Σήμερα Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019 θα πραγματοποιηθεί ένα αποφασιστικό βήμα για την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα. Επειτα από αλλεπάλληλες αναβολές θα υποβληθούν οι προσφορές στον διαγωνισμό για την πόντιση του ενεργειακού καλωδίου που θα συνδέσει το Ηράκλειο (Κορακιά) με την Πάχη Μεγάρων.
Το καλωδιακό σύστημα μήκους 335 χλμ. θα αποτελείται από δύο αγωγούς μεταφοράς συνεχούς ρεύματος που θα λειτουργούν στα 500 kV. Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν και οι διαγωνισμοί για την τηλεπικοινωνιακή διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, μέσω οπτικής ίνας και για την κατασκευή ενός χερσαίου ενεργειακού καλωδιακού συστήματος στη Δυτική Αττική μήκους 34 χλμ. Στην πράξη ο ΑΔΜΗΕ θα πραγματοποιήσει τέσσερις ξεχωριστούς διαγωνισμούς. Οι δύο πρώτοι αφορούν το υποθαλάσσιο καλωδιακό σύστημα μήκους 335 χλμ..
Ειδικότερα:
• Ο πρώτος διαγωνισμός προϋπολογισμού 225 εκατ. ευρώ αφορά το ένα υποθαλάσσιο καλώδιο παροχής συνεχούς ρεύματος μεταξύ Πάχης Μεγάρων και Ηρακλείου Κρήτης.
• Ο δεύτερος διαγωνισμός προϋπολογισμού 255 εκατ. ευρώ αφορά το δεύτερο υποθαλάσσιο καλώδιο και συμπεριλαμβάνει την εγκατάσταση των ηλεκτροδίων. Τα ηλεκτρόδια είναι η γείωση του συστήματος που θα καταλήξει σε ένα ερημικό νησί (Σταχτοροή) απέναντι από την Αίγινα.
• Ο τρίτος διαγωνισμός, προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, αφορά το χερσαίο καλώδιο που θα συνδέσει το υποθαλάσσιο καλωδιακό σύστημα με τον σταθμό μετατροπής του συνεχούς σε εναλλασσόμενο ρεύμα και που θα δημιουργηθεί στη Λίμνη Κουμουνδούρου.
• Ο τέταρτος διαγωνισμός, προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ, αφορά την υποθαλάσσια οπτική ίνα που θα τοποθετήσει ο ΑΔΜΗΕ μεταξύ Αττικής και Κρήτης.
Ο ΑΔΜΗΕ επέλεξε να «σπάσει» το έργο σε μικρότερα, καθώς πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο έργο που απαιτεί τεχνογνωσία. Κάθε καλώδιο έχει διάμετρο 15 εκατοστά και βάρος περίπου 50 κιλά ανά μέτρο. Το συνολικό βάρος τού κάθε καλωδίου ξεπερνά τις 15.000 τόνους και κανένα πλωτό μέσο δεν δύναται να το μεταφέρει και να το βυθίσει στη θάλασσα. Γι’ αυτό οι ανάδοχοι του έργου θα το βυθίσουν τμηματικά.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δύο θα είναι οι διεκδικητές του έργου. Η ιταλική Prysmian και η γαλλική με έδρα πλέον τη Νορβηγία Nexans. Είναι οι μόνοι παγκοσμίως που διαθέτουν τα τεχνικά και κυρίως τα πλωτά μέσα για την υποθαλάσσια αυτή ενεργειακή ζεύξη. Ανταγωνισμός από την εγχώρια αγορά δεν αναμένεται να υπάρξει, καθώς κανείς δεν διαθέτει τεχνογνωσία σε καλωδιακά συστήματα συνεχούς ρεύματος που λειτουργούν υπό τάση 500 kV.
Τα δύο υποθαλάσσια καλώδια θα τοποθετηθούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, θα θαφτούν στον βυθό της θάλασσας μέχρι βάθους 600 μέτρων. Αυτό γίνεται για τη προστασία τους από τις ανεμότρατες και τα δίχτυα τους. Σε μεγαλύτερα βάθη τα καλώδια θα εναποτεθούν στον βυθό χωρίς να θαφτούν. Η εναπόθεση αυτή αφορά περίπου τη μισή διαδρομή μεταξύ Ατττικής και Ηρακλείου, ενώ στην υπόλοιπη μισή τα καλώδια θα θαφτούν.
Το έργο της υποθαλάσσιας ενεργειακής ζεύξης έχει άμεση σχέση και με τη δημιουργία των δύο σταθμών μετατροπής του συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο. Οι δύο σταθμοί θα δημιουργηθούν ο πρώτος στο Κέντρο Υψηλής Τάσης που βρίσκεται στη Λίμνη Κουμουνδούρου και ο δεύτερος στο Ηράκλειο. Ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη των σταθμών έχει προγραμματιστεί για το τέλος Αυγούστου και το έργο έχει προϋπολογιστεί στα 315 εκατ. ευρώ.
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως ο ΑΔΜΗΕ, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, προγραμματίζει να κάνει το Σταθμό στην περιοχή της Δαμάστας, κάτι που βρίσκει αντίθετη την τοπική κοινωνία και το Δήμο Μαλεβιζίου, ο οποίος υποδεικνύει να γίνει και ο Σταθμός στην περιοχή της Κορακιάς.
Ετσι η μεγάλη ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης –γνωστή και ως «Μεγάλη Κρήτη»– αναμένεται να κοστίσει πάνω από 900 εκατ. ευρώ και να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης και της χώρας για περίπου 25 χρόνια. Σημειώνεται ότι υπάρχει και η «Μικρή Κρήτη», που αφορά το ενεργειακό καλωδιακό σύστημα μεταξύ Γυθείου Λακωνίας και Χανίων και το οποίο τώρα υλοποιείται.