Το 56% της τιμής της βενζίνης είναι φόροι

Μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα και επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης ζητεί ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γ. Αληγιζάκης

Ρευστή και αβέβαιη παραμένει η κατάσταση στην αγορά καυσίμων, παρά τα ορατά σημάδια αποκλιμάκωσης των τιμών, οι οποίες μέσα σε πολύ μικρό διάστημα, από τις 15 Μαρτίου, καταγράφουν σημαντική πτώση που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των αυξήσεων που είχαν καταγραφεί τις πρώτες 12 ημέρες της εμπόλεμης σύγκρουσης στην Ουκρανία. Την άποψη αυτή διατυπώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης, και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΪΛ, σε συνέντευξή του στην «Κ», όπου τοποθετείται για επίκαιρα και διαχρονικά προβλήματα της αγοράς, όπως το λαθρεμπόριο και η παραβατικότητα, αλλά και τις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης. «Θα πρέπει να υπάρχει ένας project manager για τον αποτελεσματικότερο συντονισμό και έλεγχο σε όσα αποφασίζονται και πρέπει να υλοποιηθούν», τονίζει μιλώντας για το πρόβλημα του λαθρεμπορίου, που κοστίζει στο κράτος απώλειες εσόδων της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ, αλλά και της παραβατικότητας που επιβαρύνει τον καταναλωτή από τις μειωμένες παραδόσεις καυσίμου σε σχέση με αυτές που πληρώνει.

Ο κ. Αληγιζάκης κατανοεί την απόφαση της πολιτείας να επιβάλει πλαφόν για να αποτρέψει φαινόμενα κερδοσκοπίας στην παρούσα συγκυρία της κρίσης, σημειώνει ωστόσο ότι δεν θα φέρει μείωση των τιμών στην αντλία, ενώ επισημαίνει ότι όλη η συζήτηση περί κερδοσκοπίας γίνεται για ένα ποσοστό κέρδους 5%-6%, που μοιράζονται εταιρείες, πρατήρια και μεταφορείς.

Στη συζήτηση περί φόρων και μείωσης του ΦΠΑ, θίγει το ζήτημα της υψηλής φορολογίας στα καύσιμα, τονίζει ότι το κράτος έχει αυξήσει σημαντικά τα έσοδά του από τον ΦΠΑ το πρώτο τρίμηνο και θεωρεί ότι «είναι δίκαιο να μειωθεί ο ΦΠΑ και να επιδοτηθεί η πολύ υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για το διάστημα μέχρι τη λήξη της σεζόν». Χαρακτηρίζει πολύ θετικό μέτρο την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης, γιατί παράλληλα με τη βοήθεια στα νοικοκυριά θα συγκρατήσει τις τιμές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Εκτιμά, τέλος, ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν ρυθμίσεις στον κλιματικό νόμο που αφορούν την κατάργηση πετρελαίου θέρμανσης το 2030 ή την πώληση μόνο αυτοκινήτων με κινητήρες μηδενικών ρύπων. «Ο κλιματικός νόμος στρέφεται σε συγκεκριμένες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτροκίνηση και το φυσικό αέριο, αγνοώντας άλλες. Δεν υπάρχει αναφορά στα ανανεώσιμα υγρά καύσιμα, στο υδρογόνο, στα συνθετικά καύσιμα», υπογραμμίζει.

 

– Η μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων επηρέασε την κατανάλωση;

– Τα δύο τελευταία χρόνια, η εσωτερική αγορά καυσίμων, λόγω της πανδημίας, υποχώρησε 6,2%. Η ανάκαμψη της αγοράς ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο, αποτέλεσμα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας και συνεχίσθηκε μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου. Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις που καταγράφονται σήμερα, οι τεράστιες αυξήσεις στο φυσικό αέριο και στο ηλεκτρικό ρεύμα που επιβαρύνουν τα νοικοκυριά, ανέκοψαν την ανοδική πορεία.

Η γεωπολιτική κρίση της Ουκρανίας συνέβαλε στην αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 15% και των πετρελαίων κατά 21%, και είχε ως αποτέλεσμα σε ένα ήδη διαμορφωμένο αρνητικό περιβάλλον, η αγορά καυσίμων να επηρεασθεί σημαντικά και τα καύσιμα κίνησης τον Μάρτιο για πρώτη φορά να κινούνται στο -5%.

