Δυσκολίες φαίνεται πως αντιμετωπίζονται στη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης σημαντικών έργων στην Ελλάδα, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του capital.gr.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η αρχική πρόταση της Ελλάδας περιείχε δημόσια έργα εθνικής σημασίας προϋπολογισμού 28 δισ. ευρώ, έναντι δεσμευμένων επιχορηγήσεων για την Ελλάδα ύψους 16,4 δισ. ευρώ. Η “υπερδέσμευση” πόρων κατά 12 δισ. ευρώ έγινε σκόπιμα, με στόχο να μπορούν να αφαιρεθούν εκ των υστέρων έργα, τα οποία δεν θα εξυπηρετούν τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για 20% ψηφιακά έργα και 37% έργα της πράσινης μετάβασης, αλλά και τα “ελληνικά” κριτήρια. Ότι, δηλαδή, κάθε έργο θα πρέπει να έχει ωριμάσει σε ό,τι αφορά την προετοιμασία του και να είναι εφικτό να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμά του και με τον αρχικό προϋπολογισμό.
Ωστόσο, στη διαβούλευση που ξεκίνησε εντός και εκτός Ελλάδας, προέκυψαν και θέματα που δεν ήταν από την αρχή γνωστά. Προβλήματα που αφορούν τη συμβατότητα έργων μεγάλου προϋπολογισμού, τα οποία θεωρούνται “κλασικές” δημόσιες επενδύσεις οι οποίες δεν έγιναν κατ’ αρχήν δεκτές από την ΕΕ.
Συγκεκριμένα:
Το πρώτο θέμα αφορά τις οδικές υποδομές. Οι Βρυξέλλες δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τέτοιου είδους έργα. Η Ελλάδα είχε ήδη προτείνει έργα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και ο Β65, συναντώντας την άρνηση των κοινοτικών αρχών.
Σε αυτήν την φάση συνεχίζεται η διαβούλευση, αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα ενταχθεί τελικά στις χρηματοδοτήσεις και τι θα μείνει απ’ έξω.