Την πιο κρίσιμη περίοδο για την πορεία της φετινής σεζόν διανύει ο τουριστικός κλάδος, διάστημα όπου πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος των κρατήσεων από τις βασικές αγορές του εξωτερικού.
Αυτόν τον μήνα και μέχρι τα μέσα Μαρτίου πωλείται σημαντικός όγκος τουριστικών πακέτων, περίπου το 30% των συνολικών κρατήσεων της χρονιάς, από τους tour operators για όσους προγραμματίζουν νωρίς τις διακοπές τους, αλλά και προσπαθούν να πετύχουν ευνοϊκότερες τιμές λόγω early booking.
Η εξάπλωση του κοροναϊού και η αμφιβολία για την εξέλιξη της επιδημίας έχει ήδη δείξει τα σημάδια της στις τουριστικές κρατήσεις. Πέρα από τις σχεδόν μηδενικές προσδοκίες φέτος από την κινεζική αγορά, ξενοδόχοι αναφέρουν πως οι πελάτες ρωτούν για το ποιας εθνικότητας είναι οι πελάτες που έχουν πραγματοποιήσει ήδη κράτηση.
Όσον αφορά τη γερμανική αγορά, τα πρώτα στοιχεία που αφορούν την κίνηση των κρατήσεων για τον Ιανουάριο, δείχνουν μείωση, ακόμη και για δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Κως και το Ηράκλειο. Μικρή άνοδο εμφανίζει η Ρόδος.
Αντιμέτωπη με το Brexit, οι κρατήσεις από τη Μεγάλη Βρετανία ακολουθούν σύμφωνα με παράγοντες του χώρου ένα σταθερό ρυθμό, χωρίς να σημειώνεται κάποια σημαντική άνοδος. Θεωρείται όμως πως η τουριστική κίνηση των Βρετανών επισκεπτών δεν θα έχει προβλήματα.
Δεν είναι όμως μόνο η Ελλάδα που βρίσκεται αντιμέτωπη με “παγωμένο” τουριστικό ενδιαφέρον. Η ίδια κατάσταση παρατηρείται και σε ανταγωνίστριες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ισπανία, όπου ξενοδοχεία προβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες σε εκπτώσεις στις τιμές, για να διατηρήσουν ζωντανή την ζήτηση.
Περισσότερα έσοδα αναμένει το υπουργείο Τουρισμού
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Τουρισμού έχει βάλει στόχο φέτος την αύξηση κατά 10% των τουριστικών εσόδων σε σχέση με πέρσι και των τουριστικών αφίξεων κατά 5%. Το στοίχημα είναι να αντιστραφεί η εικόνα του τουρισμού μέχρι το 2018 στην οποία οι αφίξεις ήταν πολύ υψηλότερες από τα έσοδα.
Σύμφωνα επίσης με το υπουργείο Τουρισμού, αν και υπάρχουν ακυρώσεις λόγω κοροναϊού, σημειώνονται και δευτερογενείς θετικές επιπτώσεις, όπως για παράδειγμα το ότι το κρουαζιερόπλοιο Norwegian Spirit της Norwegian Cruise Line έρχεται στην Αθήνα για homeporting. Μια άλλη θετική επίπτωση είναι ότι πολλοί Ευρωπαίοι τουρίστες που επέλεγαν την Ασία ως προορισμό τους, τώρα θα στραφούν σε νέες αγορές.
Η περσινή χρονιά πάντως ήταν η καλύτερη των τελευταίων ετών από πλευράς εσόδων. Όπως έδειξαν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, στο ενδεκάμηνο οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες και οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 13% και 4% αντίστοιχα, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2018. Τα έσοδα σκαρφάλωσαν στα 17,86 δισ. ευρώ, από 15,8 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2018 και 14,4 δισ. ευρώ το 2017.
Άνοδος σε αφίξεις και δαπάνες
Την καλή πορεία του τουρισμού τα τελευταία χρόνια επιβεβαιώνει ακόμη η έκδοση από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων των ετήσιων εκθέσεων Ανταγωνιστικότητας και Διαρθρωτικής Προσαρμογής στον τομέα του Τουρισμού των 13 Περιφερειών της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εκθέσεων, οι επισκέψεις στις 13 Περιφέρειες της χώρας την περίοδο 2016 – 2018 αυξήθηκαν κατά 23% (από 28,38 εκατ. σε 34,83 εκατ.). Αντίστοιχα, οι τουριστικές εισπράξεις στην Ελλάδα την ίδια περίοδο αυξήθηκαν κατά 23% (από 12,75 δισ. ευρώ το 2016 σε 15,65 δισ. ευρώ το 2018). Επίσης, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στην Ελλάδα το 2018 διατηρήθηκε σχεδόν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016, στα 449 ευρώ. Επιμέρους, η μέση δαπάνη κατέγραψε θετική μεταβολή σε 7 Περιφέρειες, ενώ παρουσίασε μείωση σε 6 Περιφέρειες.
Οι καλύτερες επιδόσεις παρατηρούνται στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, όπου την εν λόγω περίοδο οι επισκέψεις αυξήθηκαν κατά 27%, από 5,2 εκατ. σε 6,6 εκατ., οι εισπράξεις κατά 41%, από 3,1 δισ. ευρώ σε 4,4 δισ. ευρώ και η μέση δαπάνη κατά 11% από 600 ευρώ σε 665 ευρώ.
capital.gr