Από τις πλέον ανατρεπτικές ιστορίες των Πανελλαδικών εξετάσεων η φετινή ομολογία του «αποτυχημένου αριστούχου» που αν και κατάφερε στη φετινή δύσκολη συγκυρία να συγκεντρώσει 20.988 μόρια δεν θα καταφέρει να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να περάσει στην σχολή που επιθυμεί. Ο Διονύσης Κατάκαλος από το 1ο Πρότυπο Λύκειο Αθηνών λέει στην επιστολή του πως είναι ένας «αριστούχος αποτυχημένος» όπως αυτοχαρακτηρίζεται καθώς παρά τις υψηλές επιδόσεις, δεν περνάει στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ ή του ΑΠΘ.
«Κατάφερα με κόπο να συγκεντρώσω 20.988 μονάδες στο σύνολο (17.898 μονάδες στα μαθήματα και 3.090 στο σχέδιο), δηλαδή 1.838 μονάδες πάνω από την περσινή βάση (…) παρότι αρίστευσα δεν θα μπορέσω να εισαχθώ στο ΕΜΠ, ούτε στην δεύτερη επιλογή μου που ήταν το ΑΠΘ. Αυτό συμβαίνει γιατί στο ελεύθερο σχέδιο η βαθμολογία μου ήταν 13,6 μονάδες ενώ η ΕΒΕ του αντίστοιχου ειδικού μαθήματος ήταν 14,03. Έτσι για 0,43 μονάδες στο ελεύθερο σχέδιο μου στερείται η θέση για την οποία πάλεψα» γράφει στην επιστολή του.
Γιατί δεν μπαίνει
Το σχέδιο προφανώς είναι το πλέον σημαντικό μάθημα για την Αρχιτεκτονική Σχολή. Ο συγκεκριμένος υποψήφιος έλαβε, όπως λέει βαθμό 13,6 στα 20 σε αυτό το μάθημα. Η κάθε Αρχιτεκτονική Σχολή, όπως όλες οι Σχολές και τα Τμήματα, καθορίζουν το συντελεστή βάσει του οποίου προσδιορίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Ο εν λόγω υποψήφιος δεν πληροί τις προϋποθέσεις εισαγωγής που η ίδια η Σχολή έθεσε. Η Αρχιτεκτονική, όπως επί σειρά ετών ήταν αίτημα τα ίδια τα Πανεπιστήμια να βάζουν κριτήρια για την επιλογή σπουδαστών , επέλεξε το συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και για τα Ειδικά Μαθήματα που απαιτούνται, όπως το ελεύθερο σχέδιο. Κάποιες σχολές χρησιμοποίησαν συντελεστή κοντά στο 80% της μέσης επίδοσης, ενώ άλλες έθεσαν πιο ψηλά τον πήχη, επιλέγοντας το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων. Στα ειδικά μαθήματα, ο συντελεστής κυμαίνεται από 70% ως 110%.
Ολόκληρη η επιστολή του στη Νίκη Κεραμέως
Αξιότιμη κα υπουργέ,
Γνωρίζω ότι ο χρόνος σας είναι περιορισμένος και για αυτόν τον λόγο θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος χωρίς να σταθώ σε προσωπικές απόψεις. Είμαι τελειόφοιτος μαθητής του λυκείου και από σήμερα ένας Αποτυχημένος άριστος και συμμετείχα στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις στοχεύοντας να εισαχθώ στην Αρχιτεκτονική σχολή του ΕΜΠ.
Κατάφερα με κόπο να συγκεντρώσω 20.988 μονάδες στο σύνολο (17.898 μονάδες στα μαθήματα και 3.090 στο σχέδιο), δηλαδή 1838 μονάδες πάνω από την περσινή βάση. Όμως σήμερα έμαθα ότι παρότι αρίστευσα δεν θα μπορέσω να εισαχθώ στο ΕΜΠ, ούτε στην δεύτερη επιλογή μου που ήταν το ΑΠΘ. Αυτό συμβαίνει γιατί στο ελεύθερο σχέδιο η βαθμολογία μου ήταν 13.6 μονάδες ενώ η ΕΒΕ του αντίστοιχου ειδικού μαθήματος ήταν 14.03. Έτσι για 0.43 μονάδες στο ελεύθερο σχέδιο μου στερείται η θέση για την οποία πάλεψα.