– Πότε εκτιµάτε ότι µπορεί να αποκλιµακωθούν οι τιµές;

– Οι παράγοντες που επηρέασαν την πορεία των τιμών του πετρελαίου είναι διαφορετικοί από εκείνους του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος. Τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης είναι ορατά. Μέσα σε πολύ μικρό διάστημα, από τις 15 Μαρτίου και μετά, καταγράφεται σημαντική μείωση που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των αυξήσεων που είχαν καταγραφεί τις πρώτες 12 ημέρες της κρίσης. Συγκεκριμένα, στη βενζίνη κατεγράφη συνολική αύξηση 210 ευρώ στα χίλια λίτρα και σε 9 ημέρες υπήρξε μείωση 127 ευρώ και, αντίστοιχα, στο πετρέλαιο κίνησης αύξηση 380 ευρώ και μείωση 206 ευρώ. Ομως, η κατάσταση εξακολουθεί να παραμένει ρευστή και αβέβαιη.

– Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι δεν θα κάνει οριζόντια μείωση φόρων στα καύσιμα, γιατί κάτι τέτοιο θα είχε υψηλό δημοσιονομικό κόστος και θα επωφελούντο και αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στα υψηλότερα επίπεδα τιμών. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;

– Διαχρονικά, όλες οι κυβερνήσεις, προκειμένου να καλυφθούν δημοσιονομικά κενά, επιβάλλουν φόρους στα καύσιμα, με αποτέλεσμα σήμερα οι φόροι να αποτελούν το 56,5% της τιμής της βενζίνης και το 45,5% στο ντίζελ.

Στην τιμή αυτή, όπως έχει διαμορφωθεί, προστίθεται ένα περιθώριο, όπου σήμερα διαμορφώνεται στο 5%-6%, το οποίο είναι το μεικτό περιθώριο τριών διαφορετικών κλάδων: των πρατηριούχων που αυτονόητα είναι το μεγαλύτερο, των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των μεταφορέων. Συνεπώς, γι’ αυτό το 5%-6% σήμερα γίνεται όλη η συζήτηση περί «κερδοσκοπίας».

Το κράτος εισέπραξε 6 δισ. ευρώ πέρυσι από τους φόρους στα καύσιμα. Οι φόροι των καυσίμων αποτελούν το 12% των συνολικών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού και οι φόροι αυτοί, σχεδόν, προκαταβάλλονται από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, αφού είναι ο μοναδικός κλάδος στον οποίο έχει επιβληθεί αυτή η διαδικασία εξόφλησης των φόρων.

Η οικονομική στήριξη που παρείχε η πολιτεία στις επιχειρήσεις και στους πολίτες, τόσο κατά τη διάρκεια της πανδημίας όσο και κατά την ενεργειακή κρίση, δημιούργησε δημοσιονομικά κενά.

Η πολιτεία στηρίζει τον καταναλωτή με επιδότηση 0,22 λεπτά το λίτρο που αφορά πολίτες με εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Παράλληλα, επιδοτεί οριζόντια όμως, με 0,15 λεπτά το λίτρο το πετρέλαιο κίνησης, το οποίο αυξήθηκε 33%, όταν η βενζίνη αυξήθηκε 15%, ένα πολύ θετικό μέτρο που παράλληλα με τη βοήθεια στα νοικοκυριά θα συγκροτήσει τις τιμές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Επτά χώρες της Ε.Ε. αποφάσισαν οριζόντιες μειώσεις στα καύσιμα, μειώνοντας τον ΕΦΚ κατά 15 έως 25 ευρώ το κυβικό.

Αντιλαμβάνομαι το πρόβλημα των ελλειμμάτων, όμως το καύσιμο, και ιδιαίτερα το πετρέλαιο θέρμανσης, είναι είδος πρώτης ανάγκης, κυρίως σήμερα που οι εναλλακτικές επιλογές του ρεύματος και του φυσικού αερίου είναι ακριβότερες.

Το κράτος, λόγω του ότι ο ΦΠΑ είναι ποσοστιαίος, έχει αυξήσει πολύ τα έσοδά του το πρώτο τρίμηνο, και ιδιαίτερα σήμερα. Θεωρώ ότι είναι δίκαιο να μειωθεί ο ΦΠΑ και να επιδοτηθεί η πολύ υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για το διάστημα μέχρι τη λήξη της σεζόν.

 

 

Καθημερινή

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content