Τρελές απαιτήσεις τουριστών: Ζητούν μέχρι και σεφ για το σκύλο τους!
Οι concierge (βοηθοί για τουρίστες μεγάλης οικονομικής επιφάνειας) διηγούνται ιστορίες τουριστικής και... νεοπλουτίστικης τρέλας
Ωδή στη ματαιοδοξία; «Θα έλεγα κυρίως, καλές όσο πιο καλές γίνεται, τουριστικές υπηρεσίες. Ο καθένας μας ζητάει στις διακοπές του να περάσει καλά. Και για τον καθένα το “καλά” σημαίνει κάτι διαφορετικό. Για εμάς που δουλεύουμε σε αυτόν τον τομέα όλο αυτό είναι κάτι σαν παιχνίδι υψηλών απαιτήσεων», περιγράφει η κ. Ντέσυ Καραγκάνσκα, επικεφαλής Concierge του ομίλου ξενοδοχείων Canaves στη Σαντορίνη.
«Οτιδήποτε και να με ρωτήσετε, έχω την απάντηση», λέει με περηφάνια ο κ. Απόστολος Παπαγιαννάκης, επικεφαλής Concierge του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία», ο οποίος βρίσκεται σε αυτή τη θέση περισσότερα από 20 χρόνια. «Δεν υπάρχει τίποτα πιο συγκινητικό από τον άνθρωπο που σε κοιτάζει και σου λέει “ευχαριστώ”, πέρασα πολύ καλά», αυτή είναι η μεγάλη του ανταμοιβή.
Η υπηρεσία υποστήριξης της διαμονής και περιήγησης των πελατών προσφέρεται εδώ και δεκαετίες στα ξενοδοχεία πέντε αστέρων. Oμως, με την εξέλιξη του τουρισμού και την τάση ενοικίασης ιδιωτικών πολυτελών καταλυμάτων, ο concierge έχει αναδειχθεί σε πρόσωπο-κλειδί για την εξυπηρέτηση των τουριστών υψηλών οικονομικών εισοδημάτων. Ο concierge κυρίως σε Μύκονο και Σαντορίνη, αλλά και σε άλλους hot προορισμούς είναι ο άνθρωπος εμπιστοσύνης, πρόθυμος, αλλά κυρίως ικανός να βρει λύση 24 ώρες το 24ωρο, όλες τις ημέρες της εβδομάδας.
Για να μπορεί να ικανοποιήσει τους πελάτες του χρειάζεται να γνωρίζει σπιθαμή προς σπιθαμή την επικράτειά του –τον τουριστικό προορισμό όπου δραστηριοποιείται–, να ξέρει μυστικά, πρόσωπα και πράγματα, αλλά κυρίως να είναι φερέγγυος: να μπορεί, δηλαδή, να πραγματοποιήσει ό,τι υπόσχεται με διακριτικότητα.
Πελάτης τού «Μεγάλη Βρεταννία» ήθελε να κάνει πρόταση γάμου αναρτώντας πανό… στη Βουλή, λέει ο κ. Απόστολος Παπαγιαννάκης στην kathimerini.gr!
Οι ιστορίες καθημερινής τρέλας, αναρίθμητες. Διασκεδαστικές; «Ναι, όταν τις σκέφτεσαι τον χειμώνα», λέει η Ζ.Α., concierge στη Μύκονο, «όταν τις ζεις, είναι δύσκολο». Εχει εργαστεί για πολλά χρόνια σε διάφορες υψηλές θέσεις στον τουρισμό.
Ομως στη Μύκονο είναι όλα αλλιώς. «Η Μύκονος είναι το καινούργιο trend, το νέο meeting point μιας ομάδας ανθρώπων που πηγαίνει στην Ιμπιζα, στο Σεν Τροπέ, στο Ντουμπάι για την Πρωτοχρονιά. Δεν γίνεται να μην έχουν κάποιον να τον καθοδηγήσει και κάποιους να τον εξυπηρετούν». Κατ’ αρχάς χρειάζεσαι τρόπο μετακίνησης. Στην πραγματικότητα, διευκρινίζει η Ζ.Α., οι πελάτες θέλουν οδηγό που να μιλάει δύο-τρεις γλώσσες και συχνά έχουν άποψη και για το αυτοκίνητο που θα τους μεταφέρει. Πληρώνεις 5.000 ευρώ τη μέρα για μια βίλα, οπότε…», καταλήγει.
Ενα σκάφος –και όχι οποιοδήποτε, αλλά ένα συγκεκριμένο σκάφος– για να πεταχτεί ο πελάτης στη Σαντορίνη για μια πριβέ οινογνωσία και να επιστρέψει μέσα σε λίγες ώρες είναι ένα «κλασικό» αίτημα. Ομως η Ζ.Α. έχει χρειαστεί να βρει συγκεκριμένη τεκίλα κόστους 15.000 ευρώ μέσα σε λίγες ώρες. «Δεν υπήρχε πουθενά στο νησί. Τελικά βρήκαμε μια άλλη που κόστιζε 7.000 ευρώ», διηγείται.
Ενας πελάτης είχε ζητήσει συγκεκριμένη τεκίλα κόστους 15.000 ευρώ. «Δεν υπήρχε πουθενά στο νησί. Τελικά βρήκαμε μια άλλη των 7.000 ευρώ».
