Γιατί ο πρώτος ευρωπαϊκός πολιτισμός παραμένει εκτός ΟΥΝΕΣΚΟ;
Του Δημ. Κων. Σαρρή(*)
Πριν λίγες μέρες ,ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ.Σταύρος Αρναουτάκης συνάντησε στο κτίριο της Περιφέρειας τα Διευθυντικό Στέλεχος της ΟΥΝΕΣΚΟ κ. Κασσιανιδη σε εθιμοτυπική συνάντηση και ο εκπρόσωπος του Διεθνούς οργανισμού περιορίσθηκε στην έκφραση θαυμασμού για την Μινωικό Πολιτισμό χωρίς να δεσμευτεί για χρονοδιάγραμμα λήξης της πολυετούς βασανιστικής προσμονής για την ένταξη ,επί τέλους ,των Μινωικών Ανακτορικών κέντρων στο καλεντάρι της ΟΥΝΕΣΚΟ .Βέβαια η ΠΕΡΙΦΈΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ έχει καταβάλει σοβαρές προσπάθειες για την σύνταξη του φακέλου της υποψηφιότητας τους.
Όμως η υπόθεση έχει παρελθόν, δεν ξέρω αν έχει μέλλον………
Από τις πρώτες συναντήσες του Πρωθυπουργού κ.Μητσοτάκη με στελέχη της νέας του Κυβέρνησης ήταν με την νέα Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη,συνοδευόμενη από την ππρέσβειρα της Ουνέσκο στην Ελλάδα κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη,με κύριο θέμα συζήτησης το παράδοξο και δυσεξήγητο γεγονός της απουσίας των Μινωικών Ανακτορικών κέντρων ,από το καλεντάρι του Διεθνούς ,αυτού,Οργανισμού.
Εδωσαν μάλιστα ρητές και κατηγορηματικές διαβεβαιώσεις στον κ.Πρωθυπουργό ότι αυτή η εκκρεμότητα θα τακτοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν,
Επειδή όμως παρεμφερείς βαρύγδουπες διαβεβαιώσεις σε μια σειρά πρωθυπουργούς ,της τελευταίας τουλάχιστον εικοσαετίας,εδόθησαν και από τις δύο ομοτράπεζες κυρίες του κ,Πρωθυπουργού ,η κυρία Μενδώνη υπήρξε μάλισταΓενική Γραμματέας του ΥΠΠΟ ,χωρίς αποτέλεσμα , η καλή αυτή είδηση δεν μας πείθει ότι θα γίνει το αυτονόητο ,αυτό, αίτημα,αυτή την φορά, πράξη.
Είναι γεγονός για αυτή την πολιτιστική <<αταξία>>ευθύνονται όλες οι κυβερνήσεις από την μεταπολίτευση και μετά,που υποτάχθηκαν στις απόψεις των Μανδαρίνων του ΥΠΠΟ.
Άλλωστε η απουσία της ΚΝΩΣΟΥ ,του λίκνου αυτού του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού,από το Καλεντάρι της ΟΥΝΕΣΚΟ είναι ένα από τα πολιτιστικά διεθνή παράδοξα ,που αντιστοιχεί επακριβώς σαν να απουσιάζει η ΒΗΘΛΕΕΜ,από την Καινή Διαθήκη.Ο μεγάλος μάλιστα Γενετιστής του Πανεπιστημίου του Σιάτλ των ΗΠΑ,εξετάζοντας το μιτοχονδριακό DNA σκελετών Μινωιτών γνωμοδότησε ότι οι Μινωίτες .ήσαν οι πρώτοι Ευρωπαίοι.
…
Η υπόθεση αυτή ,΄πως τονίσαμε παραπάνω, έχει πίσω της μακρά περιπετειώδη διαδρομή…
Είναι γνωστές,άλλωστε, οι ‘’μάχες’’ που δόθηκαν σε πολλά επίπεδα από την Νομαρχιακή Αρχή Ηρακλείου,(2003-2006) ,όταν με την συμπλήρωση 60 χρόνων από την υπογραφή του Καταστατικού Χάρτη της UNESCO, του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη & τον Πολιτισμό, διαπιστώσαμε, με οδυνηρή έκπληξη, την παντελή απουσία των Μινωικών Ανακτορικών Κέντρων από τον επίσημο κατάλογο της UNESCO, των αναγνωρισμένων μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Η ένταξη, βέβαια, ενός μνημείου στον επίσημο κατάλογο της UNESCO δεν αποτελεί μόνο αναγνώριση της πολιτιστικής σπουδαιότητας του και ως εκ τούτου προκαλεί ικανοποίηση και υπερηφάνεια στην χώρα και στον λαό που το δημιούργησε, αλλά έχει και μία ουσιαστική και πρακτική διάσταση.
