Με την ευκαιρία της επίσκεψης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη στην Κρήτη και της πρόσκλησης από το ΤΕΕ/ΤΑΚ σχετικά με τον σχεδιασμό -προγραμματισμό του νέου οδικού άξονα Κρήτης , θα ήθελα να εκθέσω ορισμένα στοιχεία που ανέφερα σχετικά στον υφυπουργό αλλά και προβληματισμού.
Μέχρι να γίνει ο νέος ΒΟΑΚ θα πρέπει άμεσα να αποκατασταθούν οι επικίνδυνες φθορές του σημερινού δικτύου, να γίνουν τοπικές αναβαθμίσεις όπου απαιτούνται άμεσα και να βελτιωθεί αισθητά η εικόνα του, όχι μόνο για θέματα καλλωπισμού, αλλά οδικής ασφάλειας.
Αντικατάσταση βανδαλισμένων πινακίδων και κοπή βλάστησης στα σημεία που αυτή κρύβει την ορατότητα.
Ο ΒΟΑΚ δεν έχει δημόσιες τουαλέτες σε όλο το μήκος του.
Η εικόνα του, υποβαθμίζει τη ζωή μας , το περιβάλλον και προξενεί αλγεινή εντύπωση στους χρήστες της οδού. Τι είδους ποιοτικού τουρισμού ζητάμε , όταν ο ΒΟΑΚ είναι έτσι ακόμα και στα πιο απλά και αυτονόητα;
Ενόψει των νέων σχεδιασμών δε πρέπει να αγνοούνται τα έντονα καιρικά φαινόμενα. Να παραδειγματιστούμε από τις παρελθούσες καταστροφικές πλημμύρες τον προηγούμενο Οκτώβριο- Νοέμβριο στην Κρήτη αλλά και από τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έπληξαν αυτές τις ημέρες τη Γερμανία, λόγω της κλιματικής αλλαγής, όπως τονίζει το ΜέΡΑ25, σε παγκόσμια κλίμακα.
Και τέλος να υπάρξει πρόβλεψη σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το λιμάνι των Μαλίων, όπως αναφέρθηκε στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.
Περαιτέρω να δοθεί μεγάλη έμφαση στην άρτια κατασκευή των γεφυρών με νέες τεχνολογίες αντισεισμικής κατασκευής π.χ. με τη μέθοδος της σεισμικής μόνωσης των κατασκευών, διότι σε μια περιοχή άκρως σεισμογενή όπως η Κρήτη, εάν μετά από ένα μεγάλο σεισμό πληγεί ανεπανόρθωτα μια γέφυρα, θα διακοπεί εντελώς η κυκλοφορία στο ΒΟΑΚ με καταστροφικές συνέπειες για όλους, ασφάλειας, κυκλοφορίας και οικονομίας.
Το ΜέΡΑ25, έχει τονίσει και επαναλαμβάνει ότι παράλληλα με τους σχεδιασμούς για τον νέο ΒΟΑΚ, είναι επιτακτική η ανάγκη για την ύπαρξη μέσου σταθερής τροχιάς- τρένου που θα συνδέει την Κρήτη με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Πέρα από το οδικό δίκτυο που οφείλει να είναι άρτιο, απαιτείται παράλληλα η ύπαρξη ενός τέτοιου μέσου, το οποίο είναι οικολογικό, προστατεύει το περιβάλλον και δημιουργεί νέες καινοτόμες και καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας.
Το αυτοκίνητο δεν μπορεί να είναι το μόνο μέσο μεταφοράς για κατοίκους και επισκέπτες.
Τα διόδια είναι ο μόνος τρόπος ;
Το ΜέΡΑ25 είναι αντίθετο στα διόδια, διότι το έργο αυτό πρέπει να είναι δημόσιο και όχι ιδιωτικό, όπως προβλέπεται να υλοποιηθεί, με τη μέθοδο της παραχώρησης και των ΣΔΙΤ.
Το δε ποσό των 100.000.000 € που απαιτείται για την συντήρηση του, όπως ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης, μπορεί κάλλιστα να χρηματοδοτηθεί μέσω ελάχιστων λεπτών της ανά λίτρου τιμής των καυσίμων, που καταναλώνονται στην Κρήτη, και πληρώνονται από όλους.
Αν η Κρήτη αποκτήσει ένα ασφαλές και σύγχρονο οδικό δίκτυο, δεν θα επωφεληθούν μόνο οι χρήστες του ΒΟΑΚ, αλλά σαφώς όλοι οι κάτοικοι του νησιού. Έργα υποδομής που αφορούν όλους είναι δημόσια.
Ο ΒΟΑΚ πρέπει να ξεκινάει από τα Φαλάσσαρνα και όχι από το Καστέλι Κισσάμου και να καταλήγει όχι στη Σητεία όπως σχεδιάζεται σήμερα, αλλά στο Παλαίκαστρο Σητείας.
Τονίσαμε, επίσης το θέμα των αποζημιώσεων των ιδιοκτησιών που θα απαλλοτριωθούν , ή έχουν απαλλοτριωθεί για τα έργα αυτά. Και τέλος την ανάγκη αστυνόμευσης ως βραχυπρόθεσμο άμεσο κατασταλτικό και αποδοτικό μέτρο για την αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων ή τροχαίων δολοφονιών, πέρα από την ύπαρξη ασφαλούς οδικού δικτύου όπως ο νέος ΒΟΑΚ και την απαραίτητη μακροχρόνια επένδυση στον ανθρώπινο παράγοντα, στην παιδεία και στην οδική συμπεριφορά και υπευθυνότητα.
Η Κρήτη είναι ένας γίγαντας με τεράστιες δυνατότητες, ΞΑ ΜΑΣ , λοιπόν!