Αντοχές απέναντι στην πανδημική κρίση έχει δείξει η εταιρεία Ζαρός, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει ενισχύσει την παρουσία της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το νερό της που ρέει άφθονο –όπως μαρτυρεί το ίδιο του το όνομα (σύζευξη των λέξεων «ζα» και «ρους», δηλαδή το μέρος όπου ρέει πολύ νερό)– από την πηγή Αμάτι, στους πρόποδες του Ψηλορείτη, ταξιδεύει σε 16 χώρες του κόσμου, ενώ διατίθεται και σε άλλες μορφές (ανθρακούχο νερό, νερό με γεύσεις) ανταποκρινόμενο στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. «Πρόκειται για μια περιοχή που διαθέτει πηγές οι οποίες έχουν μια δυναμικότητα άνω των 400.000 λίτρων την ώρα. Από αυτά εμείς αξιοποιούμε σε ετήσια βάση το 6%, ενώ το υπόλοιπο προορίζεται για την κάλυψη αναγκών της περιοχής», αναφέρει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Χριστόφορος Παπαδημητράκης. Εχοντας καταφέρει να βρίσκεται στις πέντε πρώτες θέσεις από άποψη μεριδίου αγοράς (6% σε πανελλαδικό επίπεδο), η ιδιαιτερότητα της εταιρείας δεν σχετίζεται τόσο με την τοποθεσία των εγκαταστάσεών της όσο με τη μετοχική σύνθεσή της. Ιδρύθηκε το 1980 και άρχισε να λειτουργεί, «έπειτα από πολλή προσπάθεια», το 1988, με μεγαλομέτοχο την τότε κοινότητα Ζαρού και 800 μικρομετόχους, που ήταν κυρίως κάτοικοι του χωριού. Σήμερα ο Δήμος Φαιστού, στον οποίο υπάγεται η περιοχή, κατέχει πλέον το 44% της εταιρείας, ενώ το υπόλοιπο 56% διατηρούν περίπου 930 μικρομέτοχοι, μεταξύ των οποίων και εργαζόμενοι της εταιρείας.
Παρότι οι πωλήσεις από τον Απρίλιο και έπειτα επηρεάστηκαν λόγω της μειωμένης τουριστικής κίνησης, της πτώσης των εξαγωγών αλλά και του πλήγματος που δέχθηκε ο κλάδος της εστίασης από το lockdown, η διοίκηση της Ζαρός Α.Ε. εκτιμά ότι η πτώση των εσόδων θα είναι διαχειρίσιμη. «Οι πωλήσεις μας θα ξεπερνούσαν φέτος τα 16 εκατ. ευρώ εάν δεν είχε επέλθει η κρίση του κορωνοϊού. Τώρα έχουμε αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις μας, εκτιμώντας ωστόσο ότι η πτώση θα είναι διαχειρίσιμη», σημειώνει ο κ. Παπαδημητράκης. Τον Μάρτιο, όταν ο κορωνοϊός άρχισε να εξαπλώνεται και στην Ελλάδα, το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαρός είχε μια αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 22% σε σύγκριση με πέρυσι, σε συνέχεια και της ανοδικής πορείας (+15%) που κατέγραψε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Εκτοτε οι πωλήσεις συρρικνώθηκαν κατά 30% ανά μήνα μεταξύ Απριλίου – Ιουνίου, αφού ένα μεγάλο μέρος τους προοριζόταν για νησιά – τουριστικές περιοχές καθώς και χώρους εστίασης που τότε βάλλονταν σημαντικά από το lockdown. Tον Ιούλιο η μείωση επιβραδύνθηκε στο 10%, ωστόσο, όπως επισημαίνει και η διοίκηση της εταιρείας, οι χαμένες πωλήσεις που συνδέονται άμεσα και έμμεσα με τον τουρισμό και την εστίαση δεν στάθηκαν ικανές να αναπληρωθούν εκείνο το διάστημα. Ιδιαίτερο πλήγμα (-50%) υπέστη η συσκευασία της γυάλινης φιάλης που διαθέτει η «Ζαρός» στον κλάδο της εστίασης, ενώ μειωμένες ποσότητες εστάλησαν και στο εξωτερικό λόγω κορωνοϊού.
H επέλαση του ιού ανέκοψε ουσιαστικά την αυξητική πορεία της εταιρείας, η οποία το διάστημα μεταξύ 2012-2019 ήταν θεαματική. Από 7 εκατ. ευρώ το 2012, o τζίρος της ανήλθε στα 14 εκατ. το προηγούμενο έτος. Η δε αύξηση των εσόδων από το 2018 ήταν της τάξεως του 3,3% το 2019, ενώ τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν αύξηση 27,9%, στο 1,01 εκατ. ευρώ, από 792.200 ευρώ το 2018.
Παρά τον οικονομικό αντίκτυπο του κορωνοϊού, η εταιρεία κατόρθωσε πριν από την έλευση αυτού του εξωτερικού σοκ να υλοποιήσει τη διετία 2018-2019 επενδύσεις ύψους 7,5 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητάς της.
Καθημερινή