Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση έκανε αυτές τις μέρες στο FB ο κ. Γιάννης Μαυρωνάς, με πολύτιμα ιστορικά στοιχεία που αφορούν στο “Αγγέλικα”, το αγαπημένο πλοίο των Κρητικών που για πολλά χρόνια εξυπηρετούσε τις μεταφορικές ανάγκες του νησιού. Στη συνέχεια αναδημοσιεύουμε το περιεχόμενό της.
Το ατμόπλοιο «Αγγέλικα», το οποίο για χρόνια μετά το 1950 εκτελούσε το δρομολόγιο από Πειραιά προς Brindisi μέσω Κέρκυρας, κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Fairfield Co Ltd στη Γλασκώβη της Σκωτίας το 1910. Ήταν ένα μεγάλο σκάφος για την εποχή του με εκτόπισμα 3061 τόνων, μήκος 88,5 μέτρα, πλάτος 14,05 και βύθισμα 4,6 μέτρα.
Η καναδική εταιρεία Canadian Pacific Railway πρόσθεσε το καινούργιο σκαρί στο στόλο της, για εξυπηρέτηση των παρακτίων συγκοινωνιών, στις αρχές Δεκέμβρη του 1910 με το όνομα «Princess Adelaide». Το πλοίο έπλευσε από το Fairfield yard at Govan της Γλασκώβης με κυβερνήτη τον A. A. Lingren, αξιωματικούς τους R. Esdale, H. A. Moore, J. Cockton και αρχιμηχανικό τον Thomas Moffatt.
Το σκάφος
Το «Princess Adelaide», μαζί με το αδελφό του πλοίο «Princess Alice», που έφθασε στον Καναδά την επόμενη χρονιά, εκτελούσε τα δρομολόγιά του (Η.Π.Α. – Καναδάς – Αλάσκα) με οικονομική ταχύτητα 11,5 κόμβων καταναλώνοντας 24 τόνους κάρβουνο το 24ωρο και χρησιμοποιώντας μόνο δύο από τους τέσσερις λέβητες για την παλινδρομική τετρακύλινδρη μηχανή τριπλής εκτόνωσης που διέθετε. Για τους αναγνώστες που ενδιαφέρονται για τις τεχνικές λεπτομέρειες: οι κύλινδροι είχαν διαδρομή εμβόλου 39″ (991 mm) και διαμέτρους: ο υψηλής πίεσης 27″ (686 mm), ο μέσης πίεσης 42″ (1.067 mm) και οι δύο κύλινδροι χαμηλής πίεσης 48,5″ (1.232 mm).
Το πλοίο κινούνταν μόνο με μία έλικα, ενώ λίγα χρόνια αργότερα οι ανθρακολέβητες αντικαταστάθηκαν με πετρελαιολέβητες.
Ήταν βαμμένο μαύρο, διέθετε σαλόνι δείπνου για 150 άτομα, αίθουσα για πρόχειρο φαγητό και καφέ για άλλα 100. Οι καμπίνες πολυτελείας ήταν 118, όλες με ζεστό και κρύο τρεχούμενο νερό, φορητές θερμάστρες, ηλεκτρικές λάμπες και φινιστρίνια.
Μία πολύ ψηλή τσιμινιέρα, γυρτή προς τα πίσω, του έδινε μεγαλοπρέπεια. Η τεράστια βεράντα και οι πολύ μεγάλοι διάδρομοί του το έκανε άνετο, για τους επιβάτες, ενώ οι αίθουσές του ήταν μεγάλες και ψηλοτάβανες. Είχε κάθετη πλώρη και άλμπουρα, και γενικά είχε την όμορφη γραμμή των παραδοσιακών ατμόπλοιων.
Το πρώτο ταξίδι
Το «Princess Adelaide», έχοντας φθάσει στον Καναδά στα τέλη του 1910, είχε την ατυχία να προσαράξει στο Appletree Cove on Puget Sound κατά τη διάρκεια μιας πυκνής χιονοθύελλας ενώ εκτελούσε το παρθενικό του ταξίδι με επιβάτες στις 31 Γενάρη του 1911 καθώς έπλεε από Victoria και Vancouver προς το Seattle. Δεν έπαθε ζημίες και συνέχισε τα ταξίδια του για 40 σχεδόν χρόνια.
Στη εταιρεία των Αδελφών Τυπάλδου
Μετά από δεκαετίες υπηρεσίας στην Canadian Pacific B. C.Coastal Service, το «Princess Adelaide» εγκατέλειψε τα γνώριμά του νερά των αμερικανικών ακτών και έπλευσε στη Μεσόγειο και πέρασε από τα τέλη του 1949 στην Ατμοπλοϊα των Αδελφών Τυπάλδου.
Το «Adelaide» ήταν ήδη 40 χρονών σκαρί και με κάποιες αλλαγές στην εμφάνιση, μετονομάστηκε σε «Αγγέλικα» (από το όνομα της αδελφής των Τυπάλδων). Το πλοίο διαμορφώθηκε ώστε να παρέχει όλες τις ανέσεις στους επιβάτες. Υπήρχαν πολλοί χώροι με όλα τα απαραίτητα, αίθουσα κινηματογράφου, αίθουσα χορού με μόνιμη ορχήστρα, πισίνα και άλλα πρωτοποριακά για την καλύτερη μεταφορά και θετική ταξιδιωτική εμπειρία των επιβατών.
Το «Αγγέλικα» εξυπηρετούσε από τις 19 Δεκέμβρη του 1949 τη γραμμή Brindisi-Κέρκυρα-Κεφαλονιά-Πάτρα-Πειραιάς και αργότερα Πειραιάς-Χανιά (και Ηράκλειο, προσθέτουμε εμείς) , μεταφέροντας 187 επιβάτες στην πρώτη θέση, 100 στη δεύτερη, 83 στη τουριστική και 250 στο κατάστρωμα.
Παρέμεινε σε υπηρεσία ως το 1966 και εμφανίστηκε σε πολλές ταινίες, με πιο γνωστή το «Ραντεβού στην Κέρκυρα» (1960) του Δημήτρη Δαδηρα.πηγή Corfuhistory eu πηγή φωτό αρχείο Μεγαλοοικονόμου.