Τελεσίγραφο στην ελληνική κυβέρνηση, να αποφασίσει εάν η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα προχωρήσει εντός του πλαισίου PCI (Eργα Κοινού Ενδιαφέροντος) ή ως εθνικό, στέλνει η Κομισιόν μέσω επιστολής του επιτρόπου Μικαέλ Αρίας Κανιέντε προς τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη. Ο κ. Κανιέντε στην επιστολή του επισημαίνει ότι, στην περίπτωση που το έργο προχωρήσει ως εθνικό, η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει υπόψη τις γεωπολιτικές επιπτώσεις από την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, αλλά και τις οικονομικές, αφού το έργο δεν θα χρηματοδοτηθεί από «κονδύλια του CEF που θα βοηθούσαν να κρατηθούν υπό έλεγχο τα τέλη που θα πληρώνουν οι Ελληνες καταναλωτές». Αναφέρεται, επίσης, και σε ρυθμιστικές συνέπειες, ανοίγοντας εμμέσως πλην σαφώς θέμα νομικών κυρώσεων.
Αναλυτικότερα, στην επιστολή του με ημερομηνία 15 Ιανουαρίου 2019, ο επίτροπος Κανιέντε επισημαίνει στον κ. Σταθάκη ότι οι αποφάσεις που έλαβε η ΡΑΕ τον περασμένο Σεπτέμβριο (816/2018 και 838/2018) έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις στην εφαρμογή του PCI, oι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν θα προσδιορισθεί το χρονικό σημείο που θα τεθεί σε εφαρμογή το άρθρο 5 του κανονισμού που διέπει τα PCI.
H αναφορά συνδέεται με το δικαίωμα της ΡΑΕ ως εθνικού ρυθμιστή να αναθέσει το έργο σε τρίτο εάν διαπιστωθεί καθυστέρηση δύο ετών και το δικαίωμα αυτό, σύμφωνα με την Επιτροπή, ξεκινάει από τον Ιανουάριο του 2019 και όχι τον Σεπτέμβριο του 2018.
Οι αποφάσεις της ΡΑΕ (ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ και ορισμού ως φορέα υλοποίησης της 100% θυγατρικής του «Αριάδνη») οδήγησαν το υπουργείο Ενέργειας να διακόψει τη διαδικασία αδειοδοτήσεων όπως και την αίτηση χρηματοδότησης από το CEF (Tαμείο Συνδέοντας την Ευρώπη) που είχε ξεκινήσει ο Εuroasia Interconnector.
Επισημαίνει επίσης ότι, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία (ΤΕΝ-Ε), ο εθνικός ρυθμιστής μπορεί να ορίσει τρίτη οντότητα για να χρηματοδοτήσει ή να κατασκευάσει όλο ή μέρος του PCI και o project promoter (εν προκειμένω ο Εuroasia) μπορεί να αλλάξει μόνο με τη συγκατάθεσή του.
«Συνεπώς, αυτή τη στιγμή επαφίεται στις ελληνικές αρχές να αποφασίσουν εάν θα συνεχίσουν την υλοποίηση του τμήματος Κρήτη – Αττική εντός του πλαισίου PCI ή εάν θα το ανακηρύξουν εθνικό έργο», αναφέρει ο επίτροπος στην επιστολή του και συνεχίζει: «Εναλλακτικά, η Ελλάδα μπορεί να προχωρήσει την υλοποίηση του έργου ως εθνικού… Αυτό θα σημαίνει ότι αποποιείται το καθεστώς PCI για το έργο και καθιστά τον φορέα που θα το αναλάβει μη επιλέξιμο για χρηματοδότηση με κονδύλια από το πρόγραμμα CEF». Στο σημείο αυτό ο κ. Κανιέντε επισημαίνει τις οικονομικές επιπτώσεις, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Σε αντίθεση με τον δανεισμό, τα κονδύλια του CEF θα βοηθήσουν να κρατηθούν υπό έλεγχο τα τέλη που θα πληρώνουν οι Ελληνες καταναλωτές». Αναφέρει, επίσης, ότι ο Εuroasia έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες έγκρισης χρηματοδότησης για το τμήμα Αττική – Κρήτη και έχει υποβάλει όλες τις απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν χάρη στη χρηματοδότηση από το CEF. O επίτροπος καταλήγει στην επιστολή του με την εκτίμηση ότι ο οδικός χάρτης που προτάθηκε από την Κομισιόν επιτυγχάνει τη σωστή ισορροπία συμφερόντων όλων των εμπλεκόμενων μερών. Ωστόσο, σημειώνει, «είναι στη διακριτική ευχέρεια των ελληνικών αρχών να αποφασίσουν ποια από τις παραπάνω εναλλακτικές επιθυμούν να επιλέξουν, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αντίστοιχες ρυθμιστικές, οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες».
Το υπουργείο Ενέργειας μέχρι χθες δεν είχε απαντήσει στον επίτροπο, ενώ ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Μανούσος Μανουσάκης χθες στο περιθώριο του Athens Energy Forum 2019, το αμέσως επόμενο διάστημα θα δημοσιεύσει την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την είσοδο επενδυτών μειοψηφίας στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Αριάδνη». Τόνισε, μάλιστα, ότι στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές με Ευρωπαίους Διαχειριστές Ενέργειας.