Τα βασικά σημεία της στρατηγικής που θα ακολουθήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να απαντήσει στις προκλήσεις στη μετά – Covid εποχή, παρουσίασε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο 4ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – «ITC 2021».
Ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλείται αυτή την περίοδο να αντιμετωπίζει ταυτόχρονα, σύνθετα ζητήματα καθημερινότητας και μεγάλες αναπτυξιακές προκλήσεις με μακροπρόθεσμη προοπτική.
Στόχος, σε όλο αυτό το διάστημα της επέλασης του COVID, που ακόμη δεν έχει κλείσει οριστικά τον κύκλο της, ήταν να εξασφαλιστούν δύο πράγματα:
- Η αδιάκοπη ροή της παροχής των μεταφορικών υπηρεσιών υπό αντίξοες συνθήκες, εξαιτίας της φύσης του κλάδου
- Η απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος των μεταρρυθμίσεων που είχαν αρχίσει να υλοποιούνται σε όλους τους τομείς.
Οι προκλήσεις, λοιπόν, στη μετά – Covid, εποχή δεν διαφέρουν ουσιαστικά ως προς το περιεχόμενο, αλλά κυρίως ως προς την ένταση και την ταχύτητα με την οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας.
Ο πρώτος άξονας της πολιτικής του Υπουργείου είναι η βελτίωση των υποδομών. Σχετικά, ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε τα εξής:
«Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε εκτενώς στο πρόγραμμα έργων ύψους 13 δισ. ευρώ, με την αξιοποίηση και των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Επιτρέψτε μου να κάνω μια ειδική αναφορά στα υδατοδρόμια, όπου υπάρχει πρόοδος.
Ο νέος νόμος που δημιουργήσαμε και ψηφίστηκε πέρυσι με διευρυμένη πλειοψηφία, επιτρέπει πλέον και σε ιδιωτικούς φορείς να ιδρύσουν υδατοδρόμια.
Μιλάμε ουσιαστικά για ένα νέο μέσο μεταφοράς που ταιριάζει απόλυτα στη γεωγραφία της πατρίδας μας και μπορεί να λειτουργήσει απολύτως συμπληρωματικά και συνδυαστικά με τα άλλα μέσα μεταφοράς που υπάρχουν ήδη.
Τα υδροπλάνα δεν θα ενισχύσουν μόνο τον τουρισμό. Θα πυκνώσουν την επαφή της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στην οικονομία και στην απασχόληση και θα ισχυροποιήσουν την εθνική συνοχή.
Ήδη, έχουμε τις πρώτες νέες αδειοδοτήσεις σε Ρέθυμνο και Βόλο και με λίγη τύχη και πολλή προσπάθεια, θα μπορούσαμε να δούμε τις πρώτες πτήσεις πιλοτικά ακόμη και στις αρχές του φθινοπώρου.»
Όσον αφορά στη βελτίωση του σχεδιασμού των συγκοινωνιών και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ο κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε:
«Πρώτο μέτρο σε αυτή την κατεύθυνση: η προμήθεια στόλου λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι αστικές συγκοινωνίες πιέστηκαν πολύ.
Κλήθηκαν από τη μια μέρα στην άλλη να εξυπηρετούν με χαμηλότερη πληρότητα όταν ο στόλος των λεωφορείων είχε οχήματα που ξεπερνούσαν σε ηλικία τα 15 έτη και είχαν γράψει πολλά από αυτά, περισσότερα από 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα στο κοντέρ.
Και προφανώς υπήρξαν προβλήματα.
Όμως, μέσα σε έναν χρόνο προστέθηκαν περισσότερα από 500 οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέσω των συμπράξεων με τα ΚΤΕΛ και του Leasing και επιπλέον, έγιναν 609 προσλήψεις στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενίσχυση στις αστικές συγκοινωνίες που έχει γίνει εδώ και πάνω από 12 χρόνια και αυτή η υποδομή θα μείνει στην υπηρεσία των πολιτών και μετά την πανδημία.»
Η προώθηση εναλλακτικών καυσίμων είναι ένα δεύτερο μέσο για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Σχετικά ο κ. Κεφαλογιάννης σημείωσε:
«Η συντονισμένη πολιτική υπέρ της ηλεκτροκίνησης που εφαρμόζει η κυβέρνηση έχει αρχίσει να αποδίδει.
Από τα περίπου 3.400 χιλιάδες αμιγώς ηλεκτρικά που υπάρχουν στο Μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών, περισσότερα από 1860, δηλαδή ποσοστό 55%, ταξινομήθηκε μετά τον Σεπτέμβριο του 2020.