Σκεπτόμενος τα παραπάνω και γνωρίζοντας ότι δεκάδες συμμαθητές μου βρίσκονται στην ίδια κατάσταση, μου δημιουργούνται οι εξής απορίες:
Δεν είναι άδικο το ίδιο νομοσχέδιο που «διακρίνει» τους άριστους να τους αποκλείει συγχρόνως και από τα πανεπιστήμια; Και πως καλείται ένας μαθητής που δεν κάνει σχέδιο στο σχολείο και διδάσκεται ελεύθερο και γραμμικό διαδικτυακά να μπορέσει να αποδώσει ικανοποιητικά;
Μήπως θα ήταν δίκαιο να επαναφέρετε φέτος η βάση του 10 ως κριτήριο εισαγωγής στην αρχιτεκτονική;
Ή οι συντελεστές των ΕΒΕ σε όλα τα πανεπιστήμια να γίνουν ίσοι με 0.8;
Σας παρακαλώ να αναστοχαστείτε την μη εσκεμμένη αστοχία της ΕΒΕ στα ειδικά μαθήματα του σχεδίου και να μην στερήσετε την θέση από μένα και δεκάδες άλλους συμμαθητές μου τα όνειρά μας.
Με εκτίμηση
Κατάκαλος Διονύσιος
1o πρότυπο λύκειο Αθηνών.
Τι απάντησε η Ν. Κεραμέως
«Εμάς, δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε μόνο εισαχθέντες. Εμάς, μας ενδιαφέρει να έχουμε αποφοίτους», απάντησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στον τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ μέσα από τις Πανελλήνιες εξετάσεις.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση του Συριζα επέτρεψε να εισάγονται στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο φοιτητές οι οποίοι πέτυχαν επίδοση 0,6 στα 20, 1 στα 20, 2 στα 20, 3 στα 20, 4 στα 20. Αδιαφορώντας για το αν αυτοί οι φοιτητές θα αποφοιτήσουν ποτέ», είπε η Νίκη Κεραμέως και επικαλέστηκε στοιχεία που δείχνουν ότι η Ελλάδα, «από 30% έφτασε στο 40%, αυτών που δεν αποφοιτούν ποτέ».
«Αυτό είναι πρόβλημα γιατί εγκλωβίζουμε τους νέους μας. Εμείς θέλουμε τα παιδιά μας να έχουν προοπτική, να έχουν διεξόδους, να έχουν επιλογές. Όταν όμως μπαίνεις στο πανεπιστήμιο, χωρίς να πληροίς τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, καταλήγεις εγκλωβισμένος. Καταλήγεις με ένα απολυτήριο Λυκείου, χωρίς να μπορείς να κάνεις το βήμα παραπέρα», είπε η υπουργός Παιδείας και προσέθεσε πως είναι πολύ εύκολο για έναν πολιτικό να λέει “όλοι ελεύθερα στα πανεπιστήμια”, αδιαφορώντας για το εάν αυτά τα παιδιά θα αποφοιτήσουν.
Το 40% δεν αποφοιτά ποτέ
Σύμφωνα με την έκθεση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ που δημοσιεύθηκε το 2021 και αφορά στην περίοδο 2018-2019, περίπου 40% των φοιτητών δεν αποφοιτεί. Συγκεκριμένα, η έρευνα καταδεικνύει: «Το 2018, η απόλυτη διαφορά του πληθυσμού των αποφοίτων (48.004 φοιτητές/-τριες) από τον νεοεισερχόμενο πληθυσμό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προπτυχιακού κύκλου σπουδών (ISCED6) για τον οποίο διατίθενται στοιχεία ως προς το πεδίο σπουδών του στην Ελλάδα (81.483 φοιτητές/-τριες), είναι 33.479 φοιτητές/-τριες, με τον πληθυσμό των αποφοίτων να αναλογεί στο 58,9% του νεοεισερχόμενου πληθυσμού στη συγκεκριμένη βαθμίδα. Στην κατανομή μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ-28, ως προς το συγκεκριμένο δείκτη, η Ελλάδα (58,9%) κατέχει την 5η χαμηλότερη θέση, τιμή υπολειπόμενη σημαντικά (κατά 17,3 ποσ. μονάδες) της αντίστοιχης τιμής του δείκτη στην ΕΕ-28»
Protothema.gr