Η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας –Πώς η χώρα μας θα κατακτήσει τον κόσμο των σύγχρονων μπαταριών

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες που πρωταγωνιστούν στο μεγαλεπήβολο έργο της Ευρώπης να φέρει την επανάσταση στην αγορά των μπαταριών, αλλάζοντας πλήρως τις ισορροπίες.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια της Ευρώπης να εξελιχθεί σε ηγέτιδα δύναμη στον τομέα της εξέλιξης και κατασκευής προηγμένων, νέας γενιάς μπαταριών έχει η Ελλάδα, μέσω της συμμετοχής της σε ένα στρατηγικής σημασίας ευρωπαϊκό έργο.

Η ανάδειξη της Ελλάδας σε μία από τις χώρες που θα αποκτήσουν πλεόνασμα τεχνογνωσίας στην εξέλιξη μπαταριών και θα λειτουργήσουν ως επιταχυντές της μετάβασης σε μια κλιματικά ουδέτερα Ευρώπη, πιστοποιήθηκε στις 26 Ιανουαρίου του 2021, όταν συμπεριλήφθηκε με κάθε επισήμοτητα στις 12 χώρες που θα λάβουν χρηματοδότηση, συνολικού ύψους 2,9 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη σχετικών τεχνολογιών.

Πρόκειται για μπαταρίες με μεγάλο εύρος εφαρμογών, όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η αποθήκευση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ).

Ειδικότερα, οι προσπάθειες της ΕΕ για δημιουργία μιας καθετοποιημένης βιομηχανίας μπαταριών, που θα επιτρέψει τον περιορισμό της εξάρτησης από την Κίνα, εκκίνησαν στις 9 Δεκεμβρίου του 2019, όταν η Κομισιόν ενέκρινε την κρατική χρηματοδότηση 7 χωρών (Βέλγιο, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία και Σουηδία) ύψους 3,2 δισ. ευρώ.

Σε πρώτη φαση, Ελλάδα δεν αποτελούσε «κομμάτι» του συγκεκριμένου Σημαντικού Έργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (ΣΕΚΕΕ)  υπό την ονομασία «Ευρωπαϊκή Καινοτομία για τις Μπαταρίες» (European Battery Innovation – EuBatIn), κάτι το έμελλε να αλλάξει στις 26 Ιανουρίου του 2021, όταν η ΕΕ εγκαινίασε το δεύτερο σκέλος του προγράμματος, δίνοντας το «πράσινο φως» για την ένταξη επιπλέον 5 χωρών (Ελλάδα, Κροατία, Σλοβακία, Ισπανία και Αυστρία).

Η ΕΕ εκτιμά ότι δημόσια χρηματοδότηση των συνολικά 12 χωρών αναμένεται να «ξεκλειδώσει» επιπλέον 9 δισεκατομμύρια ευρώ σε ιδιωτικές επενδύσεις, δηλαδή ένα ποσό που είναι υπερτριπλάσιο της δημόσιας στήριξης (2,9 δισ. ευρώ).

παραγωγή μπαταριών

Το σχέδιο της Κομισιόν καλύπτει όλους τους τομείς που αφορούν την πραγωγή μπαταριών. Ειδικότερα:

– Την παραγωγή και επεξεργασία πρώτων υλών
– Τη σχεδίαση και κατασκευή κελιών μπαταριών
– Την εξέλιξη και κατασκευή συστημάτων μπαταριών
– Την ανακύκλωση των μπαταριών και εκχώρησή τους σε μια κυκλική οικονομία, με ιδιαίτερη έμφαση στη βιωσιμότητα

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τις ΕΕ, το mega project EuBatIn, αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός ενός μεγάλου συνόλου τεχνολογικών επιτευγμάτων, που περιλαμβάνουν διαφορετικούς χημικούς τύπους κελιών μπαταριών, καινοτόμες παραγωγικές μεθόδους, και άλλες προηγμένες λύσεις σε ολόκληρη την αξιακή αλυσίδα παραγωγής μπαταριών.

