Συνεχίζεται το γαϊτανάκι Euroasia – Αριάδνη

Τη στιγμή που η Κομισιόν εντείνει τις πιέσεις με νέα επιστολή του Κλάους- Ντίτερ Μπόρχαρντ που έφτασε την Πέμπτη στη ΡΑΕ, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φαίνεται ότι έχει πλέον αποφασίσει να προχωρήσει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ως εθνικό έργο, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τον Αναπτυξιακό, κατά το πρότυπο της «μικρής διασύνδεσης».

Παράλληλα, ωστόσο, μελετώνται ήδη οι δυνατότητες να αιτηθεί η Ελλάδα την ένταξη του έργου στο νέο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI) για την κατάρτιση του οποίου τρέχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι διαδικασίες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανώτατες πηγές του ΥΠΕΝ, η επιμονή της Κομισιόν να θέλει να επιβάλλει την EuroAsia Interconnector ως promoter της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, παρά την ανάθεση του ρόλου αυτού από τη ΡΑΕ στην «Αριάδνη» του ΑΔΜΗΕ, δημιουργεί βεβαίως προβλήματα στην υλοποίηση του PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, δεν θα εμποδίσει όμως στην έγκαιρη ηλεκτροδότηση της Κρήτης.

Αντίθετα, το έργο θα προκηρυχθεί κανονικά από την «Αριάδνη» στο πρώτο τρίμηνο του 2019. Όπως εξηγούν πηγές του ΥΠΕΝ, το έργο θα προχωρήσει κανονικά από τον ΑΔΜΗΕ, κατά τρόπο αντίστοιχο με εκείνον που υιοθετήθηκε για τη «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο. Για τη χρηματοδότησή του, πέραν των ιδίων κεφαλαίων του ΑΔΜΗΕ και της τραπεζικής χρηματοδότησης που μπορεί να αντλήσει, θα αξιοποιηθούν κονδύλια του ΕΣΠΑ (μπορεί να πάρει μέχρι και 25% του προϋπολογισμού) αλλά και του αναπτυξιακού νόμου.

Άλλωστε, λένε στο ΥΠΕΝ, δεν στέκει ότι στο πλαίσιο του PCI η σύνδεση Αττική – Κρήτη θα επιδοτηθεί με το 50% των κονδυλίων. Αυτό το ποσοστό ισχύει για το τμήμα Κρήτη – Κύπρος. Αντίθετα, για το πρώτο μέρος του έργου η χορήγηση κεφαλαίων είναι ισχνή.

Παρόλα αυτά, από το ΥΠΕΝ εξετάζονται οι προϋποθέσεις για να ζητηθεί η ένταξη του έργου (πιθανόν μαζί με το κομμάτι Κρήτη – Κύπρος, εάν συμφωνήσει και η Λευκωσία – βλέπε εδώ παλαιότερο ρεπορτάζ) στο νέο κατάλογο των έργων PCI, από νέο φορέα, ερήμην της εταιρείας του EuroAsia Interconnector.

Σύμφωνα με τις παραπάνω πηγές του ΥΠΕΝ, το PCI του EuroAsia χωρίς την σύμφωνη γνώμη της ελληνικής πλευράς «είναι ανύπαρκτο». Δεν έχει άδεια (η άδεια έχει δοθεί με προϋπόθεση την εφαρμογή του MoU των δύο εταιρειών), δεν έχει χρηματοδότηση για το τμήμα Κρήτη – Κύπρος (η συμφωνία επιμερισμού κόστους, το λεγόμενο CBCA, προβλέπει κάλυψη κατά 35% του κόστους αυτού του τμήματος από τους Έλληνες καταναλωτές) και δεν μπορεί καν να υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης στην Ε.Ε.. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΥΠΕΝ αρνήθηκε, παρά την τότε επιστολή Λακκοτρύπη, να συγκατατεθεί μέσω υπογραφής του σχετικού εντύπου κι έτσι η Euroasia Interconnector δεν μπόρεσε, στον προηγούμενο κύκλο, να υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης στην Ε.Ε.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του ΥΠΕΝ, στις 31 Δεκεμβρίου, χωρίς να συνεχίσει η Ελλάδα να υποστηρίζει το PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, αυτό παύει να υπάρχει, οπότε η ΡΑΕ μπορεί να αναθέσει τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης ως εθνικό έργο και εν συνεχεία, εάν κριθεί σκόπιμο και εφικτό, μπορεί να επιχειρηθεί και η ένταξη στο νέο κατάλογο των έργων PCI.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content