Μια δύσκολη παρτίδα σκάκι επί του ελληνικού λιμενικού συστήματος με φόντο το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών λιμανιών παίζουν ελληνικά και ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Αν εξαιρεθούν οι λιμένες Αλεξανδρούπολης και Καβάλας –για τους οποίους το αμερικανικό ενδιαφέρον είναι τόσο ισχυρό ώστε πιθανότατα θα καταλήξουν μέσα από τη διαγωνιστική διαδικασία είτε στην Quintana Infrastructure είτε στην International Port Investments, χωρίς να αποκλείονται πάντως και εκπλήξεις–, το «τρίγωνο» Ηγουμενίτσα – Πάτρα – Ηράκλειο φαίνεται πως εξελίσσεται σε πεδίο εντονότατου ανταγωνισμού μεταξύ των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων (Attica συμμετοχών, ΑΝΕΚ) και του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι. Ο τελευταίος ελέγχοντας τις Μινωικές Γραμμές επιδιώκει να αποκτήσει λιμενικό προγεφύρωμα στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης.
Παράλληλα, όμως, για την Ηγουμενίτσα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και από τον όμιλο Ιβάν Σαββίδη διά του ΟΛΘ, ο οποίος στο πλαίσιο των υπό διαμόρφωση ισορροπιών ενδέχεται να εμφανιστεί και μεταξύ των ενδιαφερόμενων επενδυτών για το λιμάνι του Ηρακλείου.
Στη σκακιέρα βρίσκεται και το λιμάνι της Πάτρας, ο διαγωνισμός για το οποίο όμως ακόμα δεν έχει ξεκινήσει. Με απλά λόγια, οι Ελληνες ακτοπλόοι θέλουν οπωσδήποτε ένα από τα δύο λιμάνια της Αδριατικής, είτε της Ηγουμενίτσας είτε της Πάτρας, και γι’ αυτό αναμένεται να πιέσουν τον ιταλικό όμιλο στο Ηράκλειο. Ο ιταλικός όμιλος ενδιαφέρεται και για τα δύο που βρίσκονται σε διαγωνισμό και ενδεχομένως θα ενδιαφερόταν και για το τρίτο της Πάτρας, όπου όμως ανακύπτει ζήτημα ανταγωνισμού εάν αποκτήσει την Ηγουμενίτσα.
Σε αυτή τη «διάταξη δυνάμεων» έρχεται να προστεθεί ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, που θεωρεί την Ηγουμενίτσα φυσικό χώρο στρατηγικής επέκτασής του αλλά και ανάπτυξης της δραστηριότητας της επιβατηγού ναυτιλίας. Στο Ηράκλειο όμως αναμένεται να υπάρξουν και άλλοι ισχυροί ενδιαφερόμενοι μεταξύ των οποίων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία είναι στο σχήμα που αναπτύσσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, αλλά και μεγάλες ξένες εταιρείες κρουαζιέρας και άλλοι.
Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα εκτιμάται πως δεσμευτικές προσφορές αλλά και ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας θα υπάρξουν μέχρι τα τέλη του έτους, ενώ αμέσως μετά θα ακολουθήσει και ο λιμένας Ηγουμενίτσας. Εν τω μεταξύ, στις 17 Σεπτεμβρίου έχει προσδιορισθεί (έπειτα από παράταση) η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον λιμένα Ηρακλείου. Να σημειωθεί πως στα σκαριά βρίσκεται και η προετοιμασία της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου. Ο ακριβής χρονισμός των προθεσμιών για όλα τα λιμάνια και ενδεχόμενες μεμονωμένες περιπτώσεις παρατάσεων θα εξαρτηθούν από την ευόδωση των προσπαθειών των υπηρεσιών των συναρμόδιων υπουργείων να ολοκληρώσουν το έργο που τους αναλογεί αναφορικά με την οριστικοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης, εξηγούν οι επαΐοντες.
Οσον αφορά τους συμμετέχοντες στη διαδικασία επενδυτές η κατάσταση έχει, προσώρας, ως εξής: για το 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Black Summit Financial Group, Euroports και EFA Group) και ο ΟΛΘ.
Για τον υπό παραχώρηση προβλήτα (Φίλιππος Β΄) του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, στη β΄ φάση πέρασαν η Quintana, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και IMG, η International Port Investments Kavala (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ.
Για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας προκρίθηκαν η Attica A.E. Συμμετοχών, η Portek International, η Quintana, η Αιγαίον Οϊλ, η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ.
Παράλληλα, για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκπνέει στις 17 Σεπτεμβρίου, ενώ φέρονται να ενδιαφέρονται δυνητικά ξένες εταιρείες κρουαζιέρας, ο ελληνικός όμιλος ΑΒΙΑΡΕΠΣ, συμφερόντων του ομίλου Γ. Γρύλου, ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, η Attica A.E. Συμμετοχών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο ΟΛΘ.
Καθημερινή