Η εύρεση κοινού τόπου σύμπλευσης μεταξύ EuroAsia Interconnector και ΑΔΜΗΕ που μπορεί να φτάσει και στην κοινή προκήρυξη με την Αριάδνη για την διασύνδεση Αττικής – Κρήτης, Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ έχει ένα τίμημα: Τις προδιαγραφές του έργου Αττικής – Κρήτης με καλώδια και σταθμούς μετατροπής 500KV multi terminal τεχνολογία που θα δοκιμασθεί για πρώτη φορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον για την ανάληψη του έργου ύψους 1 δισ ευρώ έχει εκδηλωθεί από γερμανικές εταιρίες μεταξύ των οποίων είναι η Siemens που έχει αναπτύξει αυτήν την τεχνολογία.
Έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις, ώστε η Siemens να πάρει και πάλι μια μεγάλη δουλειά στην ελληνική αγορά.
Σήμερα 20 Μαϊου θα «βγουν στον αέρα» από την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη, τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού.
Το ζήτημα είχε εμμέσως πλην σαφώς θιγεί από την πρόσφατη συνέντευξη των Ελλήνων Ευρωβουλευτών, όπου η Μαρία Σπυράκη ανέφερε με νόημα ότι οι Βόρειοι δίνουν λεφτά στο Νότο για να επωφελούνται οι εταιρίες τους από τα έργα του, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει μεροληψία υπέρ των ελληνικών εταιριών.
Κατά τον τρόπο αυτό και αφού επιβάλλονται οι προδιαγραφές αυτές το έργο θα προχωρήσει χωρίς να υπάρξουν οι έρευνές που ενδεχομένως θα ελάμβαναν χώρα από την Κομισιόν, ενώ κερδίζει σαφώς πόντους για να λάβει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και να ενταχθεί ως PCI κάτι που μέχρι τώρα όλα έδειχναν ότι δεν θα μπορούσε να το πετύχει.
Εξάλλου και το ΥΠΕΝ προέβαλε την εναλλακτική λύση για να χρηματοδοτηθεί ως εθνικό έργο.
Οι πληροφορίες μιλούν για στενή σχέση της κυπριακής κοινοπραξίας και προσωπικά του κ. Nάσου Κτωρίδη που ηγείται του EuroAsia με τους Γερμανούς. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο ίδιος έχει στενή σχέση με τις Βρυξέλλες.
Τα ερωτήματα για την καλύτερη επιλογή και οι νομικές προσφυγές
Κατόπιν αυτών η ελληνική πλευρά που είχε προτείνει την τεχνολογία 320KV HYDC –to- point ετοιμάζεται να προσφύγει στα δικαστήρια.
Εκπρόσωποι της Cenergy θυγατρικής του Ομίλου Βιοχάλκο, που πρότεινε με την τεχνογνωσία που διαθέτει διεθνώς, διαμέσου των Ελληνικών Καλωδίων την συγκεκριμένη τεχνολογία, σημειώνουν ότι , « το παραμικρό σφάλμα στην αδοκίμαστη νέα τεχνολογία σε μια διασύνδεση που μελλοντικά θα φτάσει μέχρι το Ισραήλ θα αφήσει την Κρήτη για πολλές ημέρες χωρίς ρεύμα».
Όπως υποστηρίζει ο ελληνικός όμιλος, η συγκεκριμένη επιλογή των 320KV που ήταν και η αρχική επιλογή του ΑΔΜΗΕ, διαθέτει δύο μετατροπείς στην Κρήτη ώστε να εξασφαλίζει την ροή ισχύος 1000 MW τόσο από την Αττική όσο και από την Κύπρο στην περίπτωση βλάβης.
Η συμβατότητα με τους υπόλοιπους αγωγούς του συνολικού έργου εξασφαλίζεται με ένα πρόσθετο μετατροπέα ύψους 150 εκατ.
Στο ζήτημα αυτό είχε εστιαστεί και η επιχειρηματολογία του EuroaAsia περί μη συμβατότητας του έργου Αττικής – Κρήτης με το υπόλοιπο έργο.
Παράλληλα με την επιλογή των 500 KV κατά τις αναθέσεις για 3000 χλμ δεσμεύεται μεγάλο μέρος της παραγωγικής ικανότητας των προμηθευτών, που μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις.
Τα 500KV είναι μια τεχνολογία κατά 300 εκατ ακριβότερη από αυτήν των 320KV με περαιτέρω κίνδυνο η παρουσία το πολύ δύο προμηθευτών, όπου πιθανώς να εμφανιστεί και η General Electric, να αυξήσει ακόμα περισσότερο το κόστος για τους Έλληνες καταναλωτές.
Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει ότι η τάση των 320KV δεν έχει δοκιμαστεί σε τόσο μεγάλο βάθος, ενώ οι προδιαγραφές κατέληξαν κατόπιν διαβούλευσης με ελληνικές και ευρωπαϊκές εταιρίες.
Η σύγκρουση μηνών ΑΔΜΗΕ – EuroAsia αποκαταστάθηκε σε ένα βράδυ
Το αξιοσημείωτο είναι ότι την εβδομάδα που πέρασε μέσα σε δύο μόλις ημέρες από την 15η στην 16η Μαϊου η στάση του EuroAsia άλλαξε μέσα σε 24 ώρες και από εκεί που μιλούσε για δύο παράλληλα έργα, πέρασε στην διατύπωση περί κοινής προκήρυξη με τον ΑΔΜΗΕ και την θυγατρική του Αριάδνη.
Η σύγκρουση μηνών στην οποία πρωτοστατούσε το Υπουργείο Ενέργειας που τηρούσε αυστηρές αποστάσεις από τα αιτήματα του EuroAsia και είχε μάλιστα ανακοινώσει ότι το έργο θα έπαιρνε σειρά ως εθνικό μετά την εξάντληση προθεσμιών εξομαλύνθηκε αίφνης εν μια νυκτί.
Τα ερωτήματα που μπαίνουν είναι:
-Ποια από τις εναλλακτικές λύσεις λειτουργεί τελικά υπέρ του Έλληνα καταναλωτή και ποιά τον επιβαρύνει.
-Ποια από τις δύο λύσεις είναι η ταχύτερη και ποιά η περισσότερο χρονοβόρα;
Σε αυτά πρέπει να δοθούν τεκμηριωμένες απαντήσεις για ένα τόσο σημαντικό έργο που αφορά την μείωση κόστους 300-400 εκατ ευρώ για τον καταναλωτή από την επιβάρυνση των ΥΚΩ, όπως έχει αναφέρει και ο Υπουργός Ενέργειας κ. Γ.Σταθάκης.
Σήμερα 20 Μαΐου αναμένεται να «βγουν στον αέρα» από την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού για την υποθαλάσσια διασύνδεση Αττική – Κρήτη.
www.worldenergynews.gr