Έχουμε γέφυρες ασυντήρητες και εγκαταλελειμμένες

Πάνω από 10.000 είναι οι καταγεγραμμένες γέφυρες στην Ελλάδα σύμφωνα με απαντητικό έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών σε πρόσφατη σχετική ερώτησηπου συζητήθηκε στη Βουλή. Ο αριθμός αυτός αφορά γέφυρες με άνοιγμα άνω των 6 μέτρων. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το 60% αυτών των γεφυρών βρίσκεται στους 8 μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Δυστυχώς, έχει και η Κρήτη το μερίδιό της στο συνολικό αυτό πρόβλημα, όπως άλλωστε απέδειξαν και πρόσφατα γεγονότα, όπως η κατάρρευση της γέφυρας του Κερίτη.

Η γέφυρα του Κερίτη πριν καταρρεύσει, με εμφανή τα σημάδια εγκατάλειψης…
Ό,τι απέμεινε από τη γέφυρα του Κερίτη μετά την κατάρρευση

Δεν είναι όμως μόνο  η γέφυρα του Κερίτη προβληματική στην Κρήτη. Και στην Ιεράπετρα, παραλίγο να καταρρεύσει η γέφυρα στο Μύρτο, ενώ σε πολύ κακή κατάσταση βρίσκεται και η παλιά γέφυρα του Γιόφυρου στο Ηράκλειο.

Η πολλαπλώς κακοποιημένη παλιά γέφυρα του Γιόφυρου

Μάλιστα, η γέφυρα αυτή, όχι μόνο είναι εντελώς κακοποποιημένη (ενώ έχει μουσειακό χαρακτήρα), αλλά δέχεται καθημερινά τεράστιο φόρτο οχημάτων!

Συντηρήσεις έχουν γίνει κατά καιρούς στις γέφυρες του Παλιόκαστρου, της Παντάνασσας, κ.α., αλλά κανείς δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά, ότι είναι απολύτως ασφαλείς.

Σε πολύ κακή κατάσταση βρίσκονται και όλες σχεδόν οι γέφυρες της ενδοχώρας, που συνδέουν το επαρχιακό οδικό δίκτυο και τους άλλους δρόμους των χωριών της Κρήτης.

Με δεδομένη πλέον την κλιματική αλλαγή, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι πρέπει σύντομα να αναληφθούν σχετικές πρωτοβουλίες και, προπαντός, να εξευρεθούν τα αναγκαία κονδύλια για να συντηρηθούν αυτές οι υποδομές.

Δεν υπάρχουν μητρώα γεφυρών…

Μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει Μητρώο Γεφυρών που να καταγράφει συστηματικά σε πανελλαδική κλίμακα την όλη κατάσταση σε μια ενιαία ψηφιακή βάση δεδομένων και το πιο δυσάρεστο είναι πως δεν έχει εκτιμηθεί η κατάσταση στη οποία βρίσκεται η κάθε μία από τις γέφυρες αυτές. Βέβαια, πως να γίνει αυτό όταν δεν υπάρχει σύστημα επιθεώρησης, εκτίμησης και συντήρησης-επισκευής…

Τα παραπάνω δεν ισχύουν για τις γέφυρες στους αυτοκινητόδρομους για τις οποίες έχουν αναπτυχθεί διαφορετικά μεν, τακτικά δε, συστήματα καταγραφής επιθεώτησης και αξιολόγησης και υλοποιούνται παρεμβάσεις όπου αυτό απαιτείται.

Σύμφωνα με το έγγραφο είναι άμεση προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η θεσμοθέτηση της Διοικητικής Αρχής Γεφυρών (αντίστοιχη με τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων) η οποία θα διασφαλίζει τις διαδικασίες και θα ελέγχει την τήρηση ενιαίου εθνικού θεσμικού πλαισίου για την καταγραφή, επιθεώρηση, αξιολόγηση και βέβαια συντήρηση όλων των τύπων γεφυρών (οδικών, σιδηροδρομικών, πεζογεφυρών).

Ως πρώτη ανάγκη προκύπτει η σύνταξη του «Κανονισμού Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών» για τον καθορισμό εθνικού θεσμικού πλαισίου. Θα τηρείται από τους κατά τόπους και βαθμίδες αρμόδιους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για τη διαχείριση των γεφυρών. Θα περιλαμβάνει:

-Το Μητρώο Γεφυρών, ένα λογισμικό για την καταγραφή και προσθαφαίρεση των γεφυρών. Θα συμπληρώνεται με τα ευρήματα των επιθεωρήσεων καθώς και των επεμβάσεων στα πλαίσια της συντήρησης. Το λογισμικό είναι έτοιμο και έχει υλοποιηθεί σε μορφή βάσης δεδομένων.

Επίσης μέσω του ΚΕΣΓ περιλαμβάνονται:

-Εθνικά Εγχειρίδια Οπτικής Επιθεώρησης και Αξιολόγησης Γεφυρών
-Επιθεωρήσεις Γεφυρών
-Αξιολόγηση Γεφυρών
-Συντήρηση Γεφυρών.

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content