Οι συμμετέχοντες και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης

Στο έργο θα λάβουν μέρος 42 άμεσοι συμμετέχοντες (ανάμεσα στις οποίες και η αυτοκινητοβιομηχανία BMW), συμπεριλαμβανομένων μικρομεσαίων (ΜΜΕ) και νεοφυών (start-ups) επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη. Οι άμεσοι συμμετέχοντες θα συνεργαστούν στενά μεταξύ τους μέσω των σχεδόν 300 συνεργασιών που προβλέπεται να πραγματοποιηθούν, καθώς και με περισσότερους από150 εξωτερικούς εταίρους, όπως πανεπιστήμια, ερευνητικούς οργανισμούς και ΜΜΕ σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το συνολικό έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2028 (με διαφορετικά χρονοδιαγράμματα για κάθε επιμέρους έργο).

Η ελληνική «συμμετοχή»

Στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος “EuBatIn” έχει συμμετοχή και μιαελληνική εταιρεία η οποία τον Ιανουάριο του 2021 έλαβε κρατική ενίσχυση ύψους 49,9 εκατ., μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για την πραγματοποίηση ερευνητικού προγράμματος και την ανάπτυξη βιομηχανικής παραγωγής μπαταριών λιθίου.

Τα οφέλη

Η ελληνική συμμετοχή στο ευρωπαϊκό έργο «Ευρωπαϊκή Καινοτομία για τις Μπαταρίες» έχει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη, μιας οδηγεί στη δημιουργία εκατοντάδων θέσεων εργασίας και μεγάλων αποθεμάτων τεχνογνωσίας, την ίδια ώρα που αναδεικνύει την Ελλάδα σε μια από τις χώρες-πρωτοπόρους στην εξέλιξη νέας γενιάς μπαταριών, και εκ των πρωταγωνιστών στον αγώνα της ΕΕ για ενεργειακές λύσεις που προστατεύουν τον πλανήτη από την κλιματική αλλαγή.

Η Ευρώπη πρωταγωνίστρια στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ο «τομέας ευθύνης» της εταιρείας που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην ευρωπαϊκή συμμαχία δεν αφορά την αυτοκίνηση. Η εξέλιξη μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί έναν ρόλο που θα επωμιστούν άλλοι συμμετέχοντες στο EuBatIn, οι οποίοι θα συνδράμουν στην απεξάρτηση της ΕΕ από την Κίνα, η οποία παράγει περίπου το 66% όλων των μπαταριών ιόντων λιθίου παγκοσμίως.

παραγωγή μπαταριών Ευρώπη

«Πριν από λίγα χρόνια, σχεδόν κανείς και καμιά δεν μιλούσε για τη βιομηχανία μπαταριών της ΕΕ και να που σήμερα η Ευρώπη αποτελεί κομβικό σημείο στον τομέα των μπαταριών παγκοσμίως. Έως το 2025 μάλιστα, η δράση μας στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής συμμαχίας για τους συσσωρευτές θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας ακμαίας βιομηχανίας ικανής να παράγει ενέργεια για τουλάχιστον έξι εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως. Η επιτυχία μας έγκειται στη συνεργασία, γι΄ αυτό, στο πλαίσιο αυτού του έργου και μόνο, προβλέπεται να πραγματοποιηθούν περίπου 300 συμπράξεις μεταξύ βιομηχανικών και επιστημονικών φορέων».

Η Κομισιόν έχει καταλήξει ότι το έργο «Ευρωπαϊκή Καινοτομία για τις Μπαταρίες» είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο, καθώς αποσκοπεί στην ανάπτυξη τεχνολογιών και παραγωγικών μεθόδων οι οποίες υπερβαίνουν τις τεχνολογίες που είναι διαθέσιμες σήμερα και θα επιφέρουν σημαντικές βελτιώσεις στις επιδόσεις, την ασφάλεια και στον περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας αναμένεται να προσελκύσει και άλλους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στην εξέλιξη και παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλες εφαρμογές, μια βιομηχανική δραστηριότητα ιδιαίτερα κρίσιμη για την ίδια την υπόσταση της Ε.Ε.

 

car and motor.gr

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content