Με δειλά και αβέβαια βήματα προσπαθούν να βάλουν μπρος τις μηχανές του Τουρισμού

Με τους λίγους Ελληνες και τους οδικούς τουρίστες από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Σερβία, όπως αναμενόταν, ξεκίνησε από την περασμένη εβδομάδα, δειλά – δειλά, η σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά μια πιο ξεκάθαρη εικόνα αναμένεται από το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου και μετά, εφόσον ανοίξουν και τα περιφερειακά αεροδρόμια στα νησιά.

Για τις αφίξεις στα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, όπου άνοιξαν οι διεθνείς πτήσεις ήδη από τις αρχές της περασμένης εβδομάδας, η επιβατική κίνηση αφορούσε κυρίως ταξιδιώτες που είχαν λόγους για να ταξιδέψουν και στη συντριπτική τους πλειονότητα οι λόγοι αυτοί δεν ήταν για αναψυχή. Από την πλευρά τους οι τουριστικοί φορείς επιμένουν ότι υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις προτού ανοίξουν τα περιφερειακά αεροδρόμια, από τις αρχές Ιουλίου και μετά, ωστόσο ορισμένες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έναν στόχο από το 20%-25% και πάνω, των επιδόσεων του 2019 (με το ρεκόρ των 34 εκατομμυρίων αφίξεων συνολικά και των 18,2 δισ. ευρώ των εσόδων). Επιπλέον δεν λείπει και η άποψη ότι ακόμη και τα 7-8 εκατομμύρια αφίξεων θεωρούνται υψηλό νούμερο για φέτος και ο πήχης μπορεί να πέσει ακόμη και στα 5 εκατομμύρια αφίξεις.

Ως προς τα πλέον επίσημα νούμερα, αυτά από την Τράπεζα της Ελλάδος, για το πρώτο τετράμηνο του 2020, συμπεριλαμβανομένου και του Απριλίου, που ήταν και ο πλήρης μήνας του lockdown, αποτυπώνουν και το μέγεθος των απωλειών στον τουρισμό: από το ισοζύγιο πληρωμών που δημοσίευσε η ΤτΕ την Παρασκευή προκύπτει βουτιά των εισπράξεων κάτω από το μισό σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2019, φτάνοντας τα 626 εκατ. ευρώ, από 1,29 δισ. το πρώτο τετράμηνο του 2019 και 1,06 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2018, ενώ σε επίπεδο αφίξεων η πτώση ήταν 36,1%. Ο Απρίλιος, όπως είναι εύλογο, σχεδόν μηδένισε, με εισπράξεις μόλις στα 7,3 εκατ. ευρώ από 543 εκατ. το 2019 και 502 εκατ. το 2018.

Τα αεροδρόμια

Η κίνηση των αεροδρομίων θα καθορίσει και τη χρονιά φέτος, αν και δεν έχει γνωστοποιηθεί -ακόμη και τώρα που τρέχει ήδη η σεζόν- ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων για το φετινό καλοκαίρι στο αεροδρόμιο της Αθήνας και στα περιφερειακά αεροδρόμια οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα 25%-30% των περυσινών αφίξεων για το πολύ κρίσιμο τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου.

Στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η επιβατική κίνηση της πρώτης εβδομάδας μετά την αύξηση των διεθνών πτήσεων στις 15 Ιουνίου, κυμάνθηκε μεταξύ 11.000 και 12.000 ημερησίως, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν στις 87.000. Προ του ορόσημου της 15ης Ιουνίου το αντίστοιχο νούμερο για πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού ήταν κοντά στις 8.000. «Πιο ξεκάθαρη εικόνα συνολικά για το καλοκαίρι θα έχουμε από τις αρχές Ιουλίου και μετά», επισημαίνουν οι επιτελείς του αεροδρομίου, στο οποίο πέρυσι, τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο, η κίνηση εξωτερικού ήταν σε επίπεδα πάνω από τα 2 εκατομμύρια επιβάτες μηνιαίως. Φέτος ο πήχης είναι σίγουρα πάνω από το ψυχολογικό όριο των 500.000. Αντίστοιχα και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ο Ιούλιος φαίνεται να ξεκινά με το 30% της περυσινής πληρότητας στην κίνηση από το εξωτερικό, για να φτάσει το 35% τον Αύγουστο και πιθανότατα στο 40% τον Σεπτέμβριο.

Οι μάχες στις τιμές

Το θετικό είναι ότι οι αεροπορικές δίνουν το «παρών» στα ελληνικά αεροδρόμια περισσότερο σε σύγκριση με άλλους τουριστικούς προορισμούς, κάτι που θεωρείται κέρδος σε μια «πολεμική» χρονιά όπως η φετινή για τον κλάδο.

