Με αμείωτο ρυθμό εξελίσσεται το σχέδιο αμυντικής θωράκισης του Έβρου, καθώς 114 νέα οχήματα ήρθαν να προστεθούν στα υλικά μέσα των επιτόπιων αστυνομικών δυνάμεων, μετά την επίσημη παραλαβή τους από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στα μέσα της εβδομάδας. Πρόκειται για ένα ακόμη από τα πάγια αιτήματα των κατοίκων της ακριτικής περιοχής που ικανοποιείται άμεσα, μετά την ολοκλήρωση των επιπλέον 37 χιλιομέτρων του φράχτη και την περαιτέρω ενίσχυση των μεθοριακών δυνάμεων με ανθρώπινο δυναμικό, με προσλήψεις Συνοριακών Φυλάκων.
Η σωβούσα κρίση, άλλωστε, στα σύνορα Λευκορωσίας – Πολωνίας με «πρωταγωνίστρια» την κυβέρνηση Λουκασένκο αναμόχλευσε μοιραία μνήμες από τα περσινά γεγονότα του Έβρου στα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων, εγείροντας ισχυρά αντανακλαστικά καταδίκης τακτικών εργαλειοποίησης μεταναστών και προσφύγων, ενώ έθεσε παράλληλα σε εγρήγορση τις ελληνικές δυνάμεις στην περιοχή, μπροστά σε ένα ενδεχόμενο επανάληψης του «πρωτότυπου» εγχειρήματος.
Παρότι οι απειλές που εκτόξευσε πρόσφατα ο Πρόεδρος της γειτονικής χώρας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πως «αν ανοίξουμε τα σύνορά μας δεν ξέρω τι θα πάθει η Ελλάδα», ερμηνεύονται εν πολλοίς ως απόπειρα αντιπερισπασμού των εσωτερικών κλυδωνισμών που βιώνει η γειτονική χώρα εξαιτίας της παραπαίουσας οικονομίας της, εντούτοις τα «οχυρωματικά» έργα στον Έβρο δεν σταματούν, μαρτυρώντας ότι η «υβριδική επίθεση» της 1ης Μαρτίου του 2020 αποτέλεσε σημείο καμπής όχι μόνο για την αναβάθμιση των υποδομών ασφάλειας των ελληνοτουρκικών συνόρων, αλλά και για το συνολικό σχεδιασμό της επόμενης ημέρας για την περιφέρεια της Θράκης, ο οποίος «τρέχει» διακομματικά στην Αθήνα.
Εκτός από τα υλικά μέσα, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται η προκήρυξη (με βασικό κριτήριο επιλογής την εντοπιότητα) για την πλήρωση 250 νέων θέσεων Συνοριακών Φυλάκων, όπως προανήγγειλε κατά την τελευταία επίσκεψή του στις Καστανιές Έβρου, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη. Τονωτική ένεση, άλλωστε, για τις δυνάμεις επόπτευσης στα ελληνοτουρκικά σύνορα αποτελέσαν ήδη οι προσλήψεις περίπου 400 Συνοριακών Φυλάκων, αφού τα τελευταία χρόνια το υπάρχον δυναμικό ανταποκρινόταν με δυσκολία, σύμφωνα με πληροφορίες, στις υπηρεσίες και τις νυχτερινές βάρδιες λόγω έλλειψης προσωπικού, ενώ η κατάσταση επιδεινώθηκε ραγδαία με το ξέσπασμα της μεταναστευτικής/προσφυγικής κρίσης το 2015.
Στον αντίποδα, στο σημερινό πεδίο φύλαξης και επιτήρησης του συνοριακού χώρου έχουν προστεθεί η ολοκλήρωση του φράχτη μήκους 37 χιλιομέτρων, η προμήθεια εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας (θερμικές κάμερες, drones παρακολούθησης, μεγάφωνα προειδοποιητικών μηνυμάτων) νέα επίγεια μέσα (θωρακισμένα τζιπ περιπολιών, φουσκωτές βάρκες κ.ά.), αλλά και αυξημένα μέτρα επίγειας και εναέριας επιτήρησης των συνόρων, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη βελτιωμένων εμποδίων στην συνοριακή γραμμή.
Στον ίδιο σχεδιασμό, εντάχθηκε για πρώτη φορά, η διαρκής συνεργασία των Ενόπλων Δυνάμεων με την Ελληνική Αστυνομία, επιτηρώντας με πεζές και εποχούμενες περιπολίες όλο το μήκος της συνοριακής γραμμής, την οποία ελέγχει νυχθημερόν το Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου Επιτήρησης Συνόρων (ΕΚΕΕΣ), στην Νέα Βύσσα Ορεστιάδας.
