Ο Ιατρικός Σύλλογος Ηρακλείου απηύθυνε σήμερα την ακόλουθη ανοικτή επιστολή προς τους
- κ. Βασίλειο Κικίλια, Υπουργό Υγείας και
- κ. Βασίλειο Κοντοζαμάνη, Υφυπουργό Υγείας
ΚΟΙΝ/ΣΗ:
- κ. Αθανάσιο Εξαδάκτυλο, Πρόεδρο Π.Ι.Σ.
ΘΕΜΑ: «ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ»
Τα τελευταία 2 έτη το υγειονομικό σύστημα της χώρας έχει δώσει υπέρμετρο αγώνα για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Σε αυτή τη μάχη, καθοριστικό ρόλο είχαν και έχουν οι ειδικευόμενοι ιατροί, οι οποίοι κλήθηκαν να στελεχώσουν τις κλινικές και Μ.Ε.Θ. COVID για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά και τα εμβολιαστικά κέντρα, παραμερίζοντας την εκπαίδευση στην ειδικότητα που είχαν επιλέξει. Την ίδια στιγμή εκατοντάδες ειδικευόμενοι ιατροί, που δεν έχουν ολοκληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου, βρίσκονται εγκλωβισμένοι μεταξύ πολλαπλών αλλαγών σε νόμους, που την έθεσαν, τελικά, ως υποχρεωτική, για τη συμμετοχή σε εξετάσεις ειδικότητας.
Ενώ η πανδημία συνεχίζει να βρίσκεται σε εξέλιξη, με Κοινή Υπουργική απόφαση των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών τίθεται σε ισχύ το άρθρο 166, του Νόμου 4600/9.3.2019, με τίτλο «Εξετάσεις για την απόκτηση ιατρικής ειδικότητας». Ένα άρθρο που είχε δεχθεί σημαντικές επικρίσεις από τους Ιατρικούς Συλλόγους και τις Ενώσεις Νοσοκομειακών ιατρών της χώρας, και η εφαρμογή του, μόνο προβλήματα και προβληματισμούς δημιουργεί στην ιατρική κοινότητα.
Με το συγκεκριμένο σύστημα καθιερώνονται πανελλαδικές εξετάσεις για την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας, σε εξεταστικά κέντρα που θα είναι μόνο στους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης 4 φορές ανά έτος, παύοντας την λειτουργία των υπολοίπων εξεταστικών επιτροπών της χώρας, ενώ την ίδια στιγμή προβλέπεται ότι στον τίτλο της ειδικότητας θα αναγράφεται βαθμός: Καλώς, Λίαν καλώς, Άριστα. Είναι προφανές ότι οι συντάκτες του συγκεκριμένου νόμου, αγνοούν ότι οι εξετάσεις για την απόκτηση του τίτλου ειδικότητας αποτελούν, παγκοσμίως, εξετάσεις επάρκειας γνώσεων και δεξιοτήτων. Αγνοούν επίσης ότι η καθιέρωση βαθμολογίας σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία απαιτεί ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανά ειδικότητα.
Με την εφαρμογή του στην πραγματικότητα επιστρέφουμε στον συγκεντρωτισμό, αποδυναμώνοντας ουσιαστικά τα Νοσοκομεία της περιφέρειας καθώς οι περισσότεροι νέοι γιατροί, θα επιλέγουν τα Νοσοκομεία του κέντρου για να βρίσκονται μέσα ή κοντά στα εξεταστικά κέντρα. Παράλληλα, ο βαθμός ειδικότητας, πέρα από την διάκριση σε “επαρκείς” και “λιγότερο επαρκείς” γιατρούς, θα τους συνοδεύει σε όλη τη μετέπειτα πορεία τους και ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί σε μελλοντικές διαδικασίες πρόσληψης ή εξέλιξης στο Ε.Σ.Υ.
Η εκπαίδευση των ειδικευόμενων, των νέων ιατρών, είναι μια δυναμική διαδικασία και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο κάθε συστήματος υγείας. Η αναβάθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης δε μπορεί να υλοποιηθεί με πρόχειρες διατάξεις αλλά με όραμα, υπευθυνότητα, σχεδιασμό και πρόγραμμα, θέτοντας τις σωστές προτεραιότητες και δίδοντας κίνητρα στους νέους γιατρούς να παραμείνουν στην χώρα, καθώς τα διαχρονικά προβλήματα στο σύστημα ειδικότητας αποτελούν η έλλειψη οργανωμένου συστήματος εκπαίδευσης και η απουσία εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε πολλά τμήματα.
Στο πλαίσιο αυτό κρίνουμε σκόπιμη την άμεση κατάργηση του εν λόγω άρθρου και προτείνουμε :
- Δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Ιατρικής Εκπαίδευσης με την συμμετοχή του Υπουργείου Υγείας, του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, των Ιατρικών Σχολών και των Ιατρικών Εταιρειών.
- Αξιολόγηση εκπαιδευτών και νοσηλευτικών μονάδων που δίδουν ειδικότητα.
- Διαρκής, ετήσια αξιολόγηση των ειδικευόμενων ιατρών και τίτλος ειδικότητας χωρίς βαθμολογική διάκριση.
- Εξετάσεις για τον τίτλο ειδικότητας, στην έδρα κάθε Ιατρικής Σχολής, σε καθορισμένη κοινή ημερομηνία (4 φορές ανά έτος).
- Ενίσχυση της συνεχιζόμενης ιατρικής εκπαίδευσης με συμμετοχή των νέων ιατρών σε ερευνητικές μελέτες, ιατρικά συνέδρια και μετεκπαίδευση στο εξωτερικό.
- Άρση της υποχρεωτικότητας διενέργειας υπηρεσίας υπαίθρου για συμμετοχή στις εξετάσεις ειδικότητας.
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Χάρης Χ. Βαβουρανάκης Κωνσταντίνος Γ. Χλαπουτάκης
Ο Συντονιστής Ενημέρωσης και Νέων Ιατρών
Νικόλαος Ι. Γαλανάκης