Συγκεκριμένα:
α) Το ενταγμένο, σε αυτό τον κατάλογο, αυτό μνημείο βρίσκει θέση στην ιστοσελίδα της UNESCO, που την επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών, μέσω του διαδικτύου και αποτελεί τεράστια δωρεάν διαφήμιση του Μνημείου, με αποτέλεσμα να προσελκύσει εκατομμύρια επισκεπτών, απ’ όλο τον κόσμο, στα πλαίσια του αρχαιολογικού τουρισμού με αυτονόητη ωφέλεια για την τοπική οικονομία. Η Κνωσός, δυστυχώς, λάμπει δια της απουσίας της από την ιστοσελίδα της UNESCO.
β) Με την ένταξη ενός μνημείου στον κατάλογο αυτό, τίθεται, αυτόματα υπό την αιγίδα της UNESCO και χρηματοδοτείται γενναία για την αναστύλωση, την συντήρηση και την προστασία του.
γ) Ένας άλλος σοβαρός λόγος είναι ότι για να γίνει πράξη ο φιλόδοξος στόχος, το Ηράκλειο κάποτε να επιλεγεί ως η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, προϋπόθεση αποτελεί η ένταξη της Κνωσού στον περίφημο κατάλογο της UNESCO.
.
Παρά, όμως, τον αγώνα που κατέβαλε η προηγούμενη Νομαρχιακή Αρχή, προσκρούσαμε στο αδιαπέραστο τείχος του Υπουργείου Πολιτισμού.
Σύμφωνα με την UNESCO τα κριτήρια ένταξης ενός μνημείου στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς είναι:α.Να είναι αντιπροσωπευτικό αριστοτεχνικό δημιούργημα της ανθρώπινης β.Να είναι ενδεικτικό της ανθρώπινης ευφυίας.
γ.Να εμφανίζει μια μοναδική η τουλάχιστον μια εξαιρετική μαρτυρία κάποιας πολιτιστικής παράδοσης η ενός πολιτισμού που εχει εξαφανισθεί.
δ.Να είναι εξαίρετο παράδειγμα ενός τύπου οικοδομήματος η αρχιτεκτονικής δομής η τεχνολογικού συνόλου και να εικονογραφεί ενα σημαντικό σταθμό στην ανθρώπινη ιστορία.
ε.Να είναι έξοχο παράδειγμα της παράδοσης της ανθρώπινης διαχείρισης της γης και να αντιπροσωπεύει έναν πολιτισμό ,ειδικά μάλιστα στην εποχή που είχε παρακμάσει και περνούσε σε αμετάκλητες αλλαγές…στ.Να συνάμεσα και απτά με γεγονότα η ζωντανές παραδόσεις ,με ιδέες η με πιστεύω ,με καλλιτεχνικές η λογοτεχνικές δημιουργίες που έχουν παγκόσμια σημασία
Ειναι σαφές ότι η ΚΝΩΣΟΣ τα καλύπτει πλήρως.
Ο Πρεσβευτής της Χώρας μας στην UNESCO με επιστολή του στην τότε Νομαρχιακή Αρχή, ανέφερε απλά την ανάγκη Δημιουργίας Ζώνης Προστασίας , γύρω από τον Αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού (εντελώς αόριστα, χωρίς να καθορίζει τις διαστάσεις αυτής της Ζώνης), καθώς και η εκπόνηση ενός ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ για την συντήρηση του Μνημείου.
Το ερώτημα παραμένει.Ποιοί ΕΜΠΟΔΊΖΟΥΝ την ένταξη στο καλεντάρι της ΟΥΝΕΣΚΟ ΤΟΥ ΠΡΏΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΎ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ?
(*) Ο κ. Δημ. Κων. Σαρρής είναι π.Νομάρχης Ηρακλείου-Υφ/ργός Μ-Ε