Με τα τρία στα τέσσερα παιδιά να διαθέτουν κινητό ήδη από την ηλικία των 12 ετών, η προστασία τους από τους ψηφιακούς κινδύνους που κρύβει η αυξημένη προσβασιμότητα των ανηλίκων στο Διαδίκτυο, εξελίσσεται σε μείζον θέμα για τους γονείς.
Για να γίνει ορατή η τεράστια αλλαγή που έχει συντελεστεί στις ψηφιακές συνήθειες των πολιτών τις τελευταίες δεκαετίες, να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος ηλικίας, που απόκτησαν οι γονείς το πρώτο τους τηλέφωνο, ήταν τα 24 χρόνια.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η ασφάλεια είναι μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις, που αντιμετωπίζουν οι γονείς, καθώς με την αυξημένη πρόσβαση ανοίγει και ο δρόμος για το διαδικτυακό εκφοβισμό, το sexting (αποτελεί συνδυασμό των λέξεων sex και texting – ανταλλαγή κειμένων-μηνυμάτων) και την παρενόχληση.
Στην πραγματικότητα, σχεδόν τα τρία τέταρτα των γονέων (70%) ανησυχούν για τη διαδικτυακή δραστηριότητα του παιδιού τους, πιστεύοντας ότι είναι μη ασφαλής, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ESET. Ωστόσο, αν και το 80% των γονιών πιστεύει ότι η ασφάλεια των κινητών συσκευών είναι σημαντική, σχεδόν οι μισοί (45%) δεν έχουν εγκατεστημένα προϊόντα κυβερνοασφάλειας στα τηλέφωνα τους.
Η έρευνα της ESET έδειξε ότι πάνω από το ένα τρίτο των γονέων (34%) κλήθηκαν ή θα κληθούν να εγκαταστήσουν λογισμικό ασφάλειας σε κινητές συσκευές επειδή οι ίδιοι αντιμετώπισαν κάποιο θέμα κυβερνοασφάλειας. Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι η ζημιά -οικονομική, κοινωνική ή απλά ένα πλήγμα για την αυτοπεποίθηση του χρήστη- θα έχει ήδη γίνει.
Ψηφιακές παγίδες
Όπως εξηγεί η εταιρεία, οι ψηφιακές παγίδες που πρέπει να προσέξουν οι γονείς είναι πολλές και ξεκινούν ήδη από την ίδια την αγορά της συσκευής. Για παράδειγμα, το μέρος από το οποίο αγοράζουν οι γονείς το τηλέφωνο του παιδιού τους είναι εξίσου σημαντικό με τα βήματα που θα κάνουν για να ρυθμίσουν τη συσκευή. Πάνω από το ένα τρίτο των γονέων (39%) δεν προμηθεύονται τα τηλέφωνα των παιδιών από επίσημο μεταπωλητή.
Ωστόσο, ακόμη και τηλέφωνα που έχουν ανακατασκευαστεί (refurbished) από ειδικούς ενδέχεται να εξακολουθούν να περιέχουν κακόβουλα προγράμματα (trojan ή malware), αφήνοντας τους χρήστες εκτεθειμένους σε κίνδυνο μόλις αρχίσουν να χρησιμοποιούν τη συσκευή.
«Ακόμη και ο πιο καλά ενημερωμένος επαγγελματίας μπορεί να πέσει θύμα απάτης ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing). Τα παιδιά διατρέχουν ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο από επιθέσεις phishing, καθώς ενδέχεται να είναι λιγότερο ικανά να διακρίνουν τους νόμιμους συνδέσμους ή τα κανονικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τα email-απάτες (scams)», αναφέρουν οι ερευνητές.
«Μπορεί να σας φαίνεται απίθανη η προοπτική του να είστε εσείς ή το παιδί σας ο στόχος αυτών των επιθέσεων – αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει πολύ πιο συχνά απ’ όσο νομίζετε», σημειώνει η εταιρεία.
Σύμφωνα δε με την έρευνα, περισσότεροι από τους μισούς γονείς που ρωτήθηκαν από την ESET, είχαν δεχθεί στο παρελθόν επίθεση ηλεκτρονικού «ψαρέματος».
newsbreak