Επέκταση του φράχτη
Ακόμη και αν για τους «ακρίτες» του βόρειου Έβρου η επανάληψη των γεγονότων του Μαρτίου του 2020 ενυπάρχει πάντα ως συλλογικός προβληματισμός στην καθημερινότητά τους, ιδίως μετά την πανομοιότυπη κρίση που ξέσπασε στη Λευκορωσία, η συστηματική παρουσία των Συνοριακών Φυλάκων στη συνοριακή γραμμή και στα σημεία ελέγχου (check points), αλλά και η δρομολόγηση της επέκτασης του φράχτη, καθησυχάζουν τις όποιες ανησυχίες.
Τη σχετική συζήτηση, άλλωστε, ανακίνησε με πρωτοβουλία του ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της ΕΕ, στις 21-22 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, στο Κείμενο Συμπερασμάτων της οποίας καταδικάστηκε απερίφραστα η εργαλειοποίηση μεταναστών και προσφύγων από τα 27 κράτη-μέλη, ενώ υπογραμμίστηκε η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. «Η Ελλάδα προς το παρόν χρηματοδοτεί το φράκτη στον Έβρο με εθνικούς πόρους. Αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί και αποτελεσματικοί δεν υπάρχει κανένας λόγος για τέτοιου είδους παρεμβάσεις να μην μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό» τόνισε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, ενώ στη βούληση της κυβέρνησης για επέκταση του φράχτη με εθνικά κονδύλια αναφέρθηκε ο αρμόδιος Υπουργός, Νότης Μηταράκης, καθώς επισήμανε ότι «δεν είναι μεγάλα τα ποσά».
Στην κατεύθυνση αυτή, στα σχέδια που εξετάζονται από κυβερνητικούς κύκλους, μελετάται -κατά πληροφορίες- η επέκταση του φράχτη (αφού έχει ολοκληρωθεί πλήρως στην περιοχή των Φερών) στο τμήμα Αρδάνιο -Μάνδρα, επεκτεινόμενος προς βορρά, προκειμένου να καλύψει περιοχές όπου στο παρελθόν παρουσιάστηκε έντονη δραστηριότητα διακινητών, εκμεταλλευόμενοι δύσβατα μονοπάτια ανάμεσα στην Αλεξανδρούπολη και την Ορεστιάδα.
Σύμφωνα με τους ευρύτερους σχεδιασμούς, στην περαιτέρω «θωράκιση» του Έβρου περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, η τοποθέτηση καμερών σε τυφλά σημεία του ποταμού, η κατασκευή τεχνητών εμποδίων (όπως λχ. εχίνοι) στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας – Θράκης και η ενίσχυση των εποχούμενων περιπολίων στην ορεινή περιοχή της Ροδόπης, ενώ δυνατή είναι πλέον η μεταφορά εικόνας σε πραγματικό χρόνο στα κέντρα επιχειρήσεων, με τη λειτουργία ενός ολοκληρωμένου πλέγματος επιτήρησης, επικουρούμενο και από τους 11 πυλώνες με αντίστοιχα συστήματα που έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή και από την Ελληνική Αστυνομία. Το έργο της επιτήρησης της συνοριακής γραμμής συνδράμει ακόμη το zeppelin, το οποίο πραγματοποιεί πτήσεις από το Αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, εφοδιασμένο με κάμερες και ραντάρ, στα πλαίσια της συνεργασίας της Frontex με το Λιμενικό.
Με επικεφαλής της Διακομματικής Επιτροπής τη βουλευτή και πρώην Υπουργό της ΝΔ, Ντόρα Μπακογιάννη, το ολιστικό σχέδιο για την επόμενη ημέρα της Θράκης, αρθρώνεται σε πέντε άξονες: 1. Αναδιαμόρφωση του πρωτογενή τομέα της Θράκης και ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, 2. Ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση της Θράκης σε συνδυασμό με ένα σύγχρονο δίκτυο υποδομών, 3. Αναδιάταξη του εργασιακού, οικονομικού και επενδυτικού μοντέλου για μία καινοτόμα και βιώσιμη ανάπτυξη στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. 4. Δημιουργία ενός δυναμικού οικοσυστήματος κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης και 5. Διαπεριφερειακή και διασυνοριακή συνεργασία: η Θράκη ως brand name.
Πρώτο Θέμα