Περιφέρεια Κρήτης ο μεγάλος χαμένος στον τουρισμό το 2018

Γράφει ο Αιμίλιος Παττακός(*)

Επειδή στη χώρα μας πολλές φορές τα λόγια , οι καλές κουβέντες και η ωραιοποίηση καταστάσεων είναι μια καθημερινότητα , η Περιφέρεια Κρήτης δεν ξεφεύγει από αυτήν την πρακτική και μαζί με την κυβέρνηση έπαιξε την αύξηση του τουρισμού σαν μεγάλο ατού.

Καλό όμως είναι να δούμε μερικούς αριθμούς για να αποδείξουμε το έργο ή την αδράνεια αυτων που ασχολούνται με τον τουρισμό στη χώρα αλλά περισσότερο σε αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο το νησί μας.
Οι ωραίες κουβέντες , τα ταξίδια με τις ακριβές αποστολές  , οι τηλεοπτικές εικόνες από εκθέσεις και επισκέψεις των ειδικών περνάνε το μήνυμα στον απλό κόσμο ότι γίνεται αυτό που χρειάζεται και όλοι είμαστε ευχαριστημένοι.
Τι γίνεται όμως όταν φεύγουμε από την εικόνα και πηγαίνουμε στην ουσία που είναι οι αριθμοί;
Τα στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδος που αφορούν το εννιαμηνο του 2018 για τις  δεκατρείς περιφέρειες της χώρας μέχρι το Σεπτέμβριο δηλαδή που περιλαμβάνει και τους ισχυρότερους εισπρακτικά μήνες αναφερουν ότι ενώ η χρονιά από όλους τους φορείς κυβέρνηση , υπουργείο τουρισμού , περιφέρεια Κρήτης το 2018 είχε χαρακτηριστεί ως η χρονιά ρεκόρ τα στοιχεία είναι λίγο συγκεχυμένα.
Η Τραπεζα Ελλάδας  υπολογίζει τις συνολικές εισπράξεις όλου του χρόνου στα 16 δις συμπεριλαμβανομένου και του τελευταίου τριμήνου.
Τα εννιαμηνο του 2017  είχαμε εισπράξεις 12.670.000.000 Ευρώ.
Το εννιαμηνο του 2018
Εισπράξεις 13.770.000.000 Ευρώ
Βλέπουμε δηλαδή μια αύξηση πάνω από ένα δισ.
Αυτή η διαφορά δεν μοιράστηκε ισομερώς στις περιφέρειες αλλά πήγε σχεδόν αποκλειστικά σε μια περιφέρεια αυτή του Ν.Αιγαιου που κατέγραψε αύξηση 21.5% σε σχέση με το 2017.
Η αύξηση αυτή κατέταξε την περιφέρεια  Ν Αιγαίου στην πρώτη θέση  με εισπράξεις στα 4 δις με μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη περιφέρεια Κρήτης με έσοδα 2.8 δις.
Το χειρότερο για την Περιφέρεια Κρήτης  δεν είναι μόνο ότι απομακρύνθηκε από την πρώτη θέση , θέση που στο παρελθόν κατείχε , αλλά κατάφερε , γιατί περί κατορθώματος πρόκειται  , να καταγράψει μείωση  4% των εισπράξεων  που αντιστοιχεί σε 117.000.000  ευρώ σε μια ανοδική χρονιά .
Η Κεντρική Μακεδονία με ανάλογο τουριστικο προϊόν με την Κρήτη είχε αύξηση της τάξεως του 20%
Η περιφέρεια Ν.Αιγαιου στις διανυκτερεύσεις κατέγραψε αύξηση 11.5% φτάνοντας στα 46.000.000
Η Κεντρική Μακεδονία διανυκτερεύσεις 40.000.000 με αύξηση 8.3%.
Η περιφέρεια Κρήτης είχε αύξηση 8.8% με 39.000.000 διανυκτερεύσεις και άλλες περιφέρειες όπως η Αττική με άλλα χαρακτηριστικά και με τις φωτιές στο Μάτι να παίζουν ρόλο παρέμεινε σταθερή.
Το παράδοξο λοιπόν για την περιφέρεια Κρήτης σε μια πολυδιαφημισμένη σεζόν ναι μεν είχε αξιοσημείωτη άνοδο στις διανυκτερεύσεις , που όχι μόνο δεν συνοδεύτηκε από ανάλογη αύξηση στις εισπράξεις , αλλά είχαμε και μείωση 4.4%.
Η σύγκριση με την περιφέρεια Ν Αιγαίου δίνει ξεκάθαρο νικητή ενώ η διαφορά που προέκυψε με την μεγάλη απόσταση που χωρίζει τον πρώτο από τον δεύτερο δείχνει και την διαφορά αντιλήψεων που επικρατούν μεταξύ αυτών που διαχειρίζονται και ασχολούνται με την προώθηση του τουρισμού μεταξύ των δύο περιφερειών.
Οι αριθμοί λοιπόν είναι αμείλικτοι και σε μεγάλο βαθμό λένε την αλήθεια , ούτε κρύβονται κάτω από το χαλί.