Οταν της ζητάω να μου πει κάποια πιο ακραία περιστατικά, διστάζει. «Τίποτα δεν μου φαίνεται περίεργο. Ισως μερικά είναι δύσκολο να τα ικανοποιήσεις. Οπως όταν κάποιος ζήτησε να κάνει πικ νικ στην παραλία με εξοπλισμό Louis Vuitton, ο οποίος έπρεπε να φέρει το μονόγραμμά του. «Είχα λίγες ώρες στη διάθεσή μου, πώς να προλάβω;», αναρωτιέται.
Μια οικογένεια είχε κλείσει σουίτα και σεφ για ένα μήνα. «Ο σεφ μαγείρευε δύο διαφορετικά μενού για το σκυλάκι της οικογένειας κάθε μέρα, εκ των οποίων το ένα έπρεπε να έχει black agnus οπωσδήποτε. Επίσης, τα παιδιά έτρωγαν φαγητά χωρίς γλουτένη, κάθε φαγητό έπρεπε να περιέχει ρόδι και χρησιμοποιούσαν ζάχαρη καρύδας».
Οι ανάγκες και οι απαιτήσεις αλλάζουν με τα χρόνια. Η νέα μόδα είναι έπειτα από ξενύχτι, την επόμενη ημέρα, να παίρνεις ενδοφλέβια βιταμίνες για να συνέλθεις. «Ο γιατρός, με τόσο αλκοόλ, ήλιο και αλλεργίες είναι αναγκαίος κάθε στιγμή», λέει η Ζ.Α. «Εννοείται ότι όλοι για καθετί ζητούν τη γνώμη του ψυχολόγου τους», συμπληρώνει.
Μικρές εξυπηρετήσεις διευκολύνουν τους πελάτες να ταξιδέψουν και να μετακινηθούν δίχως άγχος. Αν θέλεις να κατέβεις στην παραλία αργά το μεσημέρι, υπάρχει κάποιος να σου κρατήσει την ξαπλώστρα γιατί ακόμα και αν την έχεις κλείσει μετά τις 11.00, δίνεται σε άλλο πελάτη αν δεν εμφανιστείς. Αν μετακινηθείς με ελικόπτερο, κάποιος θα φέρει τις αποσκευές με το πλοίο για να μην τις κουβαλάς.
Ομως ένας άξιος και ικανός concierge πρέπει να είναι έτοιμος να ανταποκριθεί σε όποια ιδιαιτερότητα. Το επάγγελμα πέρασε σε άλλο επίπεδο με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων, λέει η κ. Καραγκάνσκα. «Πριν από μερικά χρόνια απαντούσαμε σε mails. Τώρα έρχονται συνέχεια μηνύματα στο WhatsApp στο Messenger ακόμα και τα mails στέλνονται από το κινητό των πελατών οποιαδήποτε ώρα της μέρας και της νύχτας».
Ποτέ το Σάββατο
Το συγκρότημα στο οποίο εργάζεται είναι kosher friendly. Αυτό σημαίνει ότι είναι σε θέση να προσφέρει τις υπηρεσίες που χρειάζονται Εβραίοι οι οποίοι ακολουθούν συγκεκριμένη διατροφή (kosher) με βάση τους αυστηρούς κανόνες που υπαγορεύει η θρησκεία τους. Ακόμα περισσότερο, το Σάββατο είναι μέρα πλήρους αργίας.
Δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν καμία ηλεκτρονική συσκευή και δεν μπορούν να έχουν μαζί τους χρήματα. «Δεν βλέπουν τηλεόραση, τα παιδιά δεν έχουν τάμπλετ, δεν απαντούν στο κινητό και σε μέιλ. Ολη τη μέρα κάθονται με την οικογένειά τους», περιγράφει η κ. Καραγκάνσκα. Μερικές φορές ζητούν κάποιον να κλείσει το φως στο δωμάτιό τους γιατί δεν επιτρέπεται να αγγίξουν τον διακόπτη. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι δεν μπορούν να υπογράψουν και να ταξιδέψουν Σάββατο. «Οπότε πολλές φορές χρειάζεται να αλλάξουμε πτήσεις», λέει.
«Ηθελε μια αυθεντική στολή τσολιά»
«Ενας πελάτης αποφάσισε να κάνει πρόταση γάμου στην αγαπημένη του κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στην Αθήνα. Ανέβηκε λοιπόν στο Roof Garden του ξενοδοχείου και είπε ότι θέλει να αναρτήσουμε ένα πανό που να γράφει “θέλω να σε παντρευτώ” σε αυτό το κτίριο». Κοίταξα το δάχτυλό του που… έδειχνε τη Βουλή.
Του εξήγησα ότι αυτό δεν γίνεται γιατί είναι παράνομο. «Τότε να προβάλουμε το μήνυμα με προτζέκτορα», αντιπρότεινε. O κ. Απόστολος Παπαγιαννάκης, επικεφαλής Concierge του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία», εξηγεί ότι σε… αντάλλαγμα της άρνησης να ικανοποιήσει το αίτημα του πελάτη οργάνωσε ένα φαντασμαγορικό πριβέ πάρτι σε χώρο του ξενοδοχείου.
Το μήνυμα γράφτηκε με τριαντάφυλλα. Ενας άλλος πελάτης του ζήτησε μια αυθεντική στολή τσολιά. «Και αυτό δεν γίνεται, αλλά πήγαμε στον ράφτη της φρουράς για να κάνει ό,τι μπορεί», λέει ο κ. Παπαγιαννάκης. «Δεν έχει υπάρξει ούτε μία μέρα 25 χρόνια τώρα που να πω βαριέμαι να πάω σήμερα στη δουλειά», λέει γελώντας πλατιά.