέσει με αυτό τον τρόπο να καθαρίσει εσωτερικά ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας.
Και πάντα να θυμάστε ότι όταν πίνουμε δεν οδηγούμε ή όταν οδηγούμε δεν πίνουμε. Αυτά και καλές διακοπές…Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