Αυτό δηλαδή που προβληματίζει όσους ασχολούνται με το τουριστικό προϊόν , αν αυτοί που ασχολούνται με τη χάραξη πολιτικής στον τουρισμό , αν βλέπουν το πρόβλημα , αν το καταλαβαίνουν , αν μπορούν και θέλουν να λάβουν μέτρα;
Κάνουμε αυτή τη ρητορική ερώτηση γιατί δεν γνωρίζουμε το βαθμό που η κατάσταση έχει εκτιμηθεί και κατά πόσο έχουν αντιληφθεί το πρόβλημα ότι ο τουρισμός σε βάση οργάνωσης βρίσκεται στη δεκαετία του ενενήντα αγνοώντας την τεχνολογική επανάσταση που έχει συντελεστεί.
Η κατ εξοχήν αρμόδια περιφέρεια Κρήτης και οι υπεύθυνοι στον τομέα του τουρισμού, παρά τα ταξίδια , την προβολή σε σωστές ή λάθος χώρες έχουν αντιληφθεί το πρόβλημα και τι μέτρα σκοπεύουν να πάρουν;
Η απλώς όπως και σε άλλα προβλήματα και ζητήματα που αφορούν την περιφέρεια κάνουν μια απλη διαχείριση και αφήνουν τον τουρισμό στον αυτόματο , λέγοντας όπως πολλοί αφελείς που αλλού να πάνε στην Κρήτη θα ξαναέρθουν οι τουρίστες , πιστεύοντας ότι δεν υπάρχουν άλλοι προορισμοί.
Οι αναπόφευκτες συγκρίσεις με την περιφέρεια Ν Αιγαίου δείχνουν και τη διαφορά αντίληψης που φέρνουν οι καταλληλοι άνθρωποι και όχι αυτοί που για τόσα χρόνια διαχειρίζονται τις τύχες της περιφέρειας που επιλέγουν τον τουρισμό της μάζας.
Μιλάμε πλέον για το 2019 στην εποχή της τεχνολογίας και της καινοτομίας  που με τους κατάλληλους γνωστες και επαγγελματίες μπορείς να κάνεις θαύματα , αλλά πρέπει να έχεις τους κατάλληλους ανθρώπους στις κατάλληλες θέσεις.
Πώς μπορούν όμως να αντιληφθούν την πραγματικότητα ή να χαράξουν πολιτική άνθρωποι οι οποίοι μαζί με την κυβέρνηση προπαγάνδιζαν για το ρεκόρ του τουρισμού όταν ήδη από την αρχή της τουριστικής χρονιάς οι τουριστικοί παράγοντες εκρουαν τον κώδωνα  του κινδύνου και η περιφέρεια κοιμόταν τον ύπνο του δικαίου.
Γιατί σίγουρα κανένας δεν μπορεί να πει ότι οι επιχειρηματίες βλέποντας εισπράξεις και κρατήσεις  να είχαν μια εικόνα  αρνητική και έγκαιρα προειδοποιούσαν  για το πρόβλημα της ποιότητας των τουριστών  με τα μικρά εισοδήματα οι υπεύθυνοι όμως βρίσκονταν σε βαθύ ύπνο.
Αν λοιπόν στις θέσεις ευθύνης αυτές δεν βρίσκονται άνθρωποι με γνώσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες της αγοράς και της εποχής με αγάπη για τον τουριστικό τομέα , με συνδυασμό εμπειρίας και νεανικού ενθουσιασμου το παραγόμενο αποτέλεσμα θα είναι κατώτερο των περιστάσεων και των δυνατοτήτων του νησιού μας.
Για να αλλάξει όλη αυτή  η αποτυχημένη συνταγή με αυτά τα αποτελέσματα , πρέπει να αλλάξει η τακτική χρησιμοποιησης των ημετερων, οι οποίοι έχουν δοκιμαστεί απο τα παραγόμενα αποτελέσματα τους, να εκλείψει η δημοσιουπαλληλικη λογικη που διέπει και τις τουριστικές υπηρεσίες με τη χρησιμοποίηση ανθρώπων που έχουν όραμα για τον τουρισμό.
Να χρησιμοποιηθούν νέοι άνθρωποι με νέες ιδέες , γνώστες της τεχνολογίας , χωρίς ιδεοληψιες και με όρεξη να δώσουν στην Κρήτη αυτό που της αξίζει.
Κάτι που αυτή τη στιγμή πρεσβεύει ο Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης ο οποίος προέρχεται από μια παράταξη που πάντα έδινε την αξία και τη σημασία που ο τουρισμός χρειάζεται.
Η πραγματικότητα είναι ότι αυτοί οι οποίοι έχουν δοκιμαστεί και έχουν αυτές τις δυνατότητες , ας παραμερίσουν για να έλθουν  αυτοί που θέλουν και μπορούν  να προσφέρουν.
Γιατί η Ελλάδα και η Κρήτη και μπορούν και αξίζουν καλύτερο μέλλον.

 

(*) O κ. Αιμίλιος Παττακός είναι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με το συνδυασμό του Αλεξάνδρου Μαρκογιαννάκη

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content