Ανοδο των τιμών κατά 2,2% στο πρώτο τετράμηνο του 2021 στα βασικά είδη σούπερ μάρκετ δείχνουν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες για πληθωριστικές πιέσεις, ανησυχίες που απειλούν την επιστροφή της οικονομίας σε τροχιά ανάκαμψης. Μάλιστα, οι αυξήσεις τιμών είναι μεγαλύτερες στην κατηγορία των τροφίμων, κατά 3,6% το πρώτο τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2020, κάτι που αναμένεται να έχει συνέπειες, ειδικά εάν συνεχισθεί και, το κυριότερο, εάν ενταθεί, στο εισόδημα κυρίως των ασθενέστερων οικονομικά νοικοκυριών.
Βάσει των στοιχείων της IRI, αυξήσεις καταγράφονται και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (1,1% ανά μονάδα προϊόντος), ενώ στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ο.κ.) παρατηρείται οριακή μείωση τιμών κατά 0,3%. Πρόκειται άλλωστε για είδη στα οποία καταγράφεται και σημαντική μείωση πωλήσεων, όπως και στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς, σε αντίθεση με την κατηγορία των τροφίμων, η οποία διατηρείται σε ανοδική τροχιά και φέτος.
Ενδιαφέρον έχει ότι τα σούπερ μάρκετ, μετά την πολύ μεγάλη αύξηση που κατέγραψαν το 2020, την πρώτη χρονιά της ζωής μας με τον κορωνοϊό, διατήρησαν το θετικό πρόσημο στον τζίρο τους και κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021. Βεβαίως, το διάστημα αυτό παρέμενε κλειστή η εστίαση, ενώ το υπόλοιπο λιανεμπόριο επαναλειτούργησε στις αρχές Απριλίου. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των περισσότερων αναλυτών της αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της IRI, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ θα υποχωρήσει φέτος, καθώς μέρος των δαπανών θα κατευθυνθεί στην εστίαση, στο υπόλοιπο λιανεμπόριο και σε άλλες δραστηριότητες που έχουν επανεκκινήσει.
Το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2021, πάντως, έκλεισε με αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ κατά 1,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και διαμορφώθηκε στα 2,75 δισ. ευρώ φέτος έναντι 2,71 δισ. ευρώ πέρυσι. Τα τυποποιημένα προϊόντα (σταθερού barcode, όπως ονομάζονται) συνέβαλαν στον τζίρο κατά 75,8%, ενώ το υπόλοιπο 24,2% προέρχεται από τις πωλήσεις των χύμα (επί ζυγίω) προϊόντων.
Μεταξύ των τριών βασικών ομάδων προϊόντων, αύξηση πωλήσεων καταγράφεται μόνο στην ομάδα των τροφίμων, η οποία όμως σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στην αύξηση των τιμών. Κι αυτό διότι η αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι 4%, όμως του όγκου πωλήσεων μόλις 0,4%. Στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς παρατηρείται μείωση της αξίας πωλήσεων κατά 8% και του όγκου πωλήσεων κατά 9%, ενώ στην κατηγορία των προϊόντων νοικοκυριού η αξία των πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,8% και ο όγκος πωλήσεων κατά 5,6%.
Τη μεγαλύτερη αύξηση στο α΄ τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 καταγράφουν οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών (33,2% σε αξία και 22,1% σε όγκο), κάτι που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός ότι φέτος σε όλη τη διάρκεια του εξεταζόμενου διαστήματος η εστίαση ήταν κλειστή (πέρυσι είχε κλείσει στα μέσα Μαρτίου), και ακολουθούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα (αύξηση 9% σε αξία και 11,7% σε όγκο) και τα μη αλκοολούχα ποτά (αναψυκτικά, καφές, τσάι) με αύξηση πωλήσεων 6,9% σε αξία και 6,8% σε όγκο.
Καθημερινή