Στην ίδια κατεύθυνση, είμαστε έτοιμοι, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, να καταρτίσουμε θεσμικό πλαίσιο και για την προώθηση της υδρογονοκίνησης στις μεταφορές.
Επίσης, με τον νόμο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προσφέρουμε εργαλεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει σε παρεμβάσεις υπέρ της ηλεκτροκίνησης, της ενίσχυσης των τοπικών συγκοινωνιών και της προσβασιμότητας.
Θεσπίσαμε κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας,
αλλά και πλαίσιο για την υποδοχή της αυτόνομης οδήγησης.
Στο ίδιο πνεύμα, προσανατολιζόμαστε στην κατάρτιση θεσμικού πλαισίου για τη χρήση σύγχρονων και ευέλικτων εφαρμογών κινητικότητας, όπως ο διαμοιρασμός της διαδρομής (car sharing) και η μεταφορά με οχήματα κατά παραγγελία (car on demand).»
Στο πεδίο της Οδικής Ασφάλειας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε:
«Πρόσφατα η Ελλάδα βραβεύτηκε για τη μεγαλύτερη μείωση θυμάτων από τροχαία ατυχήματα την τελευταία 10ετία στην Ευρωπαϊκής Ένωση.
Αυτό που κρατάμε είναι ότι η βράβευση συμπίπτει με την έναρξη εφαρμογής της Εθνικής Στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια, που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στις 3 Φεβρουαρίου.
Εισάγουμε νέο θεσμικό πλαίσιο για τη χορήγηση αδειών οδήγησης. Με ταχύτερη έκδοση αδειών οδήγησης, αποσυμφόρηση των αρμόδιων υπηρεσιών και καθιέρωση διαδικασιών που θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια.
Στην ίδια κατεύθυνση έπεται η αναθεώρηση του ΚΟΚ με κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και αλλαγές υπέρ της οδικής ασφάλειας, όπως η μείωση του ορίου ταχύτητας στις αστικές περιοχές στα 30 χλμ.»
Αναφορικά με την πρόοδο στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών που σχετίζονται με τα διπλώματα οδήγησης, ο κ. Κεφαλογιάννης παρέθεσε τα εξής στοιχεία:
«Τα αποτελέσματα του μνημονίου Συνεργασίας που υλοποιούμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι σημαντικά. Δημιουργήσαμε την προσωρινή άδεια οδήγησης.
Πριν από αυτήν, ο νέος οδηγός περίμενε περίπου 4 μήνες να του έρθει το δίπλωμα στο σπίτι για να πιάσει τιμόνι.
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 159 χιλιάδες προσωρινά διπλώματα, παρά τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία στη διαδικασία!
Επίσης, η πλατφόρμα για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων αντικατάστασης διπλωμάτων έχει επεκταθεί από τον Δεκέμβριο μέχρι σήμερα και στις 13 Περιφέρειες της χώρας και ήδη οι αιτήσεις έχουν ξεπεράσει τις 7 χιλιάδες.
Αυτό συνεπάγεται ισάριθμη μείωση επισκέψεων πολιτών στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.
Λιγότερη ταλαιπωρία και εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων.
Επτά χιλιάδες λιγότερες επισκέψεις πολιτών στα γκισέ των περιφερειών μέσα σε έξι μήνες!
Η ψηφιοποίηση θα επεκταθεί και σε άλλα πεδία, ακόμη και στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσα από την αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.»
Όσον αφορά στον Τομέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε:
«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν παρατηρήθηκε σε καμία στιγμή ανεπάρκεια στην τροφοδοσία της αγοράς.
Και αυτό δεν ήταν καθόλου αυτονόητο. Ήταν αποτέλεσμα της κοπιαστικής δουλειάς που έγινε από όλες τις πλευρές ώστε να προσαρμόζουμε τις διοικητικές αποφάσεις στα προβλήματα που ανέκυπταν σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας.
Ταυτόχρονα, όμως, η πανδημία επιτάχυνε, αν θέλετε, τις εξελίξεις σε τομείς των εμπορευματικών μεταφορών, καθώς οι ηλεκτρονικές παραγγελίες πολλαπλασιάστηκαν.
Έτσι, οι αστικές εμπορευματικές μεταφορές καλούνται να ανταποκριθούν σε νέα δεδομένα και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρακολουθεί αυτές τις εξελίξεις και έχει τη βούληση να διευκολύνει την προσαρμογή της αγοράς στις νέες απαιτήσεις.
Με αυτό το σκεπτικό, της προσήλωσης σε ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και της ευελιξίας, όπου οι συνθήκες το απαιτούν, σχεδιάζουμε τις δράσεις μας στον τομέα των Μεταφορών, στη μετά Covid εποχή.»