Οι πρωτοφανείς απώλειες που βιώνει ο τουρισμός όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά, αποτυπώνονται και στις συνεχείς προσπάθειες των αεροπορικών εταιρειών να δημιουργήσουν ζήτηση στις κρατήσεις του καλοκαιριού, με οριζόντιες εκπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean, η οποία κατά την περασμένη πρώτη εβδομάδα της ενίσχυσης των δρομολογίων της σημείωσε μεσαίες έως και ικανοποιητικές πληρότητες στα αεροσκάφη της (ανάλογα πάντα με τον προορισμό), προχώρησε σε εκπτώσεις τόσο στο δίκτυο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού, ενώ αντίστοιχα έπραξαν στα δρομολόγιά τους και άλλες αεροπορικές, όπως η Ryanair, η Volotea κ.ά.

Στο μέτωπο των ξενοδόχων, όσων βέβαια ανοίξουν φέτος, αν και υπάρχουν προσφορές, δεν γίνονται εκτεταμένες, οριζόντιες μειώσεις, με δεδομένο το αυξημένο κόστος λειτουργίας που συνεπάγεται η τήρηση των πρωτοκόλλων. Σημειωτέον ότι με βάση τις νεότερες εκτιμήσεις από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), από το σύνολο των 10.000 ξενοδοχείων ανά την Ελλάδα υπολογίζεται ότι από τον Ιούλιο θα είναι ανοικτά το 60%-70%. Στο θέμα των τιμών δεν είναι τυχαίο ότι ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός οργανισμός της Ευρώπης, η TUI, ανακοίνωσε επισήμως την περασμένη εβδομάδα ότι η επανεκκίνηση για το φετινό καλοκαίρι συνολικά στην Ευρώπη γίνεται με το 30% του αρχικού προγράμματος και παρότι υπάρχουν προσφορές, η μέση τιμή των πακέτων διακοπών έχει αυξηθεί κατά 14%. Στη χώρα μας, ο όμιλος ξεκινά να πουλάει ελληνικούς προορισμούς από τον Ιούλιο και μάλιστα στηρίζει την Ελλάδα ως έναν από τους πλέον ασφαλείς -υγειονομικά- προορισμούς στη Μεσόγειο.

Μπρα ντε φερ

Ο ταξιδιωτικός κολοσσός όπως και οι λοιποί ξένοι tour operators αλλά και οι αεροπορικές επιδίδονται κυριολεκτικά σε αγώνα δρόμου τις τελευταίες εβδομάδες προκειμένου να πείσουν τις κυβερνήσεις τους να προχωρήσουν σε χαλάρωση των μέτρων και των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Επισήμως, οι Βρυξέλλες δηλώνουν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη ότι θα πρέπει να στηριχθεί ο κλάδος του τουρισμού και των μεταφορών – μάλιστα υπήρξε και σχετικό κοινό ψήφισμα από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την ανάκαμψη του τουρισμού και των μεταφορών στην Ε.Ε., αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για τομείς που έχουν πληγεί περισσότερο από κάθε άλλον κατά την τρέχουσα κρίση και τουλάχιστον 6,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας διατρέχουν κίνδυνο σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Ανεπισήμως, σε επίπεδο χωρών υπάρχει ένα ισχυρό μπρά ντε φερ γι’ αυτές που θα κερδίσουν το μεγαλύτερο μερίδιο από τη μικρότερη πίτα και, στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα εξελίχθηκε και η κόντρα της περασμένης εβδομάδας μεταξύ Γερμανίας και Τουρκίας, όταν το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών συμπεριέλαβε την Τουρκία στις λεγόμενες «περιοχές κινδύνου» από την πανδημία της νόσου COVID-19 για την επιβολή καραντίνας 14 ημερών σε όσους ταξιδιώτες εισέρχονται στη Γερμανία από την Τουρκία.

Επιπλέον, δεν είναι καθόλου μυστικό ότι οι περισσότερες χώρες προτρέπουν επισήμως ή ατύπως τους πολίτες τους να παραμείνουν εντός των τειχών προκειμένου να στηριχθούν οι δικές τους οικονομίες, ενώ ούτως ή άλλως η ψυχολογία φέτος του Ευρωπαίου τουρίστα τείνει σε μεγάλο βαθμό να είναι πιο εσωστρεφής, αποφεύγοντας τα ταξίδια στο εξωτερικό.

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content