Θρήνησε ολόκληρος ο νομός Χανίων, τον άδικο χαμό των τριών νέων παιδιών που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα στο ΒΟΑΚ το πρωί του Σαββάτου 17 Αυγούστου. Λευκές μπομπονιέρες, κουφέτα και λευκά τριαντάφυλλα, κράτησαν στα χέρια τους, οι δεκάδες νέοι και νέες που συνόδευσαν τον 20χρονο Θοδωρή Τζανίδη, τον 15χρονο Αλέξανδρο Συμιανάκη και τον 18χρονο Νίκο Τζαγκαράκη, στις τελευταίες τους κατοικίες, στο κοιμητήριο του Ιερού Ναού Μιχαήλ Αρχαγγέλου στις Μουρνιές το πρωί, στο Κοιμητήριο της Αγίας Φωτεινής στη Χαλέπα το μεσημέρι της Δευτέρας και στο Κοιμητήριο του Ι.Ν Αγίου Γεωργίου στα Κατσιφαριανά το απόγευμα.
Ο 19χρονος Νίκος, ο 20χρονος Θοδωρής και ο 15χρονος Αλέξανδρος τραυματίστηκαν θανάσιμα όταν το αυτοκίνητό τους συγκρούστηκε μετωπικά με ένα μίνι βαν. Μαζί τους ήταν και η 22χρονη Μαρία, η οποία νοσηλεύεται διασωληνωμένη έχοντας υποστεί πολύ σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
Σχεδόν ένα χρόνο πριν, ένα ακόμη νέο παιδί, ο 17χρονος Γιώργος Παρασύρης, τραυματίστηκε βαριά στην παραλιακή του Ηρακλείου όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε ως συνοδηγός προσέκρουσε σε κολόνα. Ξεψύχησε ύστερα από λίγες ημέρες στην Εντατική. Επτά χρόνια πριν, στο ίδιο σημείο είχε βρει τραγικό θάνατο ο πρώτος του ξάδερφος, όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε προσέκρουσε στην ίδια κολόνα.
«Πάντα όταν άκουγα για τροχαίο στην Κρήτη ο νους μου έτρεχε στη μάνα του θύματος» δηλώνει στην “Καθημερινή”, η Ρίτσα Γραμματικάκη. “Πώς θα αντέξουν αυτές οι γυναίκες”, αναρωτιόμουν. “Σκεφτόμουν πως εγώ θα είχα πάθει έμφραγμα”.
Μέχρι που μία νύχτα του Μαρτίου του 2023 το τηλέφωνό της χτύπησε. Η 22χρονη κόρη της Πέννυ ήταν συνοδηγός σε ένα αυτοκίνητο που εξετράπη της πορείας του και καρφώθηκε σε δέντρο. Η Πέννυ μεταφέρθηκε σοβαρά τραυματισμένη στο νοσοκομείο και άφησε την τελευταία της πνοή λίγο αργότερα. Η οδηγός είχε μόνο κάποιους μικροτραυματισμούς.
Η κ. Γραμματικάκη θυμάται μιλώντας στην «Κ» την εξάσκηση που έκανε με την κόρη της όταν εκείνη πήρε το δίπλωμα οδήγησης. «Είχαμε διανύσει πολλά χιλιόμετρα μαζί, καθώς λόγω του Covid τα αυτοκίνητα στον δρόμο τότε ήταν λιγοστά. Πόσο μάταια μου φαίνονται πια όλα αυτά», λέει.
Μετά τον θάνατο της κόρης της ένιωσε την ανάγκη να συνεισφέρει ώστε «να σταματήσουν όλες αυτές οι κραυγές του πόνου». Ετσι έγινε μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα». «Σκέφτηκα πως με τη δική μου συμβολή και όλων όσοι είναι στον Σύλλογο ίσως μπει ένα λιθαράκι ώστε τα υπόλοιπα παιδιά να γυρνούν πίσω στις μητέρες τους».
