Σταθερά προσανατολισμένος στην υλοποίηση του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, ιδίως μετά την απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει το συγκεκριμένο project στην κατά 100% θυγατρική του Αριάδνη Interconnection, είναι ο ΑΔΜΗΕ παρά το γεγονός ότι η ΕΕ έκρινε πως η εξέλιξη αυτή αποτελεί παραβίαση του κοινοτικού δικαίου και ζήτησε να σταματήσει κάθε περαιτέρω ενέργεια.
Όπως επισήμως αναφέρουν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, η Κομισιόν με την νέα πρόταση που διατύπωσε την περασμένη Δευτέρα (24/9) σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, περί σύστασης επιτροπής για τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, επαναφέρει στο τραπέζι πρόταση που είχε καταθέσει ο Euroasia Interconnector στο παρελθόν και είχε απορριφθεί από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως απαράδεκτη απαίτηση γιατί θα μπλόκαρε την υλοποίηση της διασύνδεσης.
Δηλώνουν μάλιστα με έμφαση ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν πρόκειται να αποδεχθεί τη σύσταση μιας τέτοιας επιτροπής, καθώς επίσης και ότι δεν πρόκειται να επενδύσει κεφάλαια σε ένα έργο που θα καταλήξει να είναι όμηρος άλλων.
Υπενθυμίζουν δε ότι η εταιρία έχει καταθέσει τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου από τα τέλη Μαϊου, αλλά και αποδεικτικά χρηματοοικονομικής φερεγγυότητας.
Από τον ΑΔΜΗΕ τονίζουν επίσης πως η απόφαση της ΡΑΕ για απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρία Αριάδνη Interconnection δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στο θέμα «διαλειτουργικότητας» των συστημάτων Ελλάδας – Κύπρου, αφού ορίζει ως υπευθύνους τους Διαχειριστές των δύο χωρών και θέτει ως όργανο επίλυσης τυχόν διαφορών τον ΕNTSO-E.
Η ΡΑΕ, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, όφειλε να αναλάβει δράση από τη στιγμή που υπήρχε διαπιστωμένη από τον ACER καθυστέρηση και κινδύνευε ο απρόσκοπτος εφοδιασμός της Κρήτης με ρεύμα.
Η πρόταση της Κομισιόν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε την περασμένη Δευτέρα από τη ΡΑΕ να αποσύρει την απόφαση ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ με το επιχείρημα της παραβίασης του κοινοτικού δικαίου, ως προϋπόθεση για να προχωρήσει το έργο στο πλαίσιο του PCI Eλλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Ξεκαθάρισε επίσης ότι ως εθνικό έργο μπορεί να ανατεθεί από τον Ιανουάριο του 2019 και μετά και ενημέρωσε για τα νομικά ζητήματα περί αποζημιώσεων που μπορεί να εγείρει σε αυτή την περίπτωση ο Euroasia και που μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω καθυστέρηση.
Πρότεινε, τέλος, ως εναλλακτική λύση την ανάθεση του έργου στον ΑΔΜΗΕ στις αρχές του 2019 και την δυνατότητα να επιλέξει ο ίδιος τα επενδυτικά σχήματα που θα συμμετάσχουν στην χρηματοδότηση και την κατασκευή του, χωρίς δέσμευση για συμμετοχή του Euroasia σε ποσοστό 39% υπό την αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση ότι για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου όταν διαπιστώνεται διάσταση απόψεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Εuroasia θα αποφασίζει τριμελής τεχνική επιτροπή.
Σε αυτή θα συμμετέχει ένας εκπρόσωπος του ΑΔΜΗΕ, ένας του Euroasia και ένας ανεξάρτητος τεχνικός εμπειρογνώμονας που θα ορίσουν από κοινού οι Ρυθμιστές.
Ρόλο ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα φαίνεται να διεκδικεί ο Διαχειριστής του Βελγίου Elia που έχει εκφράσει ενδιαφέρον και για συμμετοχή στο έργο μέσω της εξαγοράς ποσοστού 30% από τον Euroasia.
Με την πρόταση της σύστασης επιτροπής που θα αποφασίζει για τις τεχνικές προδιαγραφες, η Κομισιόν θέλει να διασφαλίσει τεχνικά την διαλειτουργικότητα των ηλεκτρικών συστημάτων Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ποιος θα αποφασίζει για τις τεχνικές προδιαγραφές ήταν το επίμαχο θέμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Εuroasia που τελικά οδήγησε σε πλήρη ρήξη τις σχέσεις τους.
Το πως θα κινηθεί η ελληνική πλευρά θα φανεί τις επόμενες ημέρες από τη στάση που θα κρατήσει η ΡΑΕ, στην οποία πέφτει και ο κλήρος των αποφάσεων.
Συνέντευξη Σταθάκη
“Το μόνο βέβαιο είναι ότι το έργο θα γίνει”. Αυτό επισήμανε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης σε χθεσινή συνέντευξη τύπου, αναφερόμενος στις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τη λεγόμενη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.
Ο υπουργός δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το έργο να γίνει τελικά ως εθνικό, σημειώνοντας ότι το PCI για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ «αδειοδοτήθηκε με βάση το MOU που είχαν υπογράψει ο ΑΔΜΗΕ με την εταιρεία Euroasia Interconnnector και δεν υπάρχει χωρίς αυτό».
Ο κ. Σταθάκης επανέλαβε τη γνωστή θέση της ελληνικής πλευράς ότι πρέπει να τηρηθεί το MOU στη βάση του οποίου έχει εκπονηθεί και το χρονοδιάγραμμα της ΡΑΕ.
Σε ότι αφορά τεχνικά θέματα συμβατότητας του συνολικού έργου PCI και του κομματιού Αττική – Κρήτη, είμαστε ανοιχτοί να τα συζητήσουμε, στο βαθμό πάντα που τηρούνται οι καθιερωμένες θεσμικές μέριμνες, τόνισε ο υπουργός προσθέτοντας: «Δεν μπορούμε να κάνουμε επιλογές που θα βρίσκονται εκτός των θεσμικών πλαισίων».
worldenergynews – energypress