Με «κήρυξη πολέμου» παρομοιάζουν την απόφαση του ομίλου Γκριμάλντι να προσθέσει δύο επιπλέον πλοία στα δύο ήδη δρομολογημένα που εξυπηρετούν τις γραμμές σύνδεσης της Ελλάδας με την Ιταλία στην Αδριατική κορυφαίες πηγές της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Παρά την πανδημία και τους περιορισμούς στις μετακινήσεις, το οικονομικό αντικείμενο των γραμμών της Αδριατικής έχει υποχωρήσει πολύ λιγότερο από ό,τι αυτό των εσωτερικών γραμμών της χώρας όσον αφορά τα φορτηγά, που αποτελούν και τον βασικό τροφοδότη των πωλήσεων. Ειδικότερα, ενώ στις γραμμές του εσωτερικού η κίνηση των οχημάτων και των φορτηγών υποχώρησε κατά 36% το 2020, στην Αδριατική περιορίστηκε μόλις κατά 8%, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.
Τα πλοία που δρομολογεί ο όμιλος Γκριμάλντι είναι το «Europa Palace» και το «Cruise Bonaria», που θα αντικατασταθεί τον Μάρτιο με το «Zeus Palace». Πρόκειται για επιβατηγά οχηματαγωγά που μπορούν αθροιστικά να μεταφέρουν περίπου 3.000 ταξιδιώτες, 400 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 250 φορτηγά trailer. Τα δύο αυτά πλοία θα συνδέουν την Ιταλία με την Πάτρα έξι μέρες την εβδομάδα, ενώ τα πλοία «Florencia» και «Corfù» θα δρομολογηθούν στην Ηγουμενίτσα καθημερινά. Πρόκειται για οριακά μικρότερα πλοία, συνολικής (και τα δύο μαζί) μεταφορικής δυναμικότητας 1.900 επιβατικών, 160 Ι.Χ. και 135 φορτηγών trailer.
Παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοΐας έχουν τονίσει επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας που υφίσταται στις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής. Και τα τέσσερα θα έχουν υψωμένη την ιταλική σημαία, γεγονός που σημαίνει πως η ιταλική ακτοπλοϊκή θα ανταγωνίζεται τις ελληνικές με πολύ χαμηλότερο μη μισθολογικό κόστος και με σειρά πρόσθετων εθνικών επιδοτήσεων που δεν έχουν οι ελληνικές, σημειώνουν από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Η πίεση που θα δεχθούν οι ελληνικές ακτοπλοϊκές μεγεθύνεται περαιτέρω στην τρέχουσα συγκυρία από τον διπλασιασμό (σε σχέση με 12 μήνες πριν) των τιμών των καυσίμων, κόστος που συνήθως αφορά το 40% των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Κάτι που ισχύει και για τον ιταλικό όμιλο, ο οποίος όμως έχει σε γενικές γραμμές μεγαλύτερη ρευστότητα, προσθέτουν ναυτιλιακοί παρατηρητές. Οπως εκτιμούν οι ίδιες πηγές, «πρόκειται για μια επιθετική κίνηση του ιταλικού ομίλου, ο οποίος, εκμεταλλευόμενος τη μεγάλη ρευστότητά του, επιχειρεί να αυξήσει περαιτέρω τα μερίδιά του, ακόμα κι αν τα πλοία λειτουργούν με ζημίες, δεδομένων των περιορισμών στις μετακινήσεις που έχει επιφέρει η πανδημία».
Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Γκριμάλντι διεκδίκησε τη Hellenic Seaways μέσω της 100% ελληνικής θυγατρικής του «Μινωικές Γραμμές», κόντρα στην Attica Group, η οποία τελικά και την απέκτησε. Επίσης συμμετέχει στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας κόντρα στην Attica Group αλλά και άλλους Ελληνες ακτοπλόους, ενώ αναμένεται το ίδιο να πράξει και για την Πάτρα, όταν τελικά το λιμάνι αυτό βγει σε διεθνή διαγωνισμό, όπως και για το Ηράκλειο.
Καθημερινή