Αύξηση θανατηφόρων τροχαίων το 2024
Τα περσινά στοιχεία έδειξαν μία μείωση στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων στην Κρήτη (συνολικά 32 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2023). Δυστυχώς όμως φαίνεται πως επρόκειτο για μία συγκυριακή κατάσταση, καθώς ήδη φέτος στο πρώτο 8μηνο έχουν χαθεί στην άσφαλτο 39 άνθρωποι.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου, Γιώργο Κουβίδη, από το 2014 μέχρι το 2023 στην Κρήτη έχουμε 504 θανάτους από τροχαία, ενώ όπως δείχνουν τα στοιχεία της Περιφέρειας Κρήτης από τα 32 θανατηφόρα τροχαία πέρσι, τα 17 σχετίζονταν με αυξημένη χρήση ουσιών ή αλκοόλ.
Η χώρα μας έχει αυξημένα ποσοστά σε συγκρούσεις Ι.Χ. που δεν εμπλέκεται δεύτερο όχημα, πράγμα που σημαίνει πως ο οδηγός είτε τρέχει είτε έχει καταναλώσει ουσίες ή έχει διάσπαση προσοχής
«Στην Κρήτη δεν υπάρχει χωριό χωρίς θύμα από τροχαίο, ενώ ακόμη και τουρίστες έχουν χάσει τη ζωή τους. Το απαισιόδοξο είναι πως δεν αλλάζει τίποτα ούτε από την Πολιτεία ούτε από τη συμπεριφορά των ανθρώπων», αναφέρει.
Φονικό τρίπτυχο
Σημειώνοντας πως κανένα τροχαίο δεν γίνεται στην τύχη, καθώς οι πιθανότητες αυξάνονται δραματικά όταν δεν υπάρχει αναβάθμιση υποδομών, έλεγχος των οδηγών και ατομική ευθύνη, ο κ. Κουβίδης εμμένει ιδιαίτερα στο τελευταίο, καθώς όπως αναφέρει μεγάλος αριθμός των τροχαίων στην Κρήτη είναι μέσα ή πέριξ των πόλεων.
Το απαισιόδοξο είναι πως δεν αλλάζει τίποτα ούτε από την Πολιτεία ούτε από τη συμπεριφορά των ανθρώπων
«Η χώρα μας έχει αυξημένα ποσοστά σε συγκρούσεις Ι.Χ. που δεν εμπλέκεται δεύτερο όχημα, πράγμα που σημαίνει πως ο οδηγός είτε τρέχει είτε έχει καταναλώσει ουσίες ή έχει διάσπαση προσοχής. Οσον αφορά την Κρήτη θεωρώ πως το αλκοόλ, οι μεγάλες ταχύτητες και το κακοδιατηρημένο δίκτυο είναι το φονικό τρίπτυχο», εξηγεί.
Ο σύλλογος επιμένει για τη μείωση του ορίου στο αλκοτέστ, από 0,50 γραμμάριο ανά λίτρο αίματος σε 0,20, καθώς και για την έναρξη ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές για τον εντοπισμό όσων οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνουν μέλη του, είναι αμφίβολο αν τα παραπάνω μέτρα θα είχαν αντίκρισμα σε έναν απαρχαιωμένο, κακοσυντηρημένο και επικίνδυνο αυτοκινητόδρομο, όπως ο ΒΟΑΚ.
Επικίνδυνα σημεία
Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης, Γιάννης Λιονάκης, ο Βόρειος Οδικός Αξονας της Κρήτης που διατρέχει τη βόρεια Κρήτη από τη Σητεία μέχρι την Κίσαμο, έχει μήκος 313 χιλιόμετρα. Διαχωριστικά λωρίδων κυκλοφορίας έχουν όμως μόνο τα 47.
Φέρνοντας ως παράδειγμα την Ολυμπία Οδό και το τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ο κ. Λιονάκης επισημαίνει πως πριν από την παράδοση του νέου διαχωρισμένου δρόμου σημειώνονταν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 28 θανατηφόρα ατυχήματα, ενώ μετά έχουν καταγραφεί έξι θάνατοι τα τελευταία επτά χρόνια.
«Είναι σαφές πως ένας νέος ασφαλής δρόμος είναι καθοριστικός παράγοντας για τη μείωση των τροχαίων. Αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη κάποιες εργασίες στο κομμάτι της Νεάπολης μέχρι τον Αγιο Νικόλαο (μήκος 15 χλμ.), αλλά οι εργασίες γίνονται τμηματικά. Το ζητούμενο είναι να μην οδηγούμε άλλο σε δρόμους – σκοτώστρες και φυσικά όλοι να λάβουμε την ατομική ευθύνη που μας αναλογεί», καταλήγει ο